How-to Coronavirus
Thuiswerk: zo blijven werknemers betrokken bij je onderneming
Doordat velen genoodzaakt zijn om thuis te werken, is het lastig om met elkaar in contact te blijven en medewerkers niet uit het oog te verliezen. Je taak als werkgever houdt namelijk niet op bij het faciliteren van mogelijkheden tot thuiswerken. Hoe garandeer je het welzijn en de betrokkenheid van je medewerkers, wanneer ze niet op kantoor zijn? Tim Clauwaert, ceo van intuo, geeft 4 tips om het contact met thuiswerkers te behouden.

Foto: Unsplash
1. Communiceer regelmatig
Het contact behouden met medewerkers begint met regelmatig communiceren, zo verduidelijkt Tim Clauwaert, ceo van intuo. Hoewel face-to-face-meetings niet mogelijk zijn als een groot deel van de collega’s thuiswerken, heb je als bedrijf genoeg andere opties tot je beschikking. Het gebruikelijke overleg van kantoor, kun je namelijk eenvoudig online voeren. Begin en eindig de dag bijvoorbeeld met een snelle stand-up. Door als team de dag te starten met een video call weet je waar iedereen mee bezig is en of iedereen lekker in zijn vel zit.
''Juist in deze onzekere tijden is het belangrijk om te weten hoe het met je personeel gaat''
2. Wees beschikbaar
Langdurig thuiswerken is voor veel medewerkers een nieuwe situatie. Hoewel werknemers wellicht gewend zijn om zo nu en dan een dagje thuis te werken, wordt het anders wanneer mensen langdurig op hun home office zijn aangewezen. Sta als manager dan ook klaar voor medewerkers wanneer ze je nodig hebben en wees goed bereikbaar. Waar het op kantoor laagdrempelig is om even bij elkaar langs te lopen, kan een digitale barrière lastiger te doorbreken zijn. Stimuleer medewerkers om regelmatig te chatten en te bellen wanneer er vragen zijn. Plan daarnaast wekelijks digitale een-op-een gesprekken in, zodat je weet hoe het met je medewerkers gaat. Op die manier behoud je ook het sociale contact onderling.
3. Houd de vinger aan de pols
Wanneer medewerkers op afstand werken, is het gemakkelijk hun betrokkenheid of welzijn uit het oog te verliezen. Juist in deze onzekere tijden is het belangrijk om te weten hoe het met je personeel gaat. Voelen ze zich veilig, krijgen ze genoeg ondersteuning vanuit de organisatie en hebben ze vertrouwen in het bedrijf? Belangrijke vragen, waarop het antwoord makkelijker te achterhalen is dan je denkt. Software kan namelijk helpen om op regelmatige basis de betrokkenheid van werknemers inzichtelijk te maken, ook geanonimiseerd. Korte enquêtes en feedback formulieren helpen om direct in kaart te brengen wanneer de betrokkenheid of het welzijn van je team een dipje doormaakt.
Lees ook: 'Brabant ge kunt ‘t': Brabantse ondernemers steunen thuiswerkende provinciegenoten
4. Bied ondersteuning op afstand
Het gevaar van eenzaamheid ligt op de loer wanneer medewerkers langdurig thuis werken. Het risico bestaat dat medewerkers zich niet gesteund voelen door de organisatie. Het is daarom belangrijk om als werkgever de juiste ondersteuning te bieden. Vergeet daarom niet om regelmatig feedback te geven en de doelstellingen van medewerkers scherp te houden. Digitale trainingen zijn ideaal om je medewerkers te ondersteunen bij bepaalde vaardigheden. Zo kunnen medewerkers eenvoudig de draad weer oppakken wanneer ze weer terugkeren naar kantoor.