Podcast Coronavirus

Effect coronavirus op reisbureau: 'Wij kunnen nu laten zien wat we waard zijn'

De reisbranche is de sector die misschien wel het meest geraakt wordt door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Wat merken Nederlandse reisbureaus hiervan en hoe gaan ze hiermee om? Floor van Loon van Travelcenter De Wit vertelt in onze speciale coronapodcast hoe zij de gevolgen ervaart. Daaronder een update na het besluit van de president van de Verenigde Staten Trump om personele vluchten tussen Europa en de VS dertig dagen op te schorten.

Redactie | Foto: Pexels 10 maart 2020

Laatste update: 12 maart 2020 14:48

Effect corona virus reisbureau ondernemer

Deze podcast is opgenomen voor de bekendmaking van Trump dat hij het luchtruim voor 30 dagen sluit voor het vliegverkeer (personen) tussen de VS en Europa.

Van Loon vertelt dat de inloop in de vijf travelcenters in Noord-Brabant met de helft is afgenomen door het virus. ,,Wel zie je dat de reizigers die wél binnenkomen meteen boeken. De mensen die twijfelen blijven thuis. En de koopjesjagers komen nog steeds binnen, want er worden nu reizen verkocht voor bodemprijzen. Ik zie voor de meivakantie de mooiste specials voorbijkomen en mensen boeken die ook gewoon. Dat is wel een mooie bijkomstigheid.''

Positieve verwachting

Sowieso ziet Van Loon het allemaal redelijk positief in. ,,Vooralsnog maak ik me niet heel veel zorgen, wat je ziet de laatste jaren is dat reizen een primaire levensbehoefte geworden is. Mensen werken het hele jaar hard en willen dan toch een moment van ontspanning. Wat wel even afwachten is hoe het gaat zijn als het virus overgewaaid is. We moeten toch wat omzet inleveren nu, dus het kan zijn dat de prijzen dan weer gaan stijgen of dat mensen allemaal tegelijk een vakantie gaan boeken. Zijn er dan genoeg stoelen op vluchten en genoeg hotelkamers? Dat is de volgende uitdaging.''

''Mooi is wel dat de reisbranche nu de handen ineenslaat''

Floor van Loon, Travelcenter De Wit

Communicatie met klanten cruciaal

Volgens Van Loon is goede communicatie nu cruciaal, zowel met mensen die al op hun bestemming zijn als nieuwe klanten. ,,Wij kunnen nu laten zien wat wij als reisbureau waard zijn,'' zegt ze. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels valt haar bij en stelt vast dat zorgen wegnemen nu de voornaamste taak is van reisondernemers.

Van Loon moet onder meer omgaan met reizen naar Italië die gepland staan, terwijl heel Italië afgesloten is. Ook krijgt het reisbureau te maken met cruises die moeite hebben met aanmeren vanwege het virus. ,,Mooi is wel dat de reisbranche de handen ineenslaat. Veel organisaties en airlines zijn coulant en bijvoorbeeld soepeler als het gaat om annuleringsvoorwaarden.''

Update na opschorten vluchten VS

Kuppens fotografie 9204bc

Was Van Loon in de podcast nog positief, na het besluit van Trump klinkt de marketing professional een stuk gematigder. ,,Dit besluit komt voor ons, zogezegd, toch uit de lucht vallen. De eerste gedachte was bij een aantal klanten die vanochtend gingen vliegen. We hebben hen niet te pakken en gaan er vanuit dat ze in het vliegtuig zitten. De volgende klanten staan over twee dagen geboekt, met TUI naar New York. We hebben inmiddels begrepen dat TUI mensen adviseert op een ander moment te reizen of ze kunnen kosteloos annuleren."

Travelcenter De Wit volgt leveranciers en partners in coulance. Het enige dat gedupeerde klanten wél moeten betalen zijn annuleringskosten. Na China en Italië vervalt voorlopig nóg een grote bestemming voor reisbureaus weg en worden nóg meer vluchten gecancelled.

Omzet derven

Van Loon stelt klanten, online, aan de telefoon en in de winkels, gerust. De Wit kan tegen een stootje. ,,We hebben vet op de botten. Amerika is op jaarbasis tien procent van onze omzet en daarvoor zorgt vooral het hoogseizoen, vanaf mei. Voor de komende dertig dagen hebben we 25 boekingen voor in totaal zo'n 70 mensen. Die bellen we nu in volgorde van vertrekdatum om de mogelijkheden te bespreken. Dat is nu het belangrijkste: in contact blijven, goed luisteren naar wat mensen willen en wat de leveranciers kunnen. Dat redden we zonder extra personeel. Nu maar hopen dat het bij die dertig dagen blijft."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.