Podcast

'Toon van berichtgeving economische effecten coronacrisis te negatief'

De toon van de berichtgeving over de economische effecten van de coronacrisis: wordt het negatieve scenario teveel benadrukt? Praten en schrijven we onszelf onnodig de economische ellende in? Aan de hand van voorbeelden geven marketingcommunicatie-expert Thijs van Dijk en retailtrendwatcher Fred Rutgers hun mening. ,,De economie is niet zo ziek, het vertrouwen in de economie is ziek gemaakt."

Van onze redactie 24 juni 2020

Aan de ene kant verklaarde het CPB dat ze ons de somberste prognose uit hun bestaan presenteerden, aan de andere kant stelt het onderzoeksinstituut, zij het veel minder prominent, dat bij het uitblijven van een tweede coronagolf de economie halverwege volgend jaar hetzelfde niveau kan bereiken als voor de crisis. In deze podcast (hierboven te beluisteren) gaat het over de toon van de berichtgeving over de economische effecten van de coronacrisis.

Lees ook: De Ondernemer Radio over coronacrisis: communicatie, versoepeling en statements

Coronacrisis: 'Er is een angsteconomie ontstaan'

In de podcast spreken Thijs van Dijk en Fred Rutgers zich duidelijk uit over de toon van de communicatie over economische effecten van de coronacrisis, zoals zij die zelf ervaren. Van Dijk benoemt de 'economy of fear' die is ontstaan, een angsteconomie die volop wordt aangemoedigd. Rutgers heeft het over 'onheilsprofeten die hun uiterst best doen iedereen zoveel angst in te praten, maar het effect op de economie vergeten'. ,,De economie is niet zo ziek, het vertrouwen in de economie is ziek gemaakt."

Lees ook: Economen Rabobank verwachten 'historisch diepe recessie'

'Banken gebaat bij negatief consumentenvertrouwen'

Van Dijk en Rutgers wijzen in de podcast ook naar banken en hun insteek. Daarbij is er daarbij sprake is van eigenbelang, vindt Van Dijk, 'want banken zijn gebaat met een negatief consumentenvertrouwen en sentiment'.

,,Dan gaan mensen lenen, de banken nodig hebben, hun reddingsboei. In de vorige financiële crisis waren banken de zondebok, hier lijken ze de redders. En dat is natuurlijk interessant, vandaar dat onderzoeken van banken het negatieve sentiment benadrukken om er voor te zorgen: kom bij ons, we helpen je bedrijf redden." Rutgers daarover: ,,En dan is hun PR beter dan de activiteiten. Ik vind nog steeds dat banken het mkb nog ernstig in de steek laten". Luister het volledige commentaar in de podcast.

Foto: Thijs van Dijk (links), Fred Rutgers (links in het midden) en Robert van den Ham (achterin, content director De Ondernemer) tijdens de opnames van de podcast, in de studio op het Mediapark in Hilversum.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details