Nieuws Brexit

Eigenaar touringcarbedrijf KJ Tours ziet geen problemen rond Brexit

Precies op 29 maart, aanvankelijk de dag van de uittreding van Groot-Brittannië uit de Europese Unie, vertrekt bij het Haagse touringcarbedrijf KJ Tours een bus vol mensen naar Londen, schrijft AD. Alhoewel de trip naar de Engelse hoofdstad van een maand later al is volgeboekt en die van 29 maart niet, heeft eigenaar Kris Jhagroe geen moment getwijfeld over reizen op de dag van de Brexit.

Marloes Nuijten | Foto: Frank Jansen 21 maart 2019

Kris Jhagroe touringcarbedrijf KJ Tours Brexit

,,Waarom zou ik voor een andere datum gaan?", begint hij. ,,We zullen er geen hinder van ondervinden." Jhagroe vindt het hele Brexitverhaal maar overtrokken. Hij runt een bedrijf dat touringcars verhuurt en dagtochten, groepsreizen en bedrijfsuitjes organiseert. Met zijn twee bussen komt Jhagroe in steden als Parijs, Porto, Berlijn, Praag en Lloret de Mar. Maar dus ook in een Engelse stad zoals Londen en wijken als Southall en Green Street.

De ondernemer noemt KJ Tours een klein bedrijf en zegt aan het begin van het gesprek dat hij geen problemen rondom de Brexit ziet. Hij noemt de uittreding 'een storm in een glas water'. ,,Wat kan er nou misgaan? We moeten toch met de bus naar de overkant en weer terug. Problemen bij de grens? Daar ben ik niet bang voor.''

Onbewust

Maar gaandeweg vertelt de touroperator dat hij misschien toch, al dan niet bewust, wat voorzorgsmaatregelen heeft genomen. ,,Alle hotelbetalingen heb ik al zwart-op-wit. Onbewust hebben we, mijn broer en ik, alle rekeningen al betaald. Als de Brexit doorgaat en het pond stijgt, dan hebben we geluk.''

Jhagroe zegt het goed: áls het pond stijgt. Waarschijnlijker is dat de koers juist daalt. ,,Dan hebben we pech. Maar het levert ook wel weer meer business op. Mijn klanten willen juist naar Engeland als de koers laag is. Dus dat verkoopt goed!''

Winkelen

De klantenkring van KJ Tours bestaat voornamelijk uit Surinaamse verenigingen die warm worden van dagen winkelen in Southall en Green Street. Bij het vertellen over zijn shoptrips naar de beroemde wijken, komt de reisleider in Jhagroe naar boven. ,,Southall wordt ook wel 'Little India' genoemd. Het is daar een soort Bollywood.'' Vooral mensen afkomstig uit India en Pakistan hebben er hun intrek genomen. Dat Jhagroe het liever hierover heeft, zegt wel wat over hoeveel hij met de Brexit bezig is.

Toch komt Jhagroe er wel weer op terug. Omdat het hoofdprogramma voornamelijk uit winkelen bestaat, vermoedt hij dat alle extra kosten die met de Brexit gepaard gaan, een negatieve invloed op de boekingen zullen hebben. Bijvoorbeeld een visum waar straks misschien voor betaald moet worden. ,,Maar ik denk dat we hetzelfde beleid houden als nu: een kosteloos visum. Als we er net als vroeger wél voor moeten betalen, zitten er grenzen aan wat mensen acceptabel vinden. Tien euro is te overzien, maar wordt het meer, dan gaan mensen uitwijken naar andere steden om te winkelen.''

Dramatisch reageren

Maar ook daar is de relaxte Jhagroe niet bang voor. Hij heeft tenslotte een breed aanbod wat betreft reizen. En om nou te denken dat het langer wachten bij de grens tot klantenverlies leidt... Hoezo, vraagt Jhagroe. ,,Tegenwoordig moet in deze maatschappij alles snel. We hebben geen geduld meer als we tien of vijftien minuten extra moeten wachten. Het is alsof de wereld vergaat als het wel gebeurt. Mensen kunnen heel dramatisch reageren. Maar er is toch niks aan de hand?''

Roodgloeiend

Ondertussen staat de telefoon van Jhagroe roodgloeiend. Veel mensen bellen hem met vragen over de brexit. ,,Om eerlijk te zijn: ik kan er vaak geen antwoord op geven. Ik zou wel wat meer op de hoogte willen worden gehouden door de rijksoverheid. Ze voeren wel campagne en zo, maar verder moet ik alles op de website lezen. Ik krijg er vierkante ogen van!''

Met twaalf reizen naar het VK per jaar, is het land een belangrijke en goedlopende bestemming voor KJ Tours. Maar ondanks het naderende vertrek van Engeland uit de EU, denkt Jhagroe dus alle schaapjes op het droge te hebben. Sterker nog: hij weet het allemaal goed te relativeren. ,,Er is meer dan de Brexit. Kijk naar moeder natuur. Ik maak me meer druk om de regels in het kader van het milieu. Ik doe aan personenvervoer. Moet ik straks meer belasting betalen of wat gaat er allemaal veranderen?''