Nieuws Horeca

Directeur BUNK Hotels blijft ook nu ambitieus: 'Er is ruimte op de markt'

In een serie artikelen kijkt De Ondernemer naar de ‘ho’ in ‘horeca’. Het deel dat de dans deze coronacrisis ontspringt als het aankomt op verplichte sluiting. Maar het is ook in deze branche knokken om het hoofd boven water te houden. Toch liggen er kansen. We vroegen drie hoteleigenaren hoe ze daarmee omgaan. Joachim de Looij is algemeen directeur van BUNK Hotels. De nu nog kleine keten met twee filialen – in Utrecht en Amsterdam – valt op omdat de hotels voorheen kerken waren.

Bart Remmers 7 december 2020

Joachim de Looij is algemeen directeur van BUNK Hotels.

Lees ook: Hotel(s) runnen tijdens de coronacrisis: advies van topondernemers

We zitten bijna aan het einde van coronajaar 2020. Hoe gaat het met BUNK Hotels?

,,Het is zwaar. Dat is wel de juiste omschrijving voor deze situatie. De hele hotelwereld heeft er natuurlijk mee te maken. We hadden voor dit jaar grootse plannen. In juni 2019 is ons eerste hotel in Utrecht geopend. Eind februari volgde het openingsfeest van BUNK Amsterdam. De avond voordat het eerste coronageval in ons land bekend werd. We hadden toen wel door dat er iets aan zat te komen waar we rekening mee moesten houden, iets dat een groot effect op Nederland zou hebben. Maar zo’n grote crisis met zulke enorme gevolgen? Dat hebben we in februari niet kunnen voorzien.’’

Wat dachten jullie toen de storm halverwege maart met de eerste lockdown pas echt losbrak?

,,Heel eerlijk? In het begin dachten we even dat wij het als startend bedrijf niet zouden overleven. Gelukkig heeft BUNK Hotels een aantal aandeelhouders, betrokken ondernemers die ons enorm hebben gesteund en dat ook nog steeds doen.’’

''Beide locaties van BUNK zijn tot juni dicht gebleven. Gelukkig heeft het hotel in Utrecht een topzomer gedraaid met een bezetting van 90 procent''

Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK Hotels

Foto boven: het restaurant van BUNK Hotel Utrecht.

Was er direct een plan B voorhanden?

,,Nee. Dat niet. Ik denk dat geen enkel hotel zo’n plan had aan het begin van de crisis. Eerst denk je dat alles een paar weken duurt. Snel daarna heb je door dat het wel eens veel langer kan gaan duren. Beide locaties van BUNK zijn tot juni dicht gebleven. Gelukkig heeft het hotel in Utrecht een topzomer gedraaid met een bezetting van 90 procent. Voor een hotel in de stad is het hartstikke goed. Voor het restaurant hebben we gelukkig een tijdelijke ontheffing gehad om een terras te creëren. In Amsterdam duurde het wat langer voordat alles goed op gang kwam, puur vanwege het feit dat we daar net voor de lockdown zijn gestart. Gelukkig ging het ook daar vanaf juli steeds beter omdat buitenlandse toeristen weer voorzichtig een kamer boekten. Helaas werd de stad in de tweede helft van augustus alsnog hard geraakt door de oplopende coronacijfers. We hebben toen besloten om BUNK Amsterdam vanaf 1 oktober voor minimaal een half jaar te sluiten.’’

Dat is me nogal een aderlating.

,,Klopt. We moesten wel vanwege de markt die een nieuwe klap opving, maar ook vanwege de NOW-regeling. Een mooie regeling, alleen je hebt er weinig aan wanneer je een startende onderneming hebt. In Utrecht hadden we nog niet eens een jaar referentie-omzet, laat staan in Amsterdam waar we logischerwijs nog geen cijfers van het vorige jaar hebben. Het is een splinternieuw hotel.’’

Lees ook: Pr-bureau MissPublicity: ‘Er liggen unieke kansen voor de hotelbranche’

Wat nu? Wat zijn de alternatieven om de zaken enigszins draaiende te houden?

,,We zijn direct gaan bekijken hoe we de vaste kosten zo laag mogelijk konden krijgen. Dan moet je denken aan minder leveranciers. En we hebben afscheid moeten nemen van het schoonmaakbedrijf met wie wij samenwerkten. Onze eigen mensen maken nu de kamers schoon. Dat doen we ook voor een zo groot mogelijk banenbehoud. Daarnaast zijn we meer energie gaan steken in de zaken waar wij als BUNK Hotels bekend om staan.’’

Vertel…

,,Dat is cultuur. Het speelt een grote rol. Tijdens de eerste lockdown hebben we de culturele sector benaderd voor samenwerking. We hebben de hotels opengesteld voor bijvoorbeeld theatergezelschappen en artiesten toen zij hun deuren helemaal moesten sluiten of nergens anders konden optreden. Op die manier konden ze binnen de RIVM-richtlijnen een veilige voorstelling geven voor een beperkt publiek. Hoe mooi is dat?’’

''We zijn voor de antwoorden op de teamvragen altijd zo eerlijk en transparant mogelijk. Het betekent dat je het ook bent wanneer de boodschap vervelend is''

Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK Hotels

En natuurlijk de take-away!

,,Zeker. Dat geldt ook voor de komende kerstperiode: BUNK bezorgt thuis. We zijn bezig met het samenstellen van dinerboxen zodat de mensen zelf hun feestmaaltijd kunnen bereiden. De take-awayservice is niet alleen belangrijk voor de omzet, maar zeker ook om in contact te blijven met je gasten. Het animo is gelukkig groot. Kijk, we zullen echt niet dezelfde cijfers behalen als die van vorig jaar december, maar het is een prima alternatief binnen de mogelijkheden die wij als hotel hebben.’’

Hoe is de sfeer onderling eigenlijk? De BUNK-teams?

,,Onze medewerkers hebben vertrouwen in de toekomst. Dat benadrukken we in onze externe, maar zeker ook interne communicatie die sinds corona nog veel belangrijker is geworden. We besteden er enorm veel aandacht aan. Denk aan uitvoerige memo’s en regelmatig uitgebreide vraaggesprekken met onze teams via Zoom. We zijn voor de antwoorden op de teamvragen altijd zo eerlijk en transparant mogelijk. Het betekent dat je het ook bent wanneer de boodschap vervelend is. En bij goed nieuws. Dat verdienen onze mensen ook. We vragen enorm veel van ze deze tijd. Ze moeten zeer flexibel zijn. Nog flexibeler dan vóór corona.’’

Foto boven: een kamer in BUNK Hotel Utrecht.

Je stak in eerdere interviews niet onder stoelen of banken dat de ambities groot zijn. In hoeverre gooit corona roet in het eten?

,,Die ambitie lag even stil vanwege de crisis. Maar we kijken langzaamaan weer naar hoe we ondanks corona verder kunnen groeien. Wanneer de financiën weer op orde zijn, gaan we verder met het uitvoeren van die ambities. Ik weet zeker dat er veel nieuwe kansen voorbij gaan komen. Kansen die we in de gaten houden en pakken wanneer mogelijk.’’

Ik denk aan nieuwe hotels. Wat volgt? Den Haag, Rotterdam, een ander deel van het land?

,,Wat mij betreft is Rotterdam de volgende stad waar BUNK Hotels actief is. We