Podcast

Effect coronavirus op reisbureau: 'Wij kunnen nu laten zien wat we waard zijn'

De reisbranche is de sector die misschien wel het meest geraakt wordt door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Wat merken Nederlandse reisbureaus hiervan en hoe gaan ze hiermee om? Floor van Loon van Travelcenter De Wit vertelt in onze speciale coronapodcast hoe zij de gevolgen ervaart. Daaronder een update na het besluit van de president van de Verenigde Staten Trump om personele vluchten tussen Europa en de VS dertig dagen op te schorten.

Laatste update: 12 maart 2020 14:48

Effect corona virus reisbureau ondernemer

Redactie | Foto: Pexels 10 maart 2020

Deze podcast is opgenomen voor de bekendmaking van Trump dat hij het luchtruim voor 30 dagen sluit voor het vliegverkeer (personen) tussen de VS en Europa.

Van Loon vertelt dat de inloop in de vijf travelcenters in Noord-Brabant met de helft is afgenomen door het virus. ,,Wel zie je dat de reizigers die wél binnenkomen meteen boeken. De mensen die twijfelen blijven thuis. En de koopjesjagers komen nog steeds binnen, want er worden nu reizen verkocht voor bodemprijzen. Ik zie voor de meivakantie de mooiste specials voorbijkomen en mensen boeken die ook gewoon. Dat is wel een mooie bijkomstigheid.''

Positieve verwachting

Sowieso ziet Van Loon het allemaal redelijk positief in. ,,Vooralsnog maak ik me niet heel veel zorgen, wat je ziet de laatste jaren is dat reizen een primaire levensbehoefte geworden is. Mensen werken het hele jaar hard en willen dan toch een moment van ontspanning. Wat wel even afwachten is hoe het gaat zijn als het virus overgewaaid is. We moeten toch wat omzet inleveren nu, dus het kan zijn dat de prijzen dan weer gaan stijgen of dat mensen allemaal tegelijk een vakantie gaan boeken. Zijn er dan genoeg stoelen op vluchten en genoeg hotelkamers? Dat is de volgende uitdaging.''

''Mooi is wel dat de reisbranche nu de handen ineenslaat''

Floor van Loon, Travelcenter De Wit

Communicatie met klanten cruciaal

Volgens Van Loon is goede communicatie nu cruciaal, zowel met mensen die al op hun bestemming zijn als nieuwe klanten. ,,Wij kunnen nu laten zien wat wij als reisbureau waard zijn,'' zegt ze. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels valt haar bij en stelt vast dat zorgen wegnemen nu de voornaamste taak is van reisondernemers.

Van Loon moet onder meer omgaan met reizen naar Italië die gepland staan, terwijl heel Italië afgesloten is. Ook krijgt het reisbureau te maken met cruises die moeite hebben met aanmeren vanwege het virus. ,,Mooi is wel dat de reisbranche de handen ineenslaat. Veel organisaties en airlines zijn coulant en bijvoorbeeld soepeler als het gaat om annuleringsvoorwaarden.''

Lees ook: Hans Biesheuvel (ONL) in coronapodcast: 'Wij kunnen tegen een stootje'

Update na opschorten vluchten VS

Was Van Loon in de podcast nog positief, na het besluit van Trump klinkt de marketing professional een stuk gematigder. ,,Dit besluit komt voor ons, zogezegd, toch uit de lucht vallen. De eerste gedachte was bij een aantal klanten die vanochtend gingen vliegen. We hebben hen niet te pakken en gaan er vanuit dat ze in het vliegtuig zitten. De volgende klanten staan over twee dagen geboekt, met TUI naar New York. We hebben inmiddels begrepen dat TUI mensen adviseert op een ander moment te reizen of ze kunnen kosteloos annuleren."

Lees ook: Coronamaatregel Trump: dit is de bedrijfsaanpak van Doets Reizen

Travelcenter De Wit volgt leveranciers en partners in coulance. Het enige dat gedupeerde klanten wél moeten betalen zijn annuleringskosten. Na China en Italië vervalt voorlopig nóg een grote bestemming voor reisbureaus weg en worden nóg meer vluchten gecancelled.

Omzet derven

Van Loon stelt klanten, online, aan de telefoon en in de winkels, gerust. De Wit kan tegen een stootje. ,,We hebben vet op de botten. Amerika is op jaarbasis tien procent van onze omzet en daarvoor zorgt vooral het hoogseizoen, vanaf mei. Voor de komende dertig dagen hebben we 25 boekingen voor in totaal zo'n 70 mensen. Die bellen we nu in volgorde van vertrekdatum om de mogelijkheden te bespreken. Dat is nu het belangrijkste: in contact blijven, goed luisteren naar wat mensen willen en wat de leveranciers kunnen. Dat redden we zonder extra personeel. Nu maar hopen dat het bij die dertig dagen blijft."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details
De Ondernemer

Angelique Kunst over Dossier Sanderink: ‘Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger’

Het heeft veel weg van een soap. Sterker nog: misschien ís het wel een soap. De onthullingen in de zaak Gerard Sanderink volgen elkaar in rap tempo op. Dat ziet ook Angelique Kunst, die namens Tubantia bovenop de zaak zit. „Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger.”

Details
Sleutel tot Succes

Tony's - Henk Jan - Chocolonely: 'Sta op. Probeer. Zorg dat je trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Details
De Ondernemer

Jouw merk ook echt merkwaardig? Strateeg Niels Vrijhoeven vertelt hoe

Te gast in de podcastserie Namarama van host Floris Hülsmann is ditmaal Niels Vrijhoeven. Hij is freelance strateeg en heeft een zeer breed en interessant carrièrepad afgelegd. De reclamewereld is zijn basis, maar Vrijhoeven was ook nauw betrokken bij de oprichting van de aandelenapp BUX. Met die ervaring weet de strateeg alles over het 'merkwaardig krijgen van jouw merk'. Laat je inspireren en wie weet helpt het je verder als ondernemer.

Details
Aandachtstrekkers

Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten

Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Details
Sleutel tot Succes

Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller van Picnic is het in de podcastserie Sleutel tot Succes de beurt aan Taco Carlier, samen met broer Ties verantwoordelijk voor het wereldwijde succes van VanMoof.

Details