Blog Coronavirus
Gerard van den Broek: 'Kom in actie tegen onmetelijke schade evenementenbranche!'
Dinsdag organiseert de evenementenbranche Code Rood, een creatieve manifestatie op het Malieveld om de branche en 51.000 banen te redden. De branche, goed voor 7,5 miljard omzet per jaar, verdient steun om te overleven. Dat is van onmetelijk belang voor iedereen die zaken doet, maakt Gerard van den Broek, directeur van De Ondernemer, duidelijk in zijn nieuwste blog.

Gerard van den Broek, directeur De Ondernemer. Foto Jacco van der Kuilen
Het is Code Rood. In de evenementenbranche zal dit jaar zo’n 3.5 miljard euro aan omzet verdampen, 51.000 banen dreigen te verdwijnen en duizenden bedrijven balanceren op de rand van faillissement. Los van die direct meetbare schade die dreigt voor de branche zelf, dreigt door de corona-maatregelen een nog veel grotere, zij het moeilijk meetbare, schade voor de gehele economie. Code Rood betekent dat we, allemaal, in actie moeten komen.
"Een dagje werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf"
Voor iedere branche is de corona-impact anders. Sommige hebben slim geanticipeerd op de maatregelen, andere handig geprofiteerd en enkele worden compleet geruïneerd. De zakelijke evenementenbranche behoort bijna tot die laatste. De branche ging als één van de eerste branches op slot en waarschijnlijk als laatste weer open. Dan is overleven zonder steun onmogelijk.
Een dag met gelijkgestemden
Waarom is deze branche, met een jaaromzet van 7,5 miljard euro, zo omvangrijk? Dat komt door de grote behoefte aan kennis, inspiratie en netwerken of zoals wij dat altijd noemen: ‘Een dagje werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf’. Zo is het ook, niets is zo waardevol als een dag met gelijkgestemden, in ons geval ondernemers, doorbrengen en je laten inspireren door top sprekers, specialisten en collega’s.
De tekst gaat onder de foto verder
Het podium van Exact Live dat De Ondernemer en Exact jaarlijks organiseren
In de afgelopen twintig jaar hebben wij met De Ondernemer zo’n 250.000 bezoekers over de vloer gehad, van de Jaarbeurs tot Kasteel de Hooge Vuursche en van Van der Valk tot het Rijksmuseum. Overal volle zalen met ondernemers die aan hun bedrijf kwamen werken en altijd met hoge waarderingen. Wij zijn niet de enigen. Honderden collega’s organiseren dagelijks evenementen voor de zakelijke markt. Daarmee zorgen ze voor veel werkgelegenheid, voor een enorme berg aan inspiratie, contact- en netwerkmomenten. Direct en indirect leveren ze zo een substantiële bijdrage aan ons bruto nationaal product.
Bestookt met uitnodigingen voor webinars
Geloof me: een tip, advies of ontmoeting, al is het er maar één, kan enorme impact hebben op je persoonlijke functioneren en de koers van je bedrijf. Druk dat maar eens in geld uit. Natuurlijk, een hoop functies van evenementen zijn naar online te verplaatsen - we zijn de afgelopen maanden massaal bestookt met uitnodigingen voor webinars - maar er gaat niets boven live optredens, napraten met een biertje en visitekaartjes uitwisselen. LinkedIn is ook makkelijk trouwens voor dat laatste.
Lees ook: Monsterontslag Rotterdam Ahoy door coronacrisis: 40 procent personeel weg
Zolang het virus niet onder controle is, kunnen we omvangrijke zakelijke live events niet of nauwelijks organiseren en is het voor deze branche onmogelijk te overleven. Vandaar, in ons aller belang, mijn cri de coeur: steun de actie Code Rood en teken de petitie op coderood.live.