CoronaEvenementen

Oprichter Apenkooi Events: ‘Crisis meest interessante periode in mijn zakelijk leven’

Jasper Goossen, oprichter Apenkooi Events. Foto: Lin Woldendorp
Leestijd 8 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Hoe het zit met mijn kriebels voor komend weekend?”, herhaalt Goossen de vraag terwijl hij over het festivalterrein op de Amsterdamse NDSM-werf wandelt. ,,Die zijn er eigenlijk niet. In de voorbereiding op zo’n festival zit je op een trein die maar doordendert waardoor er helemaal geen tijd is om kriebels te hebben. Maar dat kan alsnog komen zodra het feest eenmaal is begonnen hoor. Dan is er opeens zo’n besefmomentje van ‘ohja, het is toch wel weer indrukwekkend wat we hier hebben neergezet’.”

Geen kriebels rond de opening van het eerste festivalseizoen in twee jaar tijd?

,,Dat we twee jaar lang nauwelijks iets hebben kunnen doen, wil niet zeggen dat het gevoel voorafgaand aan een festival dan opeens helemaal anders is. Oké, misschien heeft het er ook mee te maken dat DGTL in São Paolo al heeft plaatsgevonden. Kom er net vandaan. En tijdens het Amsterdam Dance Event afgelopen oktober hebben we natuurlijk ook al iets kunnen organiseren. Komend weekend is dus niet de allereerste keer in twee jaar. Ik heb er natuurlijk wel zin in. Ik woon hier in Amsterdam en dus is dit een thuiswedstrijd. Dit is anders dan de edities in het buitenland. Dit is echt ons eigen kindje.”

Het organiseren van Unmute Us, de aanloop daarnaartoe en meegenomen worden in een bredere maatschappelijke discussie was hartstikke tof

Ik zal het niet te lang over de crisis hebben, maar is het voortbestaan van jouw bedrijf Apenkooi Events ooit in gevaar geweest?

,,Nee. Als Apenkooi Events zijn we ondernemend genoeg om oplossingen te bedenken. Dus ook tijdens corona. Qua werkzaamheden en diversiteit was het de meest interessante periode in mijn werkzame leven. Het was zo divers. Alles dat erbij komt kijken is natuurlijk niet leuk geweest, zoals mensen ontslaan of de financiële kant van het verhaal. Je had niet langer alles in eigen hand, maar en was opeens wel tijd voor reflectie. We hebben brainstormsessies met elkaar gehouden, ellenlange gesprekken met het personeel gevoerd over de vorm van onze organisatie, onze acht festivalmerken een nieuw jasje gegeven en ze daarmee klaargestoomd voor de komende tien jaar.”

Lees verder onder de advertentie

,,Het organiseren van de demonstratie Unmute Us, de aanloop daarnaartoe en meegenomen worden in een bredere maatschappelijke discussie vond ik eveneens bijzonder. Soms wat stressvol, maar eigenlijk was het allemaal hartstikke tof. Ik zeg absoluut niet dat we lachend door de crisis zijn gekomen, maar we hebben er wel veel vertrouwen uit gehaald.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Jasper Goossen: ,,Op mijn bierviltje stonden vijf dingen: evenementen, merken, webshop, onderzoeksbureau en jongeren." Foto: Lin Woldendorp
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Van knokmodus tot bezinning: festivalbranche heeft iets te vieren

Festivals organiseren als een roeping voor Goossen

Met bekende festivals als Pleinvrees, Amsterdam Open Air, Strafwerk, Valhalla, By The Creek, Elrow Amsterdam, The Gardens of Babylon en dus DGTL bewijst Goossen samen met compagnon Tom Veldhuis een ster te zijn in het organiseren van feesten. Het is zijn roeping. Altijd geweest. Iets dat al op zijn 14e aan het licht kwam toen hij de schoolfeestjes vanuit de leerlingenraad voor zijn rekening nam.

Vanaf zijn 15e werkte hij in de nachtclub. Eerst als glazenhaler, later als DJ. En een rechtenstudie deed Goossen ook niet van zijn pad wijken. Het opzetten van eigen feesten was slechts een kwestie van tijd en begon serieuze vormen aan te nemen toen Apenkooi eenmaal het levenslicht had gezien. Daar waar bezoekers verkleed op af kwamen om letterlijk feest te vieren in een club vol gymtoestellen en dikke matten.

Lees verder onder de advertentie

Apenkooi via Utrecht, Rotterdam en Amsterdam naar grote hoogte

Het begon in de Monza in Utrecht, feestjes in het Rotterdamse Off Corso volgde niet veel later, maar Apenkooien voor grote mensen werd pas echt groot door het massale ‘Apenkooi Koninginnedag’ in het centrum van onze hoofdstad. In 2010 was de eerste Amsterdamse clubeditie in de Westerunie.

Leerlingen van ROC's en evenementenopleidingen kunnen bij ons kennismaken met de branche en studiepunten verdienen door vrijwillig voor Apenkooi Events te werken

In dat opzicht kun je gerust stellen dat Goossen – samen met compagnon Veldhuis - een gamechanger is. Het feest gaat tien jaar door en stopt in 2014 op een hoogtepunt. Het einde van het merk Apenkooi Events betekent het allesbehalve. Een paar jaar voorafgaand aan het laatste ‘gymfeest’ zijn de plannen voor de huidige bedrijfsvorm namelijk al op het welbekende bierviltje verschenen.

Hoe is dat precies gegaan?

