Nieuws Coronavirus

Ondernemers die profiteren van corona: van een paar honderd euro per maand naar 20.000

Als ondernemer probeer je al jaren de markt te veroveren, maar dat lukt maar mondjesmaat. Dan komt er een coronacrisis en heb je opeens een bedrijf waarin je overuren draait. Deze ondernemers maakten het mee.

Johan Nebbeling (AD) 16 mei 2020

Menno Kuijzer

Menno Kuijzer beleeft uitzonderlijk drukke tijden. Foto: Daniel Cohen

Enkele weken geleden plaatste het AD een oproep op Facebook, waarin er werd gezocht naar kleine ondernemers die het dankzij de coronacrisis van de ene op de andere dag razend druk hebben omdat ze diensten leveren of producten fabriceren die in deze tijden heel gewild zijn. Het aantal reacties was overweldigend.

Bedrijven die plexiglas maken, stickers en borden produceren, silent disco’s organiseren en online yogaprogramma’s aanbieden: ze komen om in het werk. Zo ook Suus Gorter uit Arnhem, die met haar bedrijfje Flat Flowers raamstickers van bossen bloemen verkoopt. Klanten kunnen die via Suus, met een door haar handgeschreven kaartje, aan dierbaren sturen.

"Er liggen echt kansen voor onderne­mers die buiten de geijkte hokjes denken"

Petra Luliano, medeauteur '50 verdienmodellen'

Succes dankzij gesloten terrassen

Of kijk naar Anne-Claire Stuivenberg uit Amsterdam, die met haar bedrijf Amsterbankje opklapbare bankjes verkoopt om te bevestigen aan de gevel van je huis. Nu de terrassen dicht zijn en het mooi weer is, zoeken mensen naar manieren om het in en om hun huis gezellig te maken, merkt ze. ,,Ons gevelbankje biedt een mooie oplossing: een veilige en prettige manier om contact te maken met mensen op straat. Vóór het uitbreken van de crisis was mijn bedrijfje veel minder succesvol.’’

Corona mag er dan voor gezorgd hebben dat kappers, fysiotherapeuten, stewardessen en obers opeens zonder werk zitten, online-spelletjesfabrikanten, -supermarkten, -hardloopwinkels en -fietsverkopers hebben het druk.

Verrassend inventief door corona

De coronacrisis toont weer eens aan dat Nederlandse ondernemers verrassend inventief zijn. Velen van hen zitten niet bij de pakken neer, maar proberen, vaak met succes, nieuwe markten te veroveren met nieuwe diensten en producten. Een eigenaresse van een nagelstudio doet goede zaken met de instructievideo’s die ze aan haar klanten verkoopt. Luxe restaurants leveren kant en klare gastronomische maaltijden aan huis. ,,Ondernemers hebben veel meer kennis dan ze zelf denken’’, zegt businessstrateeg Petra Luliano, medeauteur van het boek 50 verdienmodellen. ,,Het is nu de tijd om die kennis te verkopen, online vooral. Er liggen echt kansen voor ondernemers die buiten de geijkte hokjes denken.’’

De vier ondernemers hieronder hebben onverwacht de wind in de zeilen door de coronacrisis. Ze hebben gemeen dat ze de kansen die hen zijn geboden met beide handen hebben gegrepen.

Succes met een bijsmaak

Je begint een handeltje in luxe, desinfecterende handcrème. Een maand later breekt de coronacrisis uit en ben je een succesnummer. Het overkwam Menno Kuijzer (40) met zijn bedrijfje KK Laboratories uit Rosmalen.

AD 1

,,Mijn vader en ik hebben een bedrijf dat absorberende hygiëneproducten op de markt brengt: luiers, maandverband, tissues. We zijn altijd bezig met duurzame innovatie. Recyclebare luiers zonder papierpulp, toiletpapier van bamboe, dat soort producten.

