Podcast

Laatste kans Brexiteers vergroot druk op meest recente deal-voorstel

Deze week legt onze man in Londen Lennard van Otterloo in zijn blog uit waarom er ineens zo’n druk achter het meest recente deal-voorstel zit. ,,Dit is de laatste kans voor Brexiteers."

Laatste kans brexiters vergroot druk recente deal voorstel

Lennard van Otterloo 22 oktober 2019

Ineens staan de andere 27 EU-landen aan de kant van Boris Johnson. De Franse president Macron beschrijft hem als een staatsman, de Luxemburgse premier Bettel –die Johnson een paar weken geleden nog bekritiseerde toen hij niet kwam opdagen bij een persconferentie– wordt gefotografeerd met z’n arm om Johnson heen.

Tegen verwachting in heeft Johnson er toch een deal met de EU27 uit weten te slepen. Hoewel, als je wat verder kijkt is het eigenlijk ook niet zo vreemd. Hij heeft op een flink aantal punten bakzeil gehaald. Geen wonder dat de EU27 zo enthousiast waren (en nog steeds zijn) over deze deal. Voor hen is deze deal beter dan die met Theresa May.

Het is een nieuw hoofdstuk in wat eigenlijk langzamerhand een grote tragikomedie wordt. Als je deze deal in 2016 aan de kiezers had gepresenteerd als 'Brexit', dan had vrijwel niemand er voor gestemd.

Lees ook: Johnson mag stemming over nieuwe Brexit-deal niet herkansen

Wat heeft Johnson uiteindelijk onder meer opgegeven?

Zei Johnson in 2017 nog dat de EU kon fluiten (‘go whistle’) naar betaling van de openstaande rekening, er wordt nu geen woord meer over gerept. Die tientallen miljarden euro’s worden gewoon betaald. De andere 27 landen hoeven niet op te draaien voor de Britse rekening.

Was in 2018 een grens door de Ierse Zee (die het Verenigd Koninkrijk opdeelt in twee verschillende reglementaire- en douaneregimes) nog ‘iets wat geen enkele Britse premier zou kunnen accepteren’, nu zit het doodleuk in Johnsons deal. Noord-Ierland zit straks dan wel niet meer in de EU, op vrijwel alle vlakken blijft het onder EU regelgeving voor bijvoorbeeld industriële of agrarische producten en voedsel vallen en blijven de Europese douaneregels en invoertarieven van kracht.

Geen wonder dat de Noord-Ierse DUP binnen een paar dagen van bondgenoot een metamorfose naar luis in de pels van Johnson heeft ondergaan. Die dreigen nu ineens dat ze liever helemaal geen Brexit willen dan een grens door de Ierse Zee.

Lees ook: Boris Johnson dient uitstelverzoek Brexit in bij Europese Unie

Wat heeft de EU opgegeven?

Om deze concessies te winnen hebben de 27 EU-landen ook wat moeten geven. Zo zouden het in deze deal toch Brits douanepersoneel en veeartsen zijn die straks controleren wat er de grens naar Noord-Ierland overgaat (en dus eventueel de EU in). We hebben niet zulke beste ervaringen met Britse handhaving van douaneregels, getuige bijvoorbeeld de boete van 2 miljard (!) euro die het Verenigd Koninkrijk boven hoofd hing nadat bleek dat de Britse douane amper optrad tegen importfraude door Chinese bendes.

Ook komt er alsnog een mechanisme voor politieke partijen in Noord-Ierland om de nieuwe situatie te herzien. Een relatief makkelijke concessie aangezien Noord-Ierland overwegend tegen Brexit en tegen een nieuwe grens is.

Verder is het zogeheten ‘Level Playing Field’ onderdeel verhuist van het bindend deel naar het ‘nog te onderhandelen’ deel van het proces. De LPF-eisen voorkomen dat het VK straks gaat concurreren met de EU27 door bijvoorbeeld flink met staatssteun te strooien of te snoeien in het aantal vakantiedagen of milieuregels. Kennelijk hebben de EU27 genoeg vertrouwen dat ze zoveel sterker staan dan de Britten, dat ze die in de volgende fase van de onderhandelingen alsnog kunnen afdwingen.

Lees ook: Britse Lagerhuis stemt voor uitstel Brexit

De laatste kans voor de Brexiteers?

Waarom dan nu toch een deal erdoorheen drukken? Ook als deze slechter is dan die van May? Simpel, het is de laatste kans voor de Brexiteers. De laatste keer dat in opiniepeilingen Leave een significante meerderheid haalde, was in december 2016. Van de 75 opiniepeilingen in 2019 gaven 74 een meerderheid voor Remain. Ieder uitstel vergroot het risico, want nu geen Brexit betekent misschien nooit een Brexit.

Lennard van otterloo

Over Lennard van Otterloo

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard maakt voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een podcast en column over Brexit, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details