Podcast

Brexit-column: Orkaan Trump raast over het eiland en zet Britten klem

Theresa May zit al in de vertrekhal en orkaan Trump komt nog even binnenvliegen. In zekere zin had het staatsbezoek niet slechter getimed kunnen zijn, er valt op dit moment weinig af te spreken met de Britse regering - of wat daar van over is. Het bezoek van Trump aan het Verenigd Koninkrijk laat goed zien hoe de Britten sinds Brexit klem zitten tussen grote wereldmachten, stelt Lennard van Otterloo in zijn Brexit-column en wekelijkse podcast.

Donald trump theresa may brexit staatsbezoek london

Lennard van Otterloo | Foto: ANP 5 juni 2019

Dat maakt Trump waarschijnlijk niet zoveel uit, de Britten weten hoe ze hoog bezoek moeten ontvangen, met paarden en kanonschoten, en voor Trump levert het mooie beelden voor thuis op. Thuis, waar hij wel wat afleiding kan gebruiken.

Voor de Britse regering is het een aardige afleiding van andere Brexit-gerelateerde ontwikkelingen. Zoals de verhuizing van de bankentoezichthouder, de European Banking Authority, die vrijdag stilletjes de deur achter zich dichttrok in het Londense Canary Wharf en gisteren de deuren opende in La Défense, het zakenkwartier van Parijs. Wéér een klein tikje voor de Londense financiële sector nu de gezondheid van de Europese banken meer vanuit Londen wordt gemonitord. Of bijvoorbeeld de inkoopmanagers-index PMI die voor het eerst sinds het referendum nu een krimp voorziet; slecht nieuws voor de maakindustrie.

Lees ook: Brexit: hoe de BBC van haar voetstuk is gevallen

Olifant in de porseleinkast

Waar de Britten niet zo op zaten te wachten is Trumps bemoeienis met binnenlandse politiek – een doodzonde in de internationale betrekkingen – roepend dat Nigel Farage de Brexitonderhandelingen moet leiden en openlijk Boris Johnson steunt als opvolger voor Theresa May. Ongehoord, maar misschien ook wel contraproductief aangezien Trump niet populair is onder de Britten en het Johnson misschien eerder hindert.

De Britten geloven dat ze op historische gronden een ‘special relationship’ met de VS hebben, maar het is de vraag of de Amerikanen daar net zo van overtuigd zijn. Trump ziet een land dat verzwakt is en een aardige prooi is voor een handelsovereenkomst waar vooral de Amerikanen van profiteren. Zijn ambassadeur in Londen veroorzaakte al opschudding door op te merken dat het door de Britten gekoesterde gezondheidszorgstelsel ook onderdeel moet zijn van die onderhandelingen.

Lees ook: Brexit-column: de schone schijn van de Britse politiek

Klem tussen China en de VS

Hoewel er op dit moment weinig van de Britse regering over is voor Trump om zaken mee te doen, er is één groot item wat vandaag zeker op de agenda staat; die van telecomleverancier Huawei. De Amerikanen maken zich daar al tien jaar zorgen over, vooral vanwege mogelijke spionage. Sinds Trump is daar ook een handelscomponent aan toegevoegd.

De Britten zitten nu een beetje klem. Enerzijds kunnen ze hun oude bondgenoot niet zomaar voor het hoofd stoten door hun waarschuwingen te negeren. De Amerikanen hebben al gedreigd geen geheime informatie meer met de Britten te zullen delen als de Britten toestaan dat Huawei de cruciale infrastructuur beheert. En daar ziet het er voorlopig wel naar uit. Anderzijds zullen de Britten het na Brexit al moeilijk genoeg hebben om internationale handel te drijven, als ze dan ook nog de snelstgroeiende economische macht China voor het hoofd stoten komen ze economisch nog meer in de problemen. Het VK heeft als klein landje niet zoveel meer te willen; vergeleken met de economische reuzen zullen ze na het verlaten van de EU moeten proberen zowel de Amerikanen als Chinezen te vriend houden.

Klem tussen de EU en de VS

China en de VS zijn niet de enige economische grootmachten waar ze tussen moeten kiezen, de derde grootmacht is de EU. Op veel vlakken, zoals klimaatbeleid, de nucleaire deal met Iran of de vredespolitiek in het Midden Oosten, zit het Verenigd Koninkrijk veel meer op één lijn met de rest van Europa dan met de VS.

Net zoals de Brexit zelf moeten de Britten nu lastige keuzes maken tussen opties die ze niet zien zitten. Een op drift geraakt eilandje in een orkaan, als speelbal van de grote golven.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details