Nieuws Coronavirus

Effect coronacrisis: streekboeren zien omzet enorm stijgen

Mensen hebben meer tijd, kopen bewuster en mijden de supermarkten. Streekboeren zien hun omzetten daarom enorm stijgen.

Pieter Hotse Smit 12 april 2020

Biologische producten van eigen land hebben flink aftrek

Biologische producten en producten van eigen land hebben flink aftrek bij tuinderij de Es in Haaren. Foto: Raymond Rutting

Financieel adviseur Marcel van der Eerden heeft zich moeten ‘losrukken’ uit zijn werk, maar hij is blij dat hij zijn biologische kostje weer in zijn fietstassen heeft zitten. Rechtstreeks gekocht bij de boer.

,,Gezond eten, zonder CO2-uitstoot, ik ben buiten geweest en ik steun ook nog de lokale groenteteler'', zegt de 56-jarige klant van Tuin de Es in het Brabantse Haaren in de Volkskrant. ,,Door mijn leeftijd durf ik wat vaker te zeggen: dat werk komt morgen wel, ik stap op de fiets.''

Veel boeren hebben last van het wegvallen van de horeca en delen van de export, maar de directe verkoop bij de boer zit juist in de lift. Niet alleen uitbaters van boerderijwinkels beamen dit. Ook organisaties die online producten van streekboeren verkopen zien flinke groei. Of het nu gaat om Rechtstreex (Zuid-Holland), Support your locals (regio-Amsterdam), de Streekboer (Noord-Nederland), Bioweb (Friesland) en Boeren en Buren (heel Nederland): het aantal bestellingen is twee, drie, vier of zelfs vijf keer groter dan voor de coronamaatregelen.

Vervijfvoudiging aantal bestellingen

,,Zo komt er toch iets positiefs uit deze crisis'', zegt Sandra Ronde van de Streekboer over de vervijfvoudiging van het aantal bestellingen op hun website. ,,Mensen gaan nadenken over waar ze hun eten vandaan halen en of ze daar een eerlijke prijs voor betalen. Wel jammer dat daar een crisis voor nodig is.''

Ook Daniella de Winter van Tuin van Es merkt de ‘voordelen’ van de coronamalaise. Haar boerderijwinkel heeft de omzet fors zien stijgen, ,,Op zaterdagmiddagen is alles op'', zegt ze. ,,Ik zie veel nieuwe klanten die dachten: daar moet ik een keer heen, maar het niet deden en dat in deze tijd eindelijk doen.

Alleen begin van de dag is genoeg te krijgen bij tuin de es

Eerlijkere prijs voor buurtboeren

Thuiswerken geeft meer ruimte eropuit te trekken, de supermarktgekte wordt in tijden van hamsteren vermeden en de boer wordt in deze barre tijden wat gegund. Die krijgt aan huis een eerlijkere prijs, rekent de man van De Winter, Bart Pijnenburg, voor. ,,Van de groothandel krijgen we grofweg 65 eurocent voor een kropsla, hier verkopen we ze voor 1,50 euro.''

Pijnenburg en De Winter leveren ook aan het landelijke platform Boeren en Buren. Via een zogenoemde ‘Buurderij’ worden van meerdere streekboeren online producten aangeboden. Van de krop sla uit Tuin de Es gaat bij Boeren en Buren 10 procent naar de Franse organisatie achter het platform en 10 procent naar de mensen van de Buurderij, die het logistieke werk en de organisatie doen.

Op een vaste dag in de week zijn de producten af te halen. In het pre-coronatijdperk gebeurde dat op een markt, zodat boeren en burger elkaar weer eens treffen en mensen weer meer in contact komen met hun voedsel en wie het maakt. Deze woensdag gaat het er in een buurthuis in Den Bosch wat anoniemer aan toe. Om besmetting te voorkomen blijven de meeste boeren of hun erf en mogen er maar een beperkt aantal klanten tegelijk naar binnen.

Streekproducten: levering aan huis groeit

René de Bruin van stichting Erkende Streekproducten ziet dat ook directe levering aan huis groeit. ,,Iedereen is bezig met het opzetten van dat soort systemen.'' Maar hij ziet ook verliezers tussen de kleine, lokale producten. ,,Zoals kleine bierbrouwerijen, die afhankelijk zijn van de (eigen) horeca. Dat is allemaal weggevallen.''

Bij Tuin de Es voelen ze ook de nadelen van de coronacrisis. De dagbesteding in hun zorgboerderij is door de coronamaatregelen gesloten. ,,Dat maken we met de toegenomen verkoop niet goed'', zegt De Winter. In Den Bosch laat zij als een van de weinige boeren nog wel even haar gezicht zien als de klanten van Boeren en Buren hun bestellingen komen halen.

Klant doet spullen in fietstas

'Het ideale moment om uit te proberen'

Daar treft ze dan Maartje Muskens (39), een voorbeeld van iemand die altijd al eens wilde proeven van het streekinitiatief Boeren en Buren, maar er door tijdgebrek niet aan toe kwam. ,,Nu werk ik thuis en kan het wel'', zegt ze. ,,Het ideale moment om het uit te proberen.'' Als inwoner van corona-epicentrum Brabant is er voor Muskens nog een reden om een ronde te maken langs kleinschaligere boerderijwinkels. ,,Supermarkten, daar stap ik niet meer naar binnen in deze tijd.''

En straks? Als de wereld weer terugkeert naar het oude, Muskens weer moet reizen voor haar werk en supermarkten geen besmettingshaarden meer zijn? Wat gaat ze dan doen? Blijft Muskens dan trouw aan de streekboeren? Lachend: ,,Ja, dat is de grote vraag.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.