Podcast

Effect coronavirus op reisbureau: 'Wij kunnen nu laten zien wat we waard zijn'

De reisbranche is de sector die misschien wel het meest geraakt wordt door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Wat merken Nederlandse reisbureaus hiervan en hoe gaan ze hiermee om? Floor van Loon van Travelcenter De Wit vertelt in onze speciale coronapodcast hoe zij de gevolgen ervaart. Daaronder een update na het besluit van de president van de Verenigde Staten Trump om personele vluchten tussen Europa en de VS dertig dagen op te schorten.

Laatste update: 12 maart 2020 14:48

Effect corona virus reisbureau ondernemer

Redactie | Foto: Pexels 10 maart 2020

Deze podcast is opgenomen voor de bekendmaking van Trump dat hij het luchtruim voor 30 dagen sluit voor het vliegverkeer (personen) tussen de VS en Europa.

Van Loon vertelt dat de inloop in de vijf travelcenters in Noord-Brabant met de helft is afgenomen door het virus. ,,Wel zie je dat de reizigers die wél binnenkomen meteen boeken. De mensen die twijfelen blijven thuis. En de koopjesjagers komen nog steeds binnen, want er worden nu reizen verkocht voor bodemprijzen. Ik zie voor de meivakantie de mooiste specials voorbijkomen en mensen boeken die ook gewoon. Dat is wel een mooie bijkomstigheid.''

Positieve verwachting

Sowieso ziet Van Loon het allemaal redelijk positief in. ,,Vooralsnog maak ik me niet heel veel zorgen, wat je ziet de laatste jaren is dat reizen een primaire levensbehoefte geworden is. Mensen werken het hele jaar hard en willen dan toch een moment van ontspanning. Wat wel even afwachten is hoe het gaat zijn als het virus overgewaaid is. We moeten toch wat omzet inleveren nu, dus het kan zijn dat de prijzen dan weer gaan stijgen of dat mensen allemaal tegelijk een vakantie gaan boeken. Zijn er dan genoeg stoelen op vluchten en genoeg hotelkamers? Dat is de volgende uitdaging.''

''Mooi is wel dat de reisbranche nu de handen ineenslaat''

Floor van Loon, Travelcenter De Wit

Communicatie met klanten cruciaal

Volgens Van Loon is goede communicatie nu cruciaal, zowel met mensen die al op hun bestemming zijn als nieuwe klanten. ,,Wij kunnen nu laten zien wat wij als reisbureau waard zijn,'' zegt ze. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels valt haar bij en stelt vast dat zorgen wegnemen nu de voornaamste taak is van reisondernemers.

Van Loon moet onder meer omgaan met reizen naar Italië die gepland staan, terwijl heel Italië afgesloten is. Ook krijgt het reisbureau te maken met cruises die moeite hebben met aanmeren vanwege het virus. ,,Mooi is wel dat de reisbranche de handen ineenslaat. Veel organisaties en airlines zijn coulant en bijvoorbeeld soepeler als het gaat om annuleringsvoorwaarden.''

Lees ook: Hans Biesheuvel (ONL) in coronapodcast: 'Wij kunnen tegen een stootje'

Update na opschorten vluchten VS

Was Van Loon in de podcast nog positief, na het besluit van Trump klinkt de marketing professional een stuk gematigder. ,,Dit besluit komt voor ons, zogezegd, toch uit de lucht vallen. De eerste gedachte was bij een aantal klanten die vanochtend gingen vliegen. We hebben hen niet te pakken en gaan er vanuit dat ze in het vliegtuig zitten. De volgende klanten staan over twee dagen geboekt, met TUI naar New York. We hebben inmiddels begrepen dat TUI mensen adviseert op een ander moment te reizen of ze kunnen kosteloos annuleren."

Lees ook: Coronamaatregel Trump: dit is de bedrijfsaanpak van Doets Reizen

Travelcenter De Wit volgt leveranciers en partners in coulance. Het enige dat gedupeerde klanten wél moeten betalen zijn annuleringskosten. Na China en Italië vervalt voorlopig nóg een grote bestemming voor reisbureaus weg en worden nóg meer vluchten gecancelled.

Omzet derven

Van Loon stelt klanten, online, aan de telefoon en in de winkels, gerust. De Wit kan tegen een stootje. ,,We hebben vet op de botten. Amerika is op jaarbasis tien procent van onze omzet en daarvoor zorgt vooral het hoogseizoen, vanaf mei. Voor de komende dertig dagen hebben we 25 boekingen voor in totaal zo'n 70 mensen. Die bellen we nu in volgorde van vertrekdatum om de mogelijkheden te bespreken. Dat is nu het belangrijkste: in contact blijven, goed luisteren naar wat mensen willen en wat de leveranciers kunnen. Dat redden we zonder extra personeel. Nu maar hopen dat het bij die dertig dagen blijft."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details