Nieuws Coronavirus

Escaperooms luiden noodklok: opgesloten in web van coronaregels

Escaperooms slaan alarm, ze zitten gevangen in een web van regels. Terwijl een groeiend aantal branches kan rekenen op overheidssteun om de eerste klappen van de coronacrisis op te vangen, vallen escaperooms vooralsnog buiten de boot.

Bram van Schaik (AD)/Foto: William Hoogteyling 5 april 2020

Escaperoom tijdens coronaperiode

Escaperooms, zoals De Binnenpoort in Culemborg van Bryan Klunder en Michel Rietveld, hoeven niet te rekenen op overheidssteun. Foto: William Hoogteyling

Dat komt omdat ze een ondeugdelijke 'SBI-code' hebben en dát heeft weer als oorzaak dat het fenomeen 'escaperoom' nog te nieuw is. Een SBI-code (Standaard Bedrijfs Indeling) is het nummer waaronder je onderneming staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bij escaperooms, zo'n vijf jaar geleden in Nederland geïntroduceerd, is daar geen eenduidig beleid voor, zoals dat bijvoorbeeld wél geldt voor bakkers en café-eigenaren.

De circa 550 escaperoomeigenaren uiten een noodkreet. Zo startte Michel Rietveld uit Culemborg namens een aantal branchegenoten - 'we hebben nog geen belangenorganisatie, wel een whatsappgroep met 135 collega's - de online petitie 'Financiële steun voor escaperooms'.

Rietveld won samen met compagnon Bryan Klunder in 2017 de wedstrijd 'Win je winkel'. Deze actie was opgezet om iets te doen aan de leegstand in de Culemborgse binnenstad.

Het tweetal pitchte met succes hun escaperoom 'De Binnenpoort' die in november van dat jaar opende. Deel van de prijs was dat ze het eerste half jaar geen huur hoefden te betalen. Daarna gingen de twee op eigen kracht verder, tot ruim twee weken geleden het avontuur abrupt eindigde. ,,Wij hebben nul inkomsten, terwijl de kosten doorlopen'', zegt Rietveld in het AD. ,,Ook moeten we inschrijvingen terugbetalen. Een aantal wil wachten op een nieuwe datum, maar mensen willen ook hun geld terug.''

''Ik weet nog dat de Kamer van Koophandel aan mij vroeg: vallen jullie onder denksport? Had ik maar direct volmondig ja gezegd, dan had ik nu mogelijk wel aanspraak gemaakt''

Michel Rietveld, eigenaar escaperoom

Het probleem volgens hem is dat escaperooms geen eigen SBI-code hebben. Hierdoor kunnen velen geen aanspraak maken op een tegemoetkoming van de overheid. ,,Ik weet nog dat de Kamer van Koophandel aan mij vroeg: vallen jullie onder denksport? Had ik maar direct volmondig ja gezegd, dan had ik nu mogelijk wel aanspraak gemaakt. De man van de Kamer van Koophandel keek wat zijn collega's hadden gedaan bij andere escaperooms. Sommige hadden code 93145 (denksport), maar de meeste vielen onder 93299: overige recreatie. Ook ik kreeg die code. Ik heb nooit gedacht dat dit zulke grote gevolgen kon hebben.'' In zijn petitie vraagt Rietveld namens de branche de minister om categorie 93299 alsnog op te nemen.

Verzamelputje

Zijn collega Joëlle van der Pol, van The Team Building Utrecht, heeft met hetzelfde doel de politiek benaderd. In een brief aan Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) vraagt zij om een aantal SBI-codes waaronder escaperooms staan ingeschreven, toe te voegen aan de lijst, om zo snel hulp te kunnen bieden.

Tegelijk wil Van der Pol een nieuwe SBI-code ontwikkelen die willekeur in de branche moet tegengaan. ,,Dat 'overige recreatie' is het verzamelputje, maar dat realiseerde ik me niet toen ik me eind 2015 inschreef'', zegt de Utrechtse.

,,Onze branche bestaat zo'n vijf jaar en omdat het zo nieuw is en er nog niet veel beleid is gemaakt, lopen we vaker tegen dingen aan. Bijvoorbeeld met het vaststellen van een bestemmingsplan. Of zoals vorig jaar, toen in Polen doden vielen bij een brand in een escaperoom. De veiligheidsregio's hier hadden geen flauw idee hoe ze ons moesten benaderen.''

Van der Pol heeft vier vaste medewerkers en zo'n dertig flexwerkers in haar escaperoom werken. Toch heeft ze nog geen slapeloze nachten. ,,Het geeft ruimte om stil te staan bij wat je doet. Nee, veel reserves hebben we niet, we zijn voortdurend aan het vernieuwen.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.