Podcast

'Toon van berichtgeving economische effecten coronacrisis te negatief'

De toon van de berichtgeving over de economische effecten van de coronacrisis: wordt het negatieve scenario teveel benadrukt? Praten en schrijven we onszelf onnodig de economische ellende in? Aan de hand van voorbeelden geven marketingcommunicatie-expert Thijs van Dijk en retailtrendwatcher Fred Rutgers hun mening. ,,De economie is niet zo ziek, het vertrouwen in de economie is ziek gemaakt."

Van onze redactie 24 juni 2020

Aan de ene kant verklaarde het CPB dat ze ons de somberste prognose uit hun bestaan presenteerden, aan de andere kant stelt het onderzoeksinstituut, zij het veel minder prominent, dat bij het uitblijven van een tweede coronagolf de economie halverwege volgend jaar hetzelfde niveau kan bereiken als voor de crisis. In deze podcast (hierboven te beluisteren) gaat het over de toon van de berichtgeving over de economische effecten van de coronacrisis.

Lees ook: De Ondernemer Radio over coronacrisis: communicatie, versoepeling en statements

Coronacrisis: 'Er is een angsteconomie ontstaan'

In de podcast spreken Thijs van Dijk en Fred Rutgers zich duidelijk uit over de toon van de communicatie over economische effecten van de coronacrisis, zoals zij die zelf ervaren. Van Dijk benoemt de 'economy of fear' die is ontstaan, een angsteconomie die volop wordt aangemoedigd. Rutgers heeft het over 'onheilsprofeten die hun uiterst best doen iedereen zoveel angst in te praten, maar het effect op de economie vergeten'. ,,De economie is niet zo ziek, het vertrouwen in de economie is ziek gemaakt."

Lees ook: Economen Rabobank verwachten 'historisch diepe recessie'

'Banken gebaat bij negatief consumentenvertrouwen'

Van Dijk en Rutgers wijzen in de podcast ook naar banken en hun insteek. Daarbij is er daarbij sprake is van eigenbelang, vindt Van Dijk, 'want banken zijn gebaat met een negatief consumentenvertrouwen en sentiment'.

,,Dan gaan mensen lenen, de banken nodig hebben, hun reddingsboei. In de vorige financiële crisis waren banken de zondebok, hier lijken ze de redders. En dat is natuurlijk interessant, vandaar dat onderzoeken van banken het negatieve sentiment benadrukken om er voor te zorgen: kom bij ons, we helpen je bedrijf redden." Rutgers daarover: ,,En dan is hun PR beter dan de activiteiten. Ik vind nog steeds dat banken het mkb nog ernstig in de steek laten". Luister het volledige commentaar in de podcast.

Foto: Thijs van Dijk (links), Fred Rutgers (links in het midden) en Robert van den Ham (achterin, content director De Ondernemer) tijdens de opnames van de podcast, in de studio op het Mediapark in Hilversum.

Podcast corona vandijk rutgers studio

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details