Door onze vele internationale contacten realiseerden we ons hoe kwetsbaar onze samenleving is geworden. Het was voor ons niet de vraag óf er een pandemie zou uitbreken, maar wanneer. En als dat zou gebeuren, hoe konden we ons daar dan tegen beschermen? Zo zijn we op het idee voor Handmist gekomen.

Succes verkoop verzorgende crème

Desinfecterende handgels zijn vaak agressief. Als je ze vaak gebruikt, gaat je huid kapot. Dat vergroot het risico op infecties nog meer. Handmist is geen gel, maar een verzorgende crème die ook zeer effectief desinfecteert. En het ruikt lekker. Het is een luxeproduct, zo zetten we het ook in de markt, qua uitstraling, verpakking en prijs. Zeker in deze tijd vinden mensen het fijn om zichzelf een beetje te verwennen. We verkopen het niet via drogisterijen, maar via parfumerieën, waaronder Ici Paris. Meerdere ketens hebben interesse, ook in het buitenland. Verder leveren we via onze eigen webshop. We hebben in ons kantoortje een hoek ingericht waar we ons product verpakken en verzenden.

Voor de coronacrisis bedroeg onze omzet een paar honderd euro per maand. Nu zitten we op 20.000 euro en moeten we als kleine start-up alle zeilen bijzetten om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Zakelijk gezien brengt corona ons succes, persoonlijk vind ik het verschrikkelijk wat er gebeurt. Maar met ons product dragen we iets bij aan de bestrijding van corona en dat voelt goed.’’

Hulp bij stress en ruzie

Bij Monsley, een bureau voor online relatietherapie, loopt het sinds 16 maart storm, zegt Rik Heijmen (48), samen met relatie-therapeut Anoek Gerlings (46) de drijvende kracht achter het bedrijfje.

Rik Heijmen

,,In januari begonnen we met vier klanten, nu hebben we er 136. Vooral na 16 maart is het hard gegaan. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dat alleen door de coronacrisis komt, maar het ligt voor de hand. De hele dag gedwongen thuiszitten, de onzekerheid over werk en inkomen: dat roept stress en spanningen op.

Relaties lijden, zeker onder druk, vaak onder vaste patronen. Je reageert altijd op een bepaalde manier op de ander, die dan weer volgens een vast patroon op jou reageert. Een neerwaartse spiraal waar je niet zomaar uitkomt. Mensen zijn zich meestal niet bewust van die patronen. De kern van onze therapie is dat je ze leert herkennen. Daarvoor gebruiken we vooral video’s.

Mensen zijn uniek, maar de patronen in relaties zijn heel universeel. Die kun je via online-video’s goed inzichtelijk maken. Vervolgens bieden we allerlei tools en modules aan waarmee mensen zelf aan de slag kunnen, individueel of als stel.

Online tools

Onze aanpak is gebaseerd op zelfwerkzaamheid. We hebben weinig direct contact met onze klanten. Ze hebben ook weinig ondersteuning nodig en redden zich prima met onze online tools. Wat ons helpt is dat veel mensen die nu noodgedwongen thuiswerken, de voordelen van nieuwe technieken ervaren. Wat dat betreft hebben we de wind ook mee.

We zijn een start-up, maar onze ambities zijn groot. We willen niet alleen ons programma uitbreiden, maar ook groeien in Europa. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een Engelstalig programma. De ontwikkeling van een affairemodule, bestemd voor stellen waarvan een partner is vreemdgegaan, hebben we maar even stilgelegd. De coronacrisis is niet helemaal het goede moment om een avontuurtje aan te gaan buiten je relatie.’’

Eten uit eigen streek

Patrick de Cock (40), landelijk coördinator van internetplatform Boeren & Buren, merkt dat eten uit eigen streek deze tijd heel populair is. De laatste maanden verdrievoudigde de omzet.

