Nieuws Evenementen
Pijnlijke cijfers: zo hard worden festivals getroffen door corona
Voor de festivalbranche was 2020 natuurlijk een rampjaar, maar hoe rampzalig precies? De berekeningen uit de Festival Monitor liegen er niet om: slechts 190 evenementen terwijl er twaalfhonderd waren gepland. Qua bezoekersaantallen werd slechts 5 procent gehaald van wat vooraf was te voorzien. Bekijk hier het festivalseizoen in cijfers.

Tot de coronacrisis stond de festivalsector er geweldig voor. Foto: Unsplash
Op basis van festivalcijfers 2019 en de geprognotiseerde groei van de sector was de verwachting dat 2020 zou uitkomen op bijna 1.200 kunst- en cultuurfestivals die gezamenlijk 27,4 miljoen bezoeken zouden generen. De echte cijfers van 2020 laten echter een geheel ander beeld zien. In 2020 vonden er uiteindelijk 190 festivals (17% van de forecast voor 2020) plaats, met bij elkaar slechts 1,4 miljoen (5% van de forecast) bezoeken.
,,Daarmee zijn we terug op het aantal evenementen van 1985. En dat terwijl de festivalsector er begin 2020 zo goed voor stond", aldus van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM).
Lees ook: 'Het festivalseizoen is over. We kochten een Britse dubbeldekker en gaan rondreizen organiseren'
De helft van het aantal festivals in 2020 vond bovendien in de pre-coronamaanden (tot en met medio maart 2020) plaats. In die periode werden vrijwel alle bezoeken van 2020 gerealiseerd. De Festival Monitor becijferde onlangs een omzetderving van 90 procent (2 miljard euro) voor de gehele publieksevenementensector in 2020.
De Festival Monitor is het jaarlijkse onderzoek naar de feiten en cijfers van de Nederlandse festivalmarkt. Het onderzoek bevat onder andere de branchecijfers van festivals die onderzoeksbureau Respons onder auspiciën van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt.
,,Met deze cijfers zijn we terug op het aantal festivals van 1985, terwijl de sector er begin 2020 zo goed voor stond"
Bezoekersbestedingen piekten juist in 2019
De rampzalige cijfers van 2020 staan in schril contrast tot de recordcijfers van 2019. Bestedingen van bezoekers (onder meer tickets, eten en drinken) kwamen in 2019 uit op 961 miljoen euro. De brutorecette steeg in 2019 naar een recordhoogte van 300 miljoen euro en bijna tien miljoen verkochte tickets.
Heineken grootste festivalfinancier
In 2019 gaven publieke en private instellingen en bedrijven 98,2 miljoen euro uit aan kunst- en festivals. Dat is 5 procent meer dan in 2018. In de periode 2015 – 2019 namen de publieke en private bijdragen met bijna 40% toe. Met ruim 9 miljoen euro is Heineken de grootste festivalfinancier van Nederland. De diverse merken van de bierbrouwer worden getapt op 240 festivals. Heineken heeft contracten met o.a. ID&T en Mojo. Grolsch (2 miljoen euro) en Coca-Cola (1,8 miljoen euro) volgen op afstand.
Lees ook: Evenementenbranche: Festivalzomer van 2021 kun je waarschijnlijk afschrijven
Via de culturele basisinfrastructuur (BIS) gaf het Ministerie van OC&W in 2019 8,1 miljoen euro uit aan acht festivals. Het hoogste bedrag ging naar het Amsterdamse Holland Festival (3,2 miljoen euro). De gemeente Rotterdam is met 7,3 miljoen euro (dat is 11,30 euro per inwoner) zowel in absolute bedragen als in subsidie per inwoner, de grootste lokale festivalfinancier. Amsterdam (5,5 miljoen euro, 6,40 euro per inwoner) en Den Haag (4,3 miljoen euro, 8 euro per inwoner) zijn de runners-up. Het Fonds Podiumkunsten ondersteunde in 2019 een kleine zeventig festivals voor een totaalbedrag van 6,4 miljoen euro. De andere vijf rijksfondsen gaven tezamen 3,5 miljoen euro uit aan bijna zestig festivals.