Podcast

Jacco Vonhof (MKB-Nederland): 'Grote winkelketens zetten betalingstermijn naar 120 dagen'

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, roept winkelketens op hun betalingstermijn niet te verlengen en solidariteit met andere ondernemers te tonen. Ook het ministerie van Economische Zaken is heel duidelijk: 'Ook in deze tijd geldt gewoon de wet: de betalingstermijn van 60 dagen mag niet worden verlengd.' Ook Hans Biesheuvel van ONL roept concerns en verhuurders op tot corona-solidariteit: 'Hanteer de menselijke maat'.

Jacco Vonhof MKB Nederland

MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in de Corona Update: ,,Ik hoor nu van grote winkelketens – en ik noem geen namen - die al hun betalingstermijn naar 120 dagen zetten. Daar word ik niet vrolijk van in deze tijden van solidariteit."

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 23 maart 2020

CORONA UPDATE, DAGELIJKS BIJ NEW BUSINESS RADIO

Dagelijks te beluisteren op New Business Radio(.nl) onze Corona Update. Doordeweeks om 8.00, 12.00 en 17.00 uur, in het weekend om 12.00 uur, is er nieuws, informatie en advies voor ondernemers over de coronacrisis en het bedrijfsleven. De podcast met de uitspraken van MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof kun je hierboven terugluisteren, andere Corona Updates via DEZE link.

Ook in het zakelijk verkeer moeten we in deze tijd rekening houden met elkaar, twitterde het ministerie van Economische Zaken vandaag onder meer, als reactie op signalen dat bedrijven hun betalingstermijn verlengden onder het mom van de coronacrisis.

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof had van die verlenging gehoord, zo vertelde hij in onze Corona Update van woensdag 18 maart bij New Business Radio (hierboven terug te luisteren).

'Dit zijn juist tijden van solidariteit'

Jacco Vonhof in de uitzending: ,,Ik hoor nu van grote winkelketens – en ik noem geen namen - die al hun betalingstermijn naar 120 dagen zetten. Daar word ik niet vrolijk van in deze tijden van solidariteit. Ik weet niet wat hun redenen zijn. Het is te rechtvaardigen als je het doet vanuit solidariteit, als je wilt zorgen dat iedereen het halen kan. Als je het doet vanuit concurrentieoverwegingen dan ben ik daar minder enthousiast over.”

Lees ook: Jacco Vonhof (MKB-Nederland): Betaaltermijnen 'groot naar klein' maximaal 30 dagen

Wettelijke betaaltermijn: 30 dagen

Vorig jaar april heeft MKB-Nederland de lange betaaltermijnen die grote bedrijven vaak hanteren naar kleine leveranciers opnieuw bij de overheid aangekaart. Vonhof vroeg EZK-staatssecretaris Mona Keijzer toen al om de wettelijke betaaltermijn van ‘groot naar klein’ vast te leggen op 30 dagen, net zoals dat voor overheden geldt.

,,MKB-Nederland maakt zich al jaren druk om dit onderwerp. Het is niet fair om als groot bedrijf lange betaaltermijnen te hanteren jegens kleine leveranciers, voor wie het dan maar slikken of stikken is. Die hebben immers nauwelijks onderhandelingspositie en zijn vaak afhankelijk van die grote klanten.”

Menselijke maat

Ondernemersorganisatie ONL ontving de laatste dagen diverse noodkreten van ondernemers die plotseling werden geconfronteerd met langere betalingstermijnen en verhuurders die de poot stijf houden. Hans Biesheuvel van ONL: ‘Het noodmaatregelenpakket van de overheid biedt ondernemers financiële ruimte in deze coronacrisis. Maar dat geld staat logischerwijs niet onmiddellijk op de bankrekeningen van ondernemers die nu het water aan de lippen staat. Daarom doen wij deze dringende oproep aan concerns en verhuurders: ga in gesprek met je huurder of leverancier en zoek naar een passende oplossing om samen weerstand te bieden aan deze crisis. Juist nu zijn samenwerking, coulance en solidariteit belangrijk. Hanteer de menselijke maat.’

