Blog Coronavirus

Wordt het een survival of the fittest in de horeca?

De horecaondernemers hebben het zwaar. Niemand zal dat ontkennen. Horecazaken zijn al een maand gesloten, de meeste van deze bedrijven hebben geen of amper inkomen en de kosten blijven stijgen. Rachel Persoon is eigenaar van Typhoon Hospitality, een marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in de horeca. 80 procent van haar klanten, variërend van vijfsterrenhotels en high-end restaurants tot het café op de hoek van de straat zijn nu dicht. In deze blog deelt de ondernemer haar visie op het gevolg van het coronavirus op de horeca.

Rachel Persoon 20 april 2020

Maxima horeca corona

Koningin Máxima bezocht eerder deze maand een pub om te praten over de problemen in de horeca door het coronavirus. Zij deed dat als lid van het Nederlands Comite voor Ondernemerschap. Foto: Patrick van Katwijk/ANP

Anderhalve meter haalbaar voor de horeca?

Momenteel is er veel rumoer gaande onder horecaondernemers over de maatregelen voor de anderhalve meter-maatschappij voor de horeca. Sommige zaken zijn klein en als het überhaupt haalbaar is om de tafels en stoelen anderhalve meter uit elkaar te zetten, dan krimpt je bezetting gelijk met 50 procent of meer. En dan hebben we het nog niet eens over de bars en clubs. Die anderhalve meter afstand is voor veel ondernemers, die nu al grote verliezen hebben, niet haalbaar.

Er komt straks een moment dat de horeca weer open moet. Gebeurt dit niet, dan vallen er veel te veel horecabedrijven om. De ‘why’ en het doel van de horeca zal, zeker in het begin, veranderen en als horecaondernemer moet je hier creatief en flexibel mee omgaan om te kunnen overleven. Horecaondernemers zullen met creatieve en flexibele oplossingen moeten komen. Niet met zijn allen heel hard schreeuwen dat het allemaal niet haalbaar is en dat we terug moeten naar 'normaal', want dat zal voorlopig niet gebeuren.

''Je gast wilt weten waar je NU mee bezig bent, welke hygiënemaatregelen je genomen hebt en wat ze straks kunnen verwachten als ze weer komen''

Rachel Persoon, eigenaar Typhoon Hospitality

De ‘why’ van een horecabezoek post corona

Voor de coronacrisis was de horeca een plek waar mensen bij elkaar kwamen, waar je kon afspreken met vrienden. Een plek waar je even buitenshuis genoot van een goed diner of een lekker koud biertje. Als straks de horeca weer opengaat zullen mensen nog steeds dezelfde behoeftes hebben, echter komen daar ook de behoeftes van veiligheid en gezondheid bij. Want er zal een grote groep mensen zijn die niet lekker een biertje wil drinken als hij of zij de kans loopt om besmet te raken. Dat zag ik al in de Amsterdamse cafés en restaurants gebeuren in het weekend voor de lockdown.

Inspelen op de behoeftes van de gast

Als horecaondernemer heb je niet alleen te maken met het opstellen van protocollen met betrekking tot de ‘social distancing’ en je interne communicatie richting je personeel. Nee, je communicatie naar je gast is net zo belangrijk! Je gast wilt weten waar je NU mee bezig bent, welke hygiënemaatregelen je genomen hebt en wat ze straks kunnen verwachten als ze weer komen. Neem je gast mee in dit verhaal en communiceer het via social media, je nieuwsbrieven of op je website. Helemaal niks communiceren gaat de gast het vertrouwen niet teruggeven dat het veilig is om je horecazaak te bezoeken. Dit geldt niet alleen voor de horeca, ook andere openbare ruimtes zullen met een duidelijke communicatiestrategie naar buiten moeten treden.

''Op het moment dat de horecazaken straks weer open gaan, zal het spel van vraag en aanbod nog interessanter worden. Want hoeveel zaken gaan er straks weer open?''

Rachel Persoon, eigenaar Typhoon Hospitality (foto)

Rachel horeca blog portret 2

Vraag en aanbod

Vraag en aanbod in de horeca, zeker in de grote steden, was al een discussiepunt voordat de lockdown van start ging. Sommige ondernemers vonden dat het aanbod te groot was in de grote steden. Op het moment dat de horecazaken straks weer open gaan, zal het spel van vraag en aanbod nog interessanter worden. Want hoeveel zaken gaan er straks weer open? En met welke capaciteit? Als we ons straks echt aan de anderhalve meter moeten houden zal dit voor een grote daling zorgen in het aanbod. Straks kunnen er immers minder mensen in de horecazaak terecht dan hiervoor.

Dan is het vervolgens interessant om te kijken wat de vraag gaat doen. Weet straks iedereen weer de weg terug te vinden? Of is er een grote groep die het niet veilig genoeg vindt of financieel zo hard is geraakt dat uitjes naar de horeca er voorlopig niet inzitten? Kortom, heel veel vragen die momenteel alleen maar meer vragen opleveren dan antwoorden. Ze zeggen wel eens; de tijd zal het leren… En tot die tijd, beste ondernemers, houd vol, blijf sterk en wees creatief!

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.