Nieuws Coronavirus
'Serieuze klappen': zo gaan Bossche bedrijven om met coronacrisis
Massale annulering van hotelovernachtingen. Een cateraar die van de ene op de andere dag te horen krijgt dat de catering voor 300 gasten van de baan is. Lege vergaderzalen. Bossche bedrijven gaan gebukt onder angst voor besmetting door het coronavirus.

Betty Blom (rechts) met haar haar dochter Ingrid Nijhof, eigenaren van De Zandkamer. Foto: Roel van der Aa
Volgens Wim van der Steen, general manager Mövenpick Hotel ‘s-Hertogenbosch, zorgt het virus voor ‘serieuze klappen’. ,,De weekendtoerist is nog redelijk nuchter. De bezetting is zo’n vijftien procent minder dan gebruikelijk. Maar door de week scheelt het zestig procent omdat grote bedrijven niet toestaan dat medewerkers reizen en hier overnachten'', aldus Van der Steen in het AD.
Geen enkel risico nemen
Karin Rademaker, directeur van het Bossche Golden Tulip Hotel Central, zegt dat het ’merendeel van de vergaderingen en overnachtingen is afgezegd vanwege het coronavirus’. ,,Mensen willen geen enkel risico nemen. Sinds vrijdag is het in een stroomversnelling gekomen. Je merkt dat er angst is.’’
''We hebben heel veel afzeggingen gekregen. Vooral door bedrijven in het westen van het land die geen risico willen lopen in Brabant''
Volgens Rademaker gaat het onder anderen om reserveringen van buitenlandse bedrijven die medewerkers verbieden om te reizen. Rademaker, ook voorzitter van de Vereniging Hoteloverleg ’s-Hertogenbosch en omstreken, benadrukt dat meerdere hotels in Den Bosch en last hebben van het coronavirus. ,,We hebben daar maandag een apart overleg over gehad.’’
Veel afzeggingen gekregen
Rademaker zegt dat de vanwege het coronavirus de afgelopen twee weken extra hygiënemaatregelen worden genomen in Central. ,,De lichtknopjes en deuren worden extra gedesinfecteerd. Maar het is nog niet zo dat we in vergaderzalen extra ruimte overlaten tussen de stoelen.’’
In de Bossche binnenstad zijn op verschillende plaatsen gebouwen met kleinere vergaderruimtes gevestigd waarvan bedrijven gebruikmaken. Dat geldt bijvoorbeeld voor De Zandkamer aan de Koninginnenlaan waar zes kamers zijn voor vergaderingen van 4 tot 35 personen. Volgens mede-eigenaresse Betty Blom staan deze ruimtes vaker leeg door het coronavirus.
Blom: ,,We hebben heel veel afzeggingen gekregen. Het gaat om tientallen mensen die wegblijven. Vooral door bedrijven in het westen van het land die geen risico willen lopen in Brabant. Gisteren zegde iemand af die bij ons een training zou verzorgen voor vijftien mensen. Ze was verkouden. Daarom ging de bijeenkomst voor vijftien mensen niet door. Sommige bedrijven reserveren alvast een nieuwe datum. Maar in andere gevallen is het afwachten.’’
''Wij desinfecteren de toestellen gewoonlijk na een uur of vijf. Maar nu doen we dat na een half uur''
Italiaanse spreker
Ook cateraars merken dat (feestelijke) bijeenkomsten van de baan zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor Happaz dat volgens de ‘eigen’ website zorgt voor een ‘smaakmakende happening’. Maar bij mede-eigenaar Peter van der Tuuk zorgt het coronavirus voor een bittere nasmaak. Bij hem regende het vooral dinsdag afzeggingen.
,,Er is veel angst bij de mensen. Een Bosch bedrijf had een bijeenkomst met een Italiaanse spreker. Omdat hij niet mag reizen gaat de bijeenkomst niet door. Dat betekent dat de lunch en diner voor tachtig gasten is geannuleerd. Maar ook een bijeenkomst van Reinier van Arkel gaat uit angst voor besmetting niet door. Normaal gesproken krijg je een telefoontje dat een paar gasten niet komen. Maar nu geldt dat voor 300 mensen. Ook kleinere bijeenkomsten die het Bisdom had gepland gaan nu niet door.’’
Sport- en fitnesscholen
In sport- en fitnessscholen wordt vaak op kleine afstand van elkaar gesport waardoor de kans op besmetting wordt vergroot. Een woordvoerster van fitnessketen Fit for Free wil niet zeggen of leden door het coronavirus bij de club aan de Hildebrandstraat blijven. Wel benadrukt zij dat allerlei maatregelen zijn genomen om verspreiding zo klein mogelijk te maken. Er staat extra handgel bij de toestellen en de medewerkers maken vaker een schoonmaakronde.
Bij CityGym, gevestigd aan de Bossche Kerkstraat, zijn volgens medewerker Erik-Jan van Thull ook extra hygiënische maatregelen genomen. ,,Wij desinfecteren de toestellen gewoonlijk na een uur of vijf. Maar nu doen we dat na een half uur. En wie opvallend veel kucht sturen wij terug. Dat is gelukkig niet gebeurd. Een enkeling blijft liever weg uit angst voor besmetting en wil het abonnement bevriezen. Maar dat doen we niet.’’