Blog Coronavirus

Advies Patrick Wessels: 'Ondernemers, draag een mondkapje!'

Het is een belangrijke vraag voor ondernemers en hun klanten: draagt de verplichting op drukke plaatsen mondkapjes te dragen, zoals binnenkort in Rotterdam en Amsterdam, bij aan het indammen van corona? Psychologisch wel: Patrick Wessels adviseert ondernemers daarom in ieder geval zelf het goede voorbeeld te geven.

Patrick Wessels 30 juli 2020

Horeca bar mondkapjes corona

‘Was je handen stuk’, riep premier Mark Rutte onlangs op. Omdat het virus zichzelf niet verspreidt, dat doen de mensen. Ik heb natuurlijk even goed gekeken, maar het goede voorbeeld gaf hij niet toen hij blunderde door RIVM-directeur Jaap van Dissel de hand te schudden. Rutte liet daarmee ongewild zien hoe het kan gebeuren dat we die basisregels massaal loslaten. Alle inzet van Rutte en z’n collega Hugo de Jonge ten spijt, zie ik nog maar weinig anderen met 'kapotte handen' en een onzichtbare afstandscirkel van anderhalve meter leegte om zich heen.

Mondkapje lijken we wel te willen, maar niet te hoeven

Sterker nog, ook zelf werd ik me tijdens een korte vakantie naar Ibiza vorige week pas weer even echt bewust van dat er een virus heerst. Dat kwam door het mondkapje dat daar wel verplicht is. Iets dat we in Nederland best lijken te willen, maar toch nog niet hoeven.

Dat is lastig voor ondernemers. Die willen hun winkel openstellen, het terras toegankelijk maken en bij de ingang een pompje handzeep zetten. Van een drempel om even je handen te wassen is totaal geen sprake is en toch doet lang niet iedereen dat.

Als het niet te moeilijk is en de handzeep zo duidelijk voor je neus staat, waarom maak je er dan toch geen gebruik van? Omdat de angst voor het virus is weggeëbd door de zichtbaar zorgeloze manier waarop we met elkaar omgaan. En door het (voorlopig) uitblijven van veel meer ziekenhuisopnames en Intensive Care-patiënten.

Mondkapjes nu de beste oplossing

Terwijl het kabinet het liefst zou zien dat we iedereen die z’n handen niet kapot wast met de nek aankijken, lijken juist mondkapjes nu de beste oplossing. Om winkeliers, horeca-ondernemers en anderen die zo graag zouden zien dat klanten en gasten zich aan de regels houden, te helpen. Met zo’n mondkapje op wordt iedereen steeds herinnerd aan wat er aan de hand is. Onderzoeken laten zien dat het juist tot méér handen wassen en afstand houden kan leiden .

De angst voor het virus is weggeëbd door de zichtbaar zorgeloze manier waarop we met elkaar omgaan.

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Als we willen dat mensen weer netjes op de wachtstippen op anderhalve meter afstand van elkaar gaan staan en dat klanten hun handen desinfecteren als ze binnenkomen, adviseer ik ondernemers en medewerkers in ieder geval zélf een mondkapje te dragen. Als statement en om de sociale norm stukje bij beetje op te dringen.

Iedereen die zijn handen niet 'kapot wast' raar aankijken

Laten we dan iedereen die z’n handen niet kapot wast inderdaad maar een beetje raar aankijken. Dan ga ook ik net als die anderen waarschijnlijk snel de druk voelen om me weer netjes aan de basisregels te houden.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.