Nieuws Coronavirus
Van de nood een deugd: Coronanny matcht ouders en oppassers
Positieve geluiden in tijden van crisis: ze zijn er. Na een website voor behulpzame studenten is er nu ook Coronanny.com, een platform dat oppassers met ouders verbindt die niet op de 'vitale beroepenlijst' staan. Initiatiefnemer Myrthe van Dijk vertelt.
Laatste update: 16 maart 2020 18:24

Myrthe van Dijk, initiatiefnemer van Coronanny.com.
Luister ook naar onze Corona Update, driemaal per dag op New Business Radio(.nl). In onderstaande podcast-update komen ook Coronanny en andere creatieve oplossingen van ondernemers aan bod.
,,Ik plaatste zelf twee dagen geleden een oproepje op Instagram dat ik wilde oppassen,’’ vertelt zzp-ondernemer en creatief copywriter Van Dijk. Doordat klussen van reclamebureaus door het virus wegvallen, heeft ze minder werk en dus de tijd om anderen te helpen. ,,Ik zocht eigenlijk naar een platform, een plek waar mensen die hulp zoeken en hulp aanbieden zich verzamelen, maar ik kon dat platform niet vinden. Toen dacht ik: als het er niet is, moet ik het zelf maar maken.’’
Talent inzetten voor iets goeds
Van Dijk claimde het domein Coronanny.com en heeft de website in één ochtend in elkaar gezet. ,,Voor mijn werk houd ik me bezig met communicatieconcepten en het bereiken van grote groepen mensen, dat talent kan ik nu inzetten voor iets goeds. Het opzetten van zo’n site en wervingscampagne was zeker niet nieuw voor mij, maar ik denk niet dat ik het ooit eerder zo snel heb gedaan.’’
Lees ook: Van de nood een deugd: ook 'de winkelstraat' gaat thuisbezorgen
Op de site kunnen mensen zich aanmelden als oppas en in contact gebracht worden met ouders die hulp nodig hebben. Oppassers bepalen zelf hun tarief.
Veel aanmeldingen oppassen
,,We hebben nu twee gezinnen die een oppas zoeken, maar heel veel mensen die zich als oppas aanbieden. Ik merk dat mensen heel begaan zijn. Online zie je nu allemaal negatieve berichten over gehamster en lege schappen, maar ik krijg ondertussen allemaal hartverwarmende berichten van mensen die willen helpen, vaak voor minder zelfs dan het gemiddelde oppastarief van 8 tot 10 euro.’’
Waarschijnlijk komen de oppasaanbiedingen vooral van zelfstandigen en andere werkenden die door het virus tijdelijk (een deel van) hun inkomen missen. Van Dijk ondervond dat zelf ook: ,,Een aantal opdrachten die in de planning stonden zijn nu gecanceld. Een campagne werd zelfs geschrapt. Daarbij denk ik dat heel veel bedrijven willen kijken wat er gebeurt en nu geen geld uitgeven. Ik begrijp heel goed dat reclame dan even geen prioriteit heeft.’’
''Online zie je nu allemaal negatieve berichten over gehamster en lege schappen, maar ik krijg ondertussen allemaal hartverwarmende berichten''
Verspreiding coronavirus voorkomen
Met een nieuwstrein die maar doordendert, merkt Van Dijk dat ze het concept constant moest updaten. Zo waren er zorgen van mensen in haar omgeving dat het platform juist voor besmettingen kon zorgen, omdat ook mensen die gezond denken te zijn de komende weken het virus nog kunnen verspreiden. ,,Ik ben nu het concept constant aan het updaten naar een vorm die werkt. Op het moment verzamel ik aanmeldingen van oppassers en gezinnen, maar gaat het oppassen nu nog niet van start om verspreiding te voorkomen. Als sociaal contact weer verantwoord is heb ik een hele groep mensen klaar staan die willen helpen.’’
Van Dijk wijst op de situatie in China, waar het aantal besmetting nu omlaaggaat, mensen langzaamaan weer naar kantoor gaan, maar de scholen nog dicht zijn. ,,In zo’n situatie kunnen wij over een paar weken ook zitten en dan zijn er oppassers nodig.’’
Lees ook: 'Brabant ge kunt ‘t': Brabantse ondernemers steunen thuiswerkende provinciegenoten
Geen winstoogmerk
Overigens verdient Van Dijk zelf niets aan het platform, mensen kunnen zich gratis aanmelden. ,,Ik wil echt niet verdienen aan zo’n crisissituatie. Het motto van Coronanny.com is: ‘zorg voor elkaar, pas op voor corona'. Ik denk dat het nu vooral belangrijk is dat we op elkaar letten, zonder daarbij het virus te verspreiden.’’
Van de nood een deugd
De Ondernemer verzamelt verhalen van bedrijven die van de nood een deugd maken in deze tijden. Zelf een initiatief opgestart of een creatieve oplossing voor je bedrijf? Mail naar redactie@deondernemer.nl.