Podcast

Jacco Vonhof (MKB-Nederland): 'Grote winkelketens zetten betalingstermijn naar 120 dagen'

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, roept winkelketens op hun betalingstermijn niet te verlengen en solidariteit met andere ondernemers te tonen. Ook het ministerie van Economische Zaken is heel duidelijk: 'Ook in deze tijd geldt gewoon de wet: de betalingstermijn van 60 dagen mag niet worden verlengd.' Ook Hans Biesheuvel van ONL roept concerns en verhuurders op tot corona-solidariteit: 'Hanteer de menselijke maat'.

Jacco Vonhof MKB Nederland

MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in de Corona Update: ,,Ik hoor nu van grote winkelketens – en ik noem geen namen - die al hun betalingstermijn naar 120 dagen zetten. Daar word ik niet vrolijk van in deze tijden van solidariteit."

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 23 maart 2020

CORONA UPDATE, DAGELIJKS BIJ NEW BUSINESS RADIO

Dagelijks te beluisteren op New Business Radio(.nl) onze Corona Update. Doordeweeks om 8.00, 12.00 en 17.00 uur, in het weekend om 12.00 uur, is er nieuws, informatie en advies voor ondernemers over de coronacrisis en het bedrijfsleven. De podcast met de uitspraken van MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof kun je hierboven terugluisteren, andere Corona Updates via DEZE link.

Ook in het zakelijk verkeer moeten we in deze tijd rekening houden met elkaar, twitterde het ministerie van Economische Zaken vandaag onder meer, als reactie op signalen dat bedrijven hun betalingstermijn verlengden onder het mom van de coronacrisis.

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof had van die verlenging gehoord, zo vertelde hij in onze Corona Update van woensdag 18 maart bij New Business Radio (hierboven terug te luisteren).

'Dit zijn juist tijden van solidariteit'

Jacco Vonhof in de uitzending: ,,Ik hoor nu van grote winkelketens – en ik noem geen namen - die al hun betalingstermijn naar 120 dagen zetten. Daar word ik niet vrolijk van in deze tijden van solidariteit. Ik weet niet wat hun redenen zijn. Het is te rechtvaardigen als je het doet vanuit solidariteit, als je wilt zorgen dat iedereen het halen kan. Als je het doet vanuit concurrentieoverwegingen dan ben ik daar minder enthousiast over.”

Lees ook: Jacco Vonhof (MKB-Nederland): Betaaltermijnen 'groot naar klein' maximaal 30 dagen

Wettelijke betaaltermijn: 30 dagen

Vorig jaar april heeft MKB-Nederland de lange betaaltermijnen die grote bedrijven vaak hanteren naar kleine leveranciers opnieuw bij de overheid aangekaart. Vonhof vroeg EZK-staatssecretaris Mona Keijzer toen al om de wettelijke betaaltermijn van ‘groot naar klein’ vast te leggen op 30 dagen, net zoals dat voor overheden geldt.

,,MKB-Nederland maakt zich al jaren druk om dit onderwerp. Het is niet fair om als groot bedrijf lange betaaltermijnen te hanteren jegens kleine leveranciers, voor wie het dan maar slikken of stikken is. Die hebben immers nauwelijks onderhandelingspositie en zijn vaak afhankelijk van die grote klanten.”

Menselijke maat

Ondernemersorganisatie ONL ontving de laatste dagen diverse noodkreten van ondernemers die plotseling werden geconfronteerd met langere betalingstermijnen en verhuurders die de poot stijf houden. Hans Biesheuvel van ONL: ‘Het noodmaatregelenpakket van de overheid biedt ondernemers financiële ruimte in deze coronacrisis. Maar dat geld staat logischerwijs niet onmiddellijk op de bankrekeningen van ondernemers die nu het water aan de lippen staat. Daarom doen wij deze dringende oproep aan concerns en verhuurders: ga in gesprek met je huurder of leverancier en zoek naar een passende oplossing om samen weerstand te bieden aan deze crisis. Juist nu zijn samenwerking, coulance en solidariteit belangrijk. Hanteer de menselijke maat.’

Lees ook: Staatssecretaris Keijzer wil maximaal 30 dagen betaaltermijn grote bedrijven aan mkb

'Dit zijn zaken waar wij nu echt nooit meer zullen kopen'

Nog even terug naar de tweet van Economische Zaken. Wat hier ook kan gaan gelden is waar consumentenpsycholoog Patrick Wessels onlangs op onze website over stelde: bedrijven die nu de juiste beslissing nemen (zoals de zaak uit voorzorg sluiten) zullen straks voor die daadkracht worden beloond, omdat klanten dat weten. Maar klanten weten straks ook welke bedrijven het nu niet goed aanpakken.

Onder de tweet van Economische Zaken stonden onder meer de reacties 'dit zijn zaken waar wij nu echt nooit meer iets zullen kopen totdat duidelijk is dat zij zich per ongeluk hebben vergist en ze hun beslissing publiekelijk terugdraaien' en 'dan is dit het moment voor Mona Keijzer om haar positieve reactie van vorig jaar na Vonhofs pleidooi eindelijk uit te voeren: wettelijk terug van 60 naar 30 dagen!'

Ook bij Betaalme.nu komen meldingen binnen

Ook bij het MKB Loket van Betaalme.nu komen steeds meer meldingen binnen dat grote bedrijven de betaaltermijnen voor hun leveranciers oprekken vanwege de coronacrisis. Betaalme.nu is vijf jaar geleden ontstaan vanuit het bedrijfsleven, is een niet-commercieel initiatief en wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en MKB-Nederland.

Betaalme.nu wil dat facturen van mkb-ondernemers zo snel als mogelijk betaald worden. Het doel is dat een betalingstermijn van maximaal 30 dagen de norm wordt in het bedrijfsleven; intussen hebben 63 grote bedrijven en instellingen zich aangesloten bij Betaalme.nu. Ondernemers die nu ervaren dat betaaltermijn worden opgerekt, kunnen zich via deze link van het MKB Loket melden.

Lees ook: Betaalme.nu: MKB Loket voor kleine ondernemers

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details
Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar een giraffe moet zijn en geen Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Details
Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Details