Lees ook: Hoogleraar: OMT-advies avondsluiting horeca onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd
Pieter den Haan is samen met zijn vrouw Esther eigenaar van de populaire wijnbar Het Eigendom in het Rotterdamse horecahart, de Witte de Withstraat. Aan hem de vraag of zijn zaak en het personeel er klaar voor is om de deuren weer wagenwijd open te zetten voor liefhebbers van de betere wijnen en culinaire hoogstandjes. ,,We zijn zeker klaar voor de heropening'', begint de horecaondernemer.
We merken dat sommige producten niet leverbaar zijn bij groothandels omdat deze ook maar kort de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden
Pieter den Haan, mede-eigenaar wijnbar Het Eigendom
De Haan: ,,We lopen alleen wel tegen het probleem aan dat de keuken een bepaalde voorbereidingstijd nodig heeft en niet alles op tijd af heeft. Qua personeel is het ook een beetje lastig inroosteren omdat de precieze maatregelen pas vanavond bekend gemaakt worden. Verder merken we dat sommige producten niet leverbaar zijn bij groothandels omdat deze ook maar kort de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden.''
Team van wijnbar Het Eigendom is blij met 22.00 uur, maar hoopt op verruiming
Wel waren het ondernemersechtpaar en hun team positief verrast dat de sluitingstijd waarschijnlijk 22.00 uur wordt. ,,We hopen dat binnen een redelijk termijn van een week of twee de tijden nog verder worden verruimd'', zegt Den Haan. ,,Het gevoel in het team is zeer goed. Iedereen is blij dat hij of zij weer aan de slag kan en dat we onze passie weer mogen beoefenen, het blij maken van onze gasten.''
Alle aanvoerroutes moeten na een maand stilte weer op gang komen en als je met verse producten werkt is dat niet in een nacht opgelost
Ed Bindels, eigenaar Liemès Food District
Ed Bindels van Liemès Food District in Utrecht kan 'uitstekend werken met 22.00 uur' en doelt daarmee op de mogelijkheid van twee dinershifts. Wel gaat zijn zaak pas donderdag open omdat hij nu al weet dat het aanvullen van de voorraden problematisch wordt. ,,Alle aanvoerroutes moeten na een maand stilte weer op gang komen en als je met verse producten werkt is dat niet in een nacht opgelost."
Chronisch gebrek aan chauffeurs bij groothandels
Maar zelfs als de groothandel alles op voorraad heeft, wil dat nog niet zeggen dat de restaurants op tijd voorzien zijn. ,,Na de vorige lockdown was er een chronisch gebrek aan chauffeurs. Dan stonden er bijvoorbeeld maar drie chauffeurs klaar voor twaalf vrachtwagens."
Bindels hoopt dat hij alle ingredienten kan krijgen voor de gerechten die op de kaart staan, al houdt hij er wel rekening mee dat zijn inkoop duurder utivalt. ,,Opeens wil iedereen weer alles hebben." Dat is dan ook de reden dat Bindels liever ziet dat de versoepelingen eerder bekend worden gemaakt dan de avond van te voren, zodat ook de groothandels daadwerkelijk inkopen durven te doen omdat ze zekerheid hebben.
De andere horecazaak van Bindels, nachtclub Basis in Utrecht, schat hij in pas in april te kunnen openen. Toch zijn daar weer andere 'voorraadproblemen'. ,,We kunnen niet zomaar een artiest uit de hoge hoed toveren. Je wil niet weten hoe lang het duurt om buitenlandse artiesten in te plannen nu het daar in grote mate open is. Als Basis vraagt wanneer een dj komt draaien, dan kunnen we over een aantal maanden terugkomen."
Geef ons even de tijd en we zijn weer op volle sterkte, maar ook wij kunnen geen ijzer met onze handen breken
Marc Kabbedijk, eigenaar FERRY
FERRY Rotterdam: 'Wat gelaten in blijdschap door wederom een divers aantal restricties'
Ook Marc Kabbedijk, eigenaar van bar en restaurant FERRY aan de Rotterdamse Westblaak, is klaar voor de heropening op woensdag. ,,Jazeker. We doen het wel iets rustiger aan dan de vorige keren. Wat morgen niet kan, kan overmorgen wel'', aldus de horecaondernemer. '
Of hij met zijn team tegen problemen aanloopt? ,,We noemen het geen problemen. We doen het gewoon iets relaxter. Als ondernemer wil je het meer dan goed doen en 100 procent geven. Als je een zaak (her)opent wil je dat nog beter doen. Alleen, je kunt dit als werkgever of opdrachtgever niet elke keer verwachten van de mensen om je heen. Dus komt de bloemist een dagje later, is de keuken nog niet helemaal op voorraad en sleutelen we nog aan het rooster. Geef ons even de tijd en we zijn weer op volle sterkte, maar ook wij kunnen geen ijzer met onze handen breken.''
Hoe is het gevoel dat FERRY weer open kan? Logisch? Kabbedijk: ,,Laten we stellen dat we de gedachtengang waaruit dit beleid voortkomt kunnen volgen. Logisch? Geen idee, dat is gelukkig niet aan ons om te beoordelen.'' Bij het personeel van FERRY overheerst momenteel een gevoel van opluchting en blijdschap, vertelt de ondernemer. ,,We zijn absoluut blij dat we weer iets mogen doen. Wellicht wat gelaten in onze blijdschap, door wederom een divers aantal restricties. Wij hebben ooit heel bewust gekozen voor een vak; gastvrijheid.''
Lees ook: Liveblog persconferentie Rutte: we mogen weer, we kunnen weer (maar niet iedereen)