Patrick de Cock

,,Bij Boeren & Buren kunnen mensen online voeding bestellen van producenten uit hun eigen streek. Van fruit tot groente, van vlees tot honing, van brood tot vruchtensap. Een keer per week kunnen ze hun bestellingen ophalen bij een verzamelpunt in de buurt. Dat noemen wij een buurderij. Dat is ook de plek waar consumenten en lokale producenten elkaar ontmoeten.

Boeren & Buren is ontstaan in Frankrijk, maar inmiddels ook actief in Italië, Spanje en België. In Nederland zijn we in 2017 begonnen. We hebben nu zeventien buurderijen. Tot voor kort groeiden we langzaam maar gestaag. Sinds de uitbraak van corona gaat het opeens heel hard. Hetzelfde gebeurde in Italië en Spanje, waar corona eerder uitbrak.

Aantal bestellingen fors omhoog

Zelf beheer ik een buurderij in Alkmaar. Voor de crisis had ik wekelijks gemiddeld vijftig bestellingen, nu zijn dat er meer dan honderd. Mensen bestellen ook nog eens meer. Daardoor is de omzet verdrievoudigd. En dat gebeurt bij vrijwel alle buurderijen.

Ik vind het natuurlijk spijtig dat we zo goed draaien vanwege de coronacrisis. Maar de trend om meer lokale producten te kopen was er al langer. Door de coronacrisis zijn mensen zich bewuster geworden van de gevolgen van globalisering. Als je bij lokale producenten koopt, weet je waar je voeding vandaan komt. Ook willen mensen kleinschalige lokale producenten een steuntje in de rug geven, uit sympathie voor de passie die hen drijft. Lokale producten zijn duurder dan die in de supermarkt, maar de kwaliteit is veel hoger. En als je alleen seizoensgebonden producten koopt, valt het prijsverschil best mee. Dan krijg je ook bij ons veel voor weinig.’’

Niet leuk, wel eervol

Frans Pol (32) uit Ens maakte zo’n zeven uitvaartvideo’s per jaar, nu maakt hij er vier per week.

Frans Pol

,,Met mijn bedrijfje maakte ik vooral bedrijfsfilms en registraties van theatervoorstellingen en evenementen. Vorig jaar heb ik het tienjarig bestaan van mijn bedrijf nog gevierd met een groot dorpsfeest. Maar toen corona kwam, vielen eind februari de opdrachten van het ene op het andere moment weg. Bedrijven hadden wel wat anders aan hun hoofd, evenementen en voorstellingen werden afgelast. Dat had de doodsklap voor mijn bedrijf kunnen zijn.

Toen een uitvaartverzorger mij vroeg of ik een uitvaart live kon streamen, heb ik daar razendsnel op ingespeeld. Ik maakte weleens uitvaartvideo’s, maar hooguit een paar per jaar. Nu had ik opeens vier opdrachten in een week. Omdat er maximaal dertig mensen bij een uitvaart kunnen zijn, is er grote behoefte aan livestreaming en registratie. Zodat familie en vrienden er toch een beetje bij kunnen zijn. Ik verzorg livestreams en registraties die mensen achteraf - binnen vijf uur - kunnen bekijken. Via een code kunnen genodigden inloggen op een website. Laatst zag ik dat er meer dan 450 mensen naar een van mijn livestreams hadden gekeken. Best veel, zeker omdat je ervan uit kunt gaan dat het daadwerkelijke aantal kijkers twee keer zo groot is omdat mensen meestal samen kijken.

Emotioneel zwaar

Zakelijk gaat het goed, maar emotioneel vind ik het zwaar. Het intense verdriet van de nabestaanden raakt me elke keer weer. Soms schieten mij de tranen in de ogen en moet ik me echt even herpakken. Dus leuk werk? Als ik eerlijk ben: nee. Maar ik vind het wel eervol en dankbaar. Omdat ik ervoor zorg dat mensen die niet bij de uitvaart kunnen zijn deze toch kunnen meemaken alsof ze er wel bij zijn. Omdat nabestaanden zo dankbaar zijn. Maar ik hoop toch dat ik snel weer terug kan naar normaal.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.