Lees ook: Staatssecretaris Keijzer wil maximaal 30 dagen betaaltermijn grote bedrijven aan mkb

'Dit zijn zaken waar wij nu echt nooit meer zullen kopen'

Nog even terug naar de tweet van Economische Zaken. Wat hier ook kan gaan gelden is waar consumentenpsycholoog Patrick Wessels onlangs op onze website over stelde: bedrijven die nu de juiste beslissing nemen (zoals de zaak uit voorzorg sluiten) zullen straks voor die daadkracht worden beloond, omdat klanten dat weten. Maar klanten weten straks ook welke bedrijven het nu niet goed aanpakken.

Onder de tweet van Economische Zaken stonden onder meer de reacties 'dit zijn zaken waar wij nu echt nooit meer iets zullen kopen totdat duidelijk is dat zij zich per ongeluk hebben vergist en ze hun beslissing publiekelijk terugdraaien' en 'dan is dit het moment voor Mona Keijzer om haar positieve reactie van vorig jaar na Vonhofs pleidooi eindelijk uit te voeren: wettelijk terug van 60 naar 30 dagen!'

Ook bij Betaalme.nu komen meldingen binnen

Ook bij het MKB Loket van Betaalme.nu komen steeds meer meldingen binnen dat grote bedrijven de betaaltermijnen voor hun leveranciers oprekken vanwege de coronacrisis. Betaalme.nu is vijf jaar geleden ontstaan vanuit het bedrijfsleven, is een niet-commercieel initiatief en wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en MKB-Nederland.

Betaalme.nu wil dat facturen van mkb-ondernemers zo snel als mogelijk betaald worden. Het doel is dat een betalingstermijn van maximaal 30 dagen de norm wordt in het bedrijfsleven; intussen hebben 63 grote bedrijven en instellingen zich aangesloten bij Betaalme.nu. Ondernemers die nu ervaren dat betaaltermijn worden opgerekt, kunnen zich via deze link van het MKB Loket melden.

Lees ook: Betaalme.nu: MKB Loket voor kleine ondernemers

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Aandachtstrekkers

Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn

Herd mentality. Pardon? Herd mentality, het thema waar Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels uhm... Aandacht aan besteden in deze aflevering van de gelijknamige podcastserie. Wat de term betekent voor ondernemers en welke lessen er uit te trekken zijn, je weet het na een klein halfuur inspirerend luisterplezier.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Van Heinosoft naar upMention: waarom een nieuwe bedrijfsnaam?

Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Geerten Schollaart van upMention in de studio te gast. Het bedrijf helpt opdrachtgevers bij zoekmachine-optimalisatie zodat ze (nog) beter online te vinden zijn. Schollaart, een van de eigenaren, legt de host uit waarom zijn bedrijf van naam is veranderd. Dat is niet alles, want er is iets met Kenia.

Details
Sleutel tot Succes

Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

Een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van Nederland, vertelt door topondernemers zelf en met Hannelore Zwitserlood als host: dát is de nieuwe podcast serie Sleutel tot Succes. Dit is de eerste aflevering met Michiel Muller van Picnic.

Details
Aandachtstrekkers

Hoe belangrijk is naamsbekendheid voor je onderneming?

Hoe belangrijk is de naamsbekendheid van jouw onderneming? Het liefst bij een zo groot mogelijk publiek of is bekend zijn bij een relatief kleine groep consumenten verstandiger? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels verschillen er over van mening. Maar Wessels heeft een missie: Ariëns iets enthousiaster maken over het belang van een grote(re) naamsbekendheid.

Details
Aandachtstrekkers

Waarom reviews belangrijk zijn en hoe je er als bedrijf mee omgaat

Bestaat jouw onderneming over één jaar nog als je geen reviews verzamelt? En wat levert het voor jou op als klanten blije foto’s delen? Je raadt het al: deze aflevering van Aandachtstrekkers gaat over reviews. Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels vragen zich af of je tegenwoordig nog wel om reviews heen kunt en of we ze steeds meer zullen zien. Hoe jouw bedrijf met reviews moet omgaan, leer je in deze nieuwe aflevering van Aandachtstrekkers.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe een Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.

Details