Nieuws Coronavirus

Jonge ondernemers achter handdesinfectiezuilen mét elleboogdispenser

Niet Netflixen of gamen, maar keihard werken. De 19-jarige studenten Mitchell Looij, Niels Anker, Taoufik Dijkstra en Lukas Beijer zijn een studentenstartup begonnen voor desinfectiemiddelen. Met hun bedrijf TD facility hebben ze in een maand tijd al duizend handdesinfectiezuilen mét elleboogdispenser geleverd.

Naomi Defoer (AD) 20 april 2020

Handalcoholopzuilen Michell Lukas Taoufik Niels startup

De ondernemende studenten Mitchell Looij, Niels Anker, Taoufik Dijkstra en Lukas Beijer. Foto: Fred Leeflang

Een van hun grotere projecten hebben de vier studenten nét succesvol afgerond: dertig faculteiten van de TU Delft voorzien van de handdesinfectiezuilen. ,,We zijn allemaal student en thuiswonend”, vertelt Mitchell Looij namens het viertal aan het AD. ,,Zelf studeer ik Technische Bestuurskunde aan de TU Delft. De drie anderen volgen een business-gerelateerde studie of doen Commerciële Economie aan verschillende universiteiten of hogescholen. We zijn allemaal bijzonder ondernemend. We kennen elkaar van de middelbare school en zijn sindsdien bevriend.”

Brainstormen over preventiemaatregelen

De vier studenten waren in shock toen ze de beelden van de coronacrisis in China voorbij zagen komen. ,,We zijn direct bij elkaar gaan zitten om te brainstormen over preventiemaatregelen”, legt Looij uit. ,,Een van de eerste adviezen vanuit het RIVM ging natuurlijk over het wassen van de handen en het desinfecteren. Van daaruit hebben we een lijntje gelegd met een fabrikant. Zo hebben we inmiddels al duizend handdesinfectiezuilen kunnen verkopen. Daarnaast verkopen we losse flesjes handdesinfectie-gel met 70 procent alcohol en plexiglas voor bijvoorbeeld supermarkten of afhaalpizzeria’s.”

''Of we er wat aan verdienen? Niet per definitie, we geven ook veel gratis weg''

Mitchell Looij, student en ondernemer

Vreugdedansjes en tranen

Hij kan niks loslaten over de afspraak met de leverancier. ,,We hebben afgesproken om hier niks over te vertellen”, legt de student uit. ,,Om te voorkomen dat andere mensen de desinfectiegel voor woekerprijzen gaan verkopen. Dat is niet de bedoeling.” Het gaat de jongens dan ook niet om winst maken.

,,We proberen de kostprijs zo laag mogelijk te houden”, vertelt Looij. ,,We pakken zo min mogelijk marge. Of we er wat aan verdienen? Niet per definitie, we geven ook veel gratis weg. Laatst hebben we een aantal dozen desinfectiegel geleverd aan bejaardenhuizen. Mensen doen vreugdedansjes en krijgen tranen in hun ogen. Dat motiveert ons om nog harder te werken. We zijn 24/7 bereikbaar en leveren dezelfde of de volgende dag.”

Ze krijgen veel positieve feedback en complimenten. ,,Op een van de TU-faculteiten waren ze zo enthousiast over ons bedrijf dat ze de hele campus wilden voorzien van de zuilen”, vertelt de 19-jarige trots. ,,Speciaal voor dit grote project hebben we voor het eerst een eigen vrachtwagen en die ook bestickerd. Het was een grote uitdaging. Als de universiteiten straks weer opengaan, staan de zuilen alvast klaar. Zo kunnen studenten en medewerkers hun handen op een veilige manier desinfecteren in een anderhalvemetersamenleving. De pomp­jes worden met de elleboog bediend. Men houdt een hand eronder en beweegt de lange pomp met de elleboog van de andere arm.”

Duurzaam aspect

Er is ook gedacht aan een duurzaam aspect. ,,De zuilen kunnen worden omgebouwd tot magazinehouder of informatiepunten voor bijvoorbeeld open dagen op de universiteiten”, legt Looij uit. ,,En de materialen van de zuilen zijn ook recyclebaar. De flesjes zelf zijn navulbaar, dus dan worden ze minder snel weggegooid.”

''Aan de ene kant willen wij zo veel mogelijk mensen helpen en aan de andere kant zijn we beperkt in ons doen en laten''

Mitchell Looij, student en ondernemer

De studenten zitten geen moment stil. Ze zijn alweer bezig met het uitwerken van een nieuw idee: het produceren van een desinfecterende carwash voor winkelwagentjes, zegt Looij. ,,We zitten in de laatste productiefase en zijn op zoek naar manieren voor automatisering. De bedoeling is om het product binnenkort op de markt te brengen.”

,,Het is een heftige tijd, voor iedereen”, aldus Looij. ,,De maatregelen die worden getroffen zijn niet niks. Het is allemaal zo dubbel ook. Aan de ene kant willen wij zo veel mogelijk mensen helpen en aan de andere kant zijn we beperkt in ons doen en laten. We moeten met elkaar meedenken om hier op een veilige en goede manier uit te komen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.