Nieuws Coronavirus

INretail: omzet gaat weer (wat) omhoog, consument meer aan het winkelen

Mode- en schoenenwinkels openen de deuren weer. De omzet stijgt, de consument durft de deur weer uit. ,,We zien dat veel winkeliers oplossingen hebben bedacht voor de anderhalve-metereconomie dus wij durven nu ook te zeggen: winkelen kan weer”, zegt directeur Jan Meerman van brancheorganisatie INretail bij het AD.

Victor Schildkamp 15 april 2020

Inretail jan meerman retail consument winkelier ondernemen

In de dagelijkse De Ondernemer Update (hierboven terug te luisteren) op New Business Radio reageert Strabo-winkelcentrumonderzoeker Hans van Tellingen op de voorzichtige gang van de consumenten weer richting winkelstraten én op de Haagse plannen voor een tijdelijk verbod op uitverkoop.

Jan Meerman constateert dat van de ruim 21.000 winkels in zijn branche (mode, schoenen en sport- en kampeerwinkels) zo'n 60 procent de deuren weer opent. ,,Kort na dé persconferentie van Rutte dat de horeca en zo dicht moest, ging al snel daarna 80 procent van de winkels in onze branche dicht”.

,,Vooral voor de veiligheid, voor het personeel. De totale omzet van de branche klapte ook in een keer met 80 procent naar beneden. Nu is die weer gestegen van min 80 naar min 60 ten opzichte van vroeger. Ja, best raar dat je blij bent met min 60 procent, maar de omzet stijgt tenminste weer.”

Ondernemer investeert in veiligheid

Meerman constateert dat de consument weer naar buiten durft en dat tegelijkertijd de ondernemer de klant weer binnen durft te laten. ,,Veel ondernemers hebben een manier gevonden om weer aan de slag te gaan. Er zijn bijvoorbeeld schoenwinkels waar ze met plexiglas een plek van, laten we zeggen, twee bij twee meter hebben afgezet waar de klant dan achter gaat staan. De verkoper kan de schoenen dan laten passen door de handen onder dat plexiglas te steken. Of in modewinkels spelden ze bijvoorbeeld geen broek meer af, maar zeggen ze gewoon: neem je oude broek mee, die leggen we over de nieuwe, hoeven we niet meer te spelden ook.”

Meerman constateert ook dat met name kleine winkelgebieden als eerste profiteren. ,,In drukke, grote winkelstraten is de min nog het grootst. Van bijvoorbeeld de Kalverstraat heb je natuurlijk een beeld in je hoofd van een massa mensen. Die mijden veel consumenten dus nog. De opleving gaat nu het hardst vooral in kleinere winkels en buurtcentra en zo.”

Massa's mensen

Volgens Meerman durft de branche nu ook te zeggen dat winkelen weer kan. ,,We hebben dat zelf niet zo geroepen omdat we allemaal bang waren dat het met Pasen helemaal mis zou gaan, maar dat gebeurde niet. Maar nu durven wij wel te zeggen dat winkelen weer kan.” Meerman denkt ook dat zolang grote winkelketens gesloten zijn, het met massa's mensen op een kluitje vooralsnog zal meevallen.

Woordvoerder Harald Wygchel van het RIVM zegt dat ‘het winkeliers nooit verboden is open te blijven of open te gaan’. ,,Zolang zowel ondernemer als klant zich aan de anderhalve meter houdt of daar een creatieve oplossing voor heeft bedacht is het prima. Als jij dan echt een keer wat nodig hebt, schoenen, een broek, dan kun je gewoon naar de winkel.”