Nieuws Coronavirus

Van bier naar handgel: zo helpt Bavaria mee met de productie van zeep

De Nederlandse bierdrinker neemt het ervan: nu hij thuiszit, schakelt hij over op speciaalbiertjes. De brouwerijen schakelen echter ook over. Met Bavaria voorop produceren ze nu hand-alcohol en vloerontsmetter.

Max Steenberghe 1 april 2020

Productie handalcohol bavaria

De productie van handalcohol in de Bavaria-brouwerij in Lieshout. Foto: Bavaria

De eerste proef was spannend, bekent Wietse van den Bogaard, hoofdbrouwer van Bavaria aan het AD. ,,Dit spul heeft een alcoholpercentage van tachtig procent. Dat is heel wat anders dan de twintig waar brouwers aan gewend zijn. Dit is nogal ontvlambaar.” Het ging goed en in Lieshout wordt inmiddels voor de derde keer hoger opgeschaald. ,,Iedereen wil het hebben, van huisartsenpost tot verpleegtehuis en uitvaartcentrum.”

Pure alcohol

Begin vorige week werden brouwers benaderd door een ziekenhuiscoördinator, of ze de pure alcohol of vergelijkbare restproducten kon krijgen voor ontsmetting. Dat kon. En het zette Van den Bogaard aan het denken. ,,Als ziekenhuizen het nodig hebben, dan moeten anderen ook die behoefte hebben. Maar die kunnen niet echt overweg met pure alcohol. Zij zoeken handontsmetter.”

Na wat rondbellen bleek dat Bavaria dat best zelf kon maken. ,,Er zijn strenge voorschriften, maar dat geldt ook voor bier, wij kunnen voorzichtig werken”. Zodra het recept duidelijk was, werden de andere ingrediënten in huis gehaald: glycerine voor het smeren, en waterstof-peroxide.

Productielijn niet omgebouwd

De productielijn hoefde niet te worden omgebouwd; het wordt gemengd in een softdrinkketel, gaat dan in een tank en daarmee worden de flacons afgevuld. Een bofje: Bavaria had precies de goeie (bijvul-)flacons op voorraad.

De eerste partij was voor intern gebruik. ,,Want wij hebben het zelf natuurlijk ook nodig.” Nu komt de moeilijkste klus: het verdelen tussen de aanvragers. ,,Er is vreselijk veel behoefte.”

De brouwer werkt momenteel met eigen voorraden alcohol. Het komt vrij bij de productie van 0,0 procent-dranken en ze halen het uit het restbier dat bij de kroegen wordt opgehaald. Als dat op is, wordt de volgende stap bekeken. ,,Al is de verwachting dat de vraag er voorlopig wel zal zijn.”

''Er zijn strenge voorschriften, maar dat geldt ook voor bier, wij kunnen voorzichtig werken''

Wietse van den Bogaard, hoofdbrouwer Bavaria

‘Iedereen werkt mee’

Voorlopig is alles ook kosteloos. Bavaria levert het spul zelf uit en als dat niet meer gaat, hebben ‘andere grote partijen’ zich al aangeboden. ,,Mooi hè”, glundert Van den Bogaard. ,,Iedereen werkt mee, alle schouders gaan eronder, een actie uit het hart. Dat is het voordeel van een (relatief) kleine brouwerij zijn, dan zijn de lijntjes kort en kun je snel doorpakken.”

Goed werk geeft navolging; inmiddels heeft AB InBev, een van de hoofdspelers op de biermarkt, het voorbeeld overgenomen met verschillende van de biermerken die eronder vallen: Dommelsch is ook gestart en in België zetten Jupiler, Hoegaarden en Leffe hun alcohol van de 0,0-varianten om in ontsmettingsmiddel waarmee kan worden ‘gekuist’. Een flinke hoeveelheid van het spul staat klaar om naar Nederland te worden vervoerd, het wachten is even op goedkeuring van de betreffende instanties.

Extra verkoop speciaalbiertjes

Voor de brouwerijen zelf is er ook goed nieuws. Tegenvallende omzetten door de gesloten cafés worden grotendeels opgevangen door extra verkoop van speciaalbiertjes. De Leffe Blond stroomt harder dan de Maas. ,,Wie thuiszit, heeft meer behoefte aan iets extra’s”, denkt de woordvoerder van AB InBev. ,,Gewone pils is een sociaal drankje, voor de kroeg. Dit zijn thuisbiertjes.”

AB InBev is ook vertegenwoordiger van Corona, bij sommige supermarkten nu verkrijgbaar voor de helft van de prijs. De woordvoerder zucht. ,,Nee, die markt is niet ingestort. We zien niet veel verschil met vorig jaar. Misschien gaat dat nog komen, het is een zomerbiertje.”

''Gewone pils is een sociaal drankje, voor de kroeg. Dit zijn thuisbiertjes''

Woordvoerder AB InBev

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.