Podcast

Wordt het rustig ademhalen tijdens de Brexit-pauze of de adem inhouden?

Even rustig ademhalen. Een dag voordat het Verenigd Koninkrijk in een No Deal-situatie terecht zou komen, kreeg het opnieuw Brexit-uitstel. En kreeg het parlement te horen dat het ingetrokken paasreces alsnog doorgaat. Een welkome pauze in hectische tijden. Onze columnist /Brexit-expert Lennard van Otterloo bericht vanuit Londen (+ PODCAST).

Brexit john bercow lennard otterloo uitstel

Lennard van Otterloo | Foto: ANP 16 april 2019

Er mag dan veel kritiek zijn op het parlement omdat het geen knopen kan doorhakken, maar laten we niet vergeten in wat voor ontzettend lastig parket het zit. Eén MP geeft regelmatig op Twitter een anonimiem inkijkje in de e-mails die hij binnenkrijgt. Niet de doodsverwensingen en andere bedreigingen, alleen de wensen voor wat er nu met de Brexit moet gebeuren. De inzenders zijn niet alleen hopeloos verdeeld, ze zijn soms ook hopeloos hulpeloos omdat ze eigenlijk ook geen antwoord hebben op de vragen die er spelen. Met welke variant moet het land de EU verlaten? Ook bij de man of vrouw in de straat is er amper een meerderheid te vinden voor één oplossing. Het parlement moet het maar uitzoeken.

Dat is nog onschuldig, maar daar blijft het helaas niet bij. Neem de waarschuwing dat parlementariërs het beste in groepjes het Palace of Westminster kunnen verlaten en dat er extra politie-inzet is om agressieve demonstranten te ontlopen en veilig een taxi te bereiken. Er zijn leden die uit hun partij stappen omdat ze zich niet meer gewenst of gehoord voelen. Labour-parlementslid Rosie Cooper kreeg het helemaal voor de kiezen toen een neonazigroep een moordcomplot op haar had beraamd. Het werd verijdeld en de groep veroordeeld. Kortom: niet alleen Twitter en nieuwsredacties kunnen een adempauze gebruiken, Members of Parliament nog het meest.

Lees ook: 25 procent Nederlandse ondernemers onvoldoende voorbereid op harde Brexit

Geen rust voor statistici

Geen rust is er voor de statistici bij overheid en bedrijfsleven. De cijfers voor het eerste kwartaal komen geleidelijk binnen en schetsen een zorgelijk beeld. Minstens zo opmerkelijk: een verdeeld beeld. Investeringen van bedrijven staan al sinds de aankondiging van het referendum op een laag pitje. Naar schatting is voor 10 miljard pond aan investeringen uitgebleven.

Ondertussen geven consumenten nog wel geld uit, alleen doen ze geen grote uitgaven meer voor bijvoorbeeld auto’s en huizen. Het consumentenvertrouwen is erg laag, nog enigszins gecompenseerd door een aantrekkende loongroei. De Bank of England maakt zich zorgen omdat economische groei die grotendeels drijft op consumentenuitgaven niet lang houdbaar is.

Lees ook: Brexit-column: Het einde van macht en invloed voor het Verenigd Koninkrijk

Krimpende omzet

Een primeur was er voor de Data Science Campus van het nationale statistiekbureau. Die is een proef begonnen op basis van de btw-aangiften van bedrijven. Een mooie methode die razendsnel inzicht moet geven in hoe het bedrijfsleven het voorgaande kwartaal heeft gedraaid. Helaas is er slecht nieuws over het eerste kwartaal van dit jaar: een meerderheid van de bedrijven zag de omzet slinken.

Het bedrijfsleven heeft met het uitstel iets meer tijd gekregen voor de voorbereiding op Brexit, maar het brengt ook nadelen met zich mee. Ondernemingen die met het oog op de schok van No Deal voorraden hadden aangelegd, zitten nu met de gebakken peren als de houdbaarheid van de waar beperkt is. Bovendien betekent uitstel nog geen afstel. Het betekent vooral langer onzekerheid.

Opnieuw paniek

Daar komt nog bij dat het uitstel eigenlijk iets te kort is voor opties die een doorbraak kunnen forceren, en iets te lang voor Theresa May om druk te zetten op het parlement. Zo bestaat er nog steeds een risico dat we in oktober weer No Deal-paniek krijgen. En afgaande op de geluiden uit de EU27 keldert de trek voor nóg een uitstel. Het is tijd om even adem te halen, maar lang zal het niet duren.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details