Podcast

Jacco Vonhof (MKB-Nederland): 'Grote winkelketens zetten betalingstermijn naar 120 dagen'

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, roept winkelketens op hun betalingstermijn niet te verlengen en solidariteit met andere ondernemers te tonen. Ook het ministerie van Economische Zaken is heel duidelijk: 'Ook in deze tijd geldt gewoon de wet: de betalingstermijn van 60 dagen mag niet worden verlengd.' Ook Hans Biesheuvel van ONL roept concerns en verhuurders op tot corona-solidariteit: 'Hanteer de menselijke maat'.

Jacco Vonhof MKB Nederland

MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in de Corona Update: ,,Ik hoor nu van grote winkelketens – en ik noem geen namen - die al hun betalingstermijn naar 120 dagen zetten. Daar word ik niet vrolijk van in deze tijden van solidariteit."

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 23 maart 2020

CORONA UPDATE, DAGELIJKS BIJ NEW BUSINESS RADIO

Dagelijks te beluisteren op New Business Radio(.nl) onze Corona Update. Doordeweeks om 8.00, 12.00 en 17.00 uur, in het weekend om 12.00 uur, is er nieuws, informatie en advies voor ondernemers over de coronacrisis en het bedrijfsleven. De podcast met de uitspraken van MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof kun je hierboven terugluisteren, andere Corona Updates via DEZE link.

Ook in het zakelijk verkeer moeten we in deze tijd rekening houden met elkaar, twitterde het ministerie van Economische Zaken vandaag onder meer, als reactie op signalen dat bedrijven hun betalingstermijn verlengden onder het mom van de coronacrisis.

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof had van die verlenging gehoord, zo vertelde hij in onze Corona Update van woensdag 18 maart bij New Business Radio (hierboven terug te luisteren).

'Dit zijn juist tijden van solidariteit'

Jacco Vonhof in de uitzending: ,,Ik hoor nu van grote winkelketens – en ik noem geen namen - die al hun betalingstermijn naar 120 dagen zetten. Daar word ik niet vrolijk van in deze tijden van solidariteit. Ik weet niet wat hun redenen zijn. Het is te rechtvaardigen als je het doet vanuit solidariteit, als je wilt zorgen dat iedereen het halen kan. Als je het doet vanuit concurrentieoverwegingen dan ben ik daar minder enthousiast over.”

Lees ook: Jacco Vonhof (MKB-Nederland): Betaaltermijnen 'groot naar klein' maximaal 30 dagen

Wettelijke betaaltermijn: 30 dagen

Vorig jaar april heeft MKB-Nederland de lange betaaltermijnen die grote bedrijven vaak hanteren naar kleine leveranciers opnieuw bij de overheid aangekaart. Vonhof vroeg EZK-staatssecretaris Mona Keijzer toen al om de wettelijke betaaltermijn van ‘groot naar klein’ vast te leggen op 30 dagen, net zoals dat voor overheden geldt.

,,MKB-Nederland maakt zich al jaren druk om dit onderwerp. Het is niet fair om als groot bedrijf lange betaaltermijnen te hanteren jegens kleine leveranciers, voor wie het dan maar slikken of stikken is. Die hebben immers nauwelijks onderhandelingspositie en zijn vaak afhankelijk van die grote klanten.”

Menselijke maat

Ondernemersorganisatie ONL ontving de laatste dagen diverse noodkreten van ondernemers die plotseling werden geconfronteerd met langere betalingstermijnen en verhuurders die de poot stijf houden. Hans Biesheuvel van ONL: ‘Het noodmaatregelenpakket van de overheid biedt ondernemers financiële ruimte in deze coronacrisis. Maar dat geld staat logischerwijs niet onmiddellijk op de bankrekeningen van ondernemers die nu het water aan de lippen staat. Daarom doen wij deze dringende oproep aan concerns en verhuurders: ga in gesprek met je huurder of leverancier en zoek naar een passende oplossing om samen weerstand te bieden aan deze crisis. Juist nu zijn samenwerking, coulance en solidariteit belangrijk. Hanteer de menselijke maat.’

Lees ook: Staatssecretaris Keijzer wil maximaal 30 dagen betaaltermijn grote bedrijven aan mkb

'Dit zijn zaken waar wij nu echt nooit meer zullen kopen'

Nog even terug naar de tweet van Economische Zaken. Wat hier ook kan gaan gelden is waar consumentenpsycholoog Patrick Wessels onlangs op onze website over stelde: bedrijven die nu de juiste beslissing nemen (zoals de zaak uit voorzorg sluiten) zullen straks voor die daadkracht worden beloond, omdat klanten dat weten. Maar klanten weten straks ook welke bedrijven het nu niet goed aanpakken.

Onder de tweet van Economische Zaken stonden onder meer de reacties 'dit zijn zaken waar wij nu echt nooit meer iets zullen kopen totdat duidelijk is dat zij zich per ongeluk hebben vergist en ze hun beslissing publiekelijk terugdraaien' en 'dan is dit het moment voor Mona Keijzer om haar positieve reactie van vorig jaar na Vonhofs pleidooi eindelijk uit te voeren: wettelijk terug van 60 naar 30 dagen!'

Ook bij Betaalme.nu komen meldingen binnen

Ook bij het MKB Loket van Betaalme.nu komen steeds meer meldingen binnen dat grote bedrijven de betaaltermijnen voor hun leveranciers oprekken vanwege de coronacrisis. Betaalme.nu is vijf jaar geleden ontstaan vanuit het bedrijfsleven, is een niet-commercieel initiatief en wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en MKB-Nederland.

Betaalme.nu wil dat facturen van mkb-ondernemers zo snel als mogelijk betaald worden. Het doel is dat een betalingstermijn van maximaal 30 dagen de norm wordt in het bedrijfsleven; intussen hebben 63 grote bedrijven en instellingen zich aangesloten bij Betaalme.nu. Ondernemers die nu ervaren dat betaaltermijn worden opgerekt, kunnen zich via deze link van het MKB Loket melden.

Lees ook: Betaalme.nu: MKB Loket voor kleine ondernemers

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details