,,Er stonden vier rondjes op. In de eerst schreef ik ‘evenementen’, in de tweede stond ‘merken’, in de derde schreef ik ‘webshop’ en in de laatste kwam ‘onderzoeksbureau’ te staan. In het midden van al deze rondjes had ik ‘jongeren/jeugd’ geschreven. Deze mensen zijn de bezoekers van mijn evenementen. Het was mijn idee om het publiek met merken in aanraking te laten komen door onderzoeken te doen. Die kon ik dan terugkoppelen naar deze merken waardoor ik ook voor hun relevant werd (vandaag de dag heeft Goossen een eigen merkenactivatiebureau genaamd Playground, red.).”

Lees verder onder de advertentie

,,Zo creëerde ik een vliegwiel waarmee ik groeide. En op een bepaald moment zou ik zo’n grote database aan klanten hebben, dat een webshop wel interessant moest zijn. Die webshop is er nooit gekomen, de onderzoeken wel. We publiceren ze alleen niet op de manier die ik hierboven beschreef.”

Tekst gaat verder onder de foto.

DGTL vindt plaats op het karakteristieke terrein van de NSDM-werf in Amsterdam. Foto: Lin Woldendorp
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Festivalbranche begint nasleep van corona en oorlog in Oekraïne nu écht te voelen

Als je jouw beginperiode als festivalorganisator afzet tegen het huidige festivalklimaat, wat is dan het grootste verschil?

,,Dat we vroeger alles vrij gemakkelijk konden organiseren. Dat is zonder twijfel het grootste verschil. Terreinen waren beschikbaar en vergunningen waren makkelijk te verkrijgen. We kwamen toen net uit de economische crisis en iedereen had ook behoefte aan evenementen. Dat is nu na corona ook het geval, het sentiment is alleen compleet omgeslagen. Er bestaan nu actiegroepen die zeggen dat evenementen niet thuishoren in de natuur. Ze moeten weten dat wij ook geen blijvende impact op het milieu willen maken.”

,,Een ander verschil is de volwassenheid van de elektronische muziek die centraal staat in wat wij doen. Vroeger kon je qua genres of stijlen veel meer pionieren. Organiseer je nu iets nieuws, dan heb je gelijk te maken met een competitief speelveld.”

Lees verder onder de advertentie

Gezien de huidige omstandigheden bevind je jezelf op dit moment waarschijnlijk ook in een hevige strijd om nieuw personeel.

,,Ik zal niet ontkennen dat wij daar ook last van hebben. Toch denk ik dat wij een leuk bedrijf zijn om voor te werken en dus een bepaalde aantrekkingskracht hebben. We hebben tijdens corona dan ook niet stilgezeten om dat te bewerkstelligen. In de afgelopen maanden is er hard gezocht naar nieuwe mensen en zo langzaamaan beginnen we weer op volle oorlogssterkte te raken.”

Dan heb je het vooral over inhouse personeel. Waar haal je de mensen vandaan voor de evenementen zelf?

,,We hebben de relaties met onze leveranciers goed onderhouden wat ervoor zorgt dat we niet acuut in de problemen zullen komen. Daarnaast moet je weten dat DGTL een 100 procent duurzaam festival is. Dat gegeven zorgt ervoor dat men ook echt voor ons aan de slag wil. Dat is aantrekkingskracht. We zetten een enorme hoeveelheid vrijwilligers in op plekken waar we anders een personeelstekort zouden hebben. Ticketscanners, barpersoneel, mensen voor bij de lockers, enzovoorts."

,,Ook werken we samen met ROC’s, evenementen- en TIO-opleidingen. Leerlingen kunnen bij ons kennismaken met deze branche en in sommige gevallen studiepunten verdienen door vrijwillig voor Apenkooi Events te werken.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Festivalbranche: 'Deze zomer duizenden banen beschikbaar op de bekendste festivals'

Een 100 procent duurzaam festival zeg je. Hoe groot was die uitdaging voor je?

,,Nou eigenlijk zou DGTL 2020 al volledig duurzaam zijn. Het werd de duurzaamste editie die er ooit zal zijn, want door corona ging er een dikke streep doorheen. Nee even serieus, dit is gewoon een superleuk proces. Het is eigenlijk niets anders dan heel slim kijken naar de manier waarop je bepaalde zaken organiseert. Een dieselaggregaat vervangen voor een duurzamere oplossing lijkt in eerste instantie ontzettend duur, maar uiteindelijk kom je erachter dat het steeds goedkoper kan en dat het ook nog eens een efficiëntere manier van werken met zich meebrengt.”

,,Ik vind het inspirerend om op dit vlak met ondernemers samen te werken die iets hebben bedacht wat heel slim is, daar enthousiast over zijn en het willen uitproberen op mijn evenement. Heb je weleens gehoord van Semilla? Dit is een filter dat urine binnen een half uur tijd kan omzetten in drinkwater. Het is bedoeld voor arme landen waarin water niet breed voorradig is en voor vluchtelingenkampen waar de behoefte aan zowel toiletten als drinkwater altijd bijzonder groot is. Hoe mooi is het dat dit op ons festival kan worden getest?”

Lees verder onder de advertentie

,,Duurzaam ondernemen brengt ook mooie partnerships met zich mee. Wij hebben een vegan foodcourt en daarvoor werken we samen met Beyond Meat. Wat ik probeer te zeggen, is dat er gewoon heel veel leuke kanten aan deze manier van ondernemen zitten. Het is ook hard nodig. In dat opzicht willen wij een voorbeeld stellen.”