Hetis inmiddels een open deur van jewelste, maar laten we 'm intrappen:corona heeft veel veranderd. Ook de evenementenbranche gaat nooitmeer zo zijn als voor de pandemie, zeggen Thijs van der Zande, vanuitDPG Media betrokken bij veel b2b-evenementen en Anna-MariaGiannattasio,coo van Puur Events, inradioprogramma Met de kennis van nu (onderaan deze pagina terug te luisteren).
Van der Zande: ,,We zien eengrote verschuiving van grote naar kleine evenementen.Schaalverkleining; meer focus. Dat komt voor een deel ook omdat hetnu, na corona, gewoon druk is. Er is heel, heel veel werk te doen ener zijn maar weinig mensen beschikbaar om het te doen. Groteevenementen, daar is gewoon geen tijd voor op dit moment.”
Giannattasio ziet nog een andere reden. ,,Er is schaarste alom. Aanmensen, aan tijdstippen, aan locaties. Het lijkt alsof er geen remmeer op zit sinds alle maatregelen zijn opgeheven. Iedereen wil eenevenement nu het weer kan.”
Lees ook: Omzet evenementenbranche omlaag met 80 procent: 'Er moet nu duidelijkheid komen'
Online evenementen: een andere tak van sport
Ook de inhoud van de evenementen gaatveranderen. Omdat de sector als eerste werd geschrapt en als laatsteweer aan de slag kon, is voor andere vormen van bedrijfsuitjes,seminars of productpresentaties gekozen. Van der Zande: ,,Ineens gingalles van offline naar online. Logisch, want er was niks anders. Maarwe hebben vooral geleerd dat het een andere tak van sport is. Gewoononline hetzelfde doen als dat je normaal live zou doen, werkt niet. Despanningsboog achter een beeldscherm is heel anders.”
Giannattasio: ,,Dan moet je harder werken om je deelnemers erbij tebetrekken. Stop er bijvoorbeeld game-elementen in. Dat werkt wel.Maar dat hebben we ook snel moeten leren. En het hangt ook van jepubliek af. Jongeren snappen dit veel sneller dan bijvoorbeeldboomers.”
Lees ook: Oprichter Apenkooi Events: ‘Crisis meest interessante periode in mijn zakelijk leven’
Dit najaar gaat alles 'gewoon' door, maar met een ingebouwde escape
In een tussenvariant, een hybrideevent met online en offline componenten, zien beideevenementspecialisten niets. ,,Dat idee heeft het niet gered,” zegtVan der Zande. ,,De combinatie is maar heel beperkt succesvol.”
Toch wil hij niet zeggen dat digitale evenementen verdwijnen nu allesweer live kan en mag. ,,Zeker niet. Juist niet. Online evenementenkunnen juist kosteneffectief zijn. Je hoeft geen zaal te huren enbroodjes te regelen en je kunt veel meer mensen ontvangen. Ze hebbentegelijk ook een andere waarde. Het is heel effectief bijbijvoorbeeld technische presentaties. Maar als het gaat om echtcontact met elkaar, dan is fysiek toch de beste optie.”
Ondanks alle voors en tegens worden dedigitale draaiboeken niet bij het oud papier gegooid. ,,De herfstkomt er weer aan. We hebben geleerd dat je alles onder controle moethouden wat te controleren valt. Mensen zijn toch weer angstig dat ereen volgende golf gaat komen. Dus we organiseren weer alleevenementen - zoals ook De Week van De Ondernemer - zoals we van planzijn, maar bouwen tegelijk een escape in,” zegt Van der Zande.
Veel gekost, maar ook veel geleerd
Beideevenementspecialisten kijken met gemengde gevoelens terug op decoronaperiode. Het heeft veel gekost, maar ook veel gebracht.Giannattasio schrikt nog wel eens wakker als ze eraan terugdenkt. ,,Ik heb tegenwoordig moeite met 'rondjes lopen'. De afgelopen jaren betekende 'een rondje lopen' telkens dat ik weer afscheid moest nemenvan een personeelslid.”
Niet gek natuurlijk, want de hardelockdowns hebben gewoon platte omzet gekost. Tegelijk hebben beideveel geleerd. Van der Zande: ,,Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaanover de manier waarop we zakelijke evenementen moeten opzetten. Datzie je terug in waar we nu mee bezig zijn: voorbereid op wat kankomen.”
Luister hieronder de uitzending 'Met de kennis van nu 'terug
'Met de kennis van nu' is wekelijks op de vrijdag van 13.00 tot 14.00 uur te beluisteren op New Business Radio en onder meer via de De Ondernemer (button rechts bovenaan op homepage). Na afloop is het terug te luisteren via de bekende podcastkanalen en natuurlijk ook op onze website.
De uitzending van 3 juni jl. op New Business Radio is hieronder terug te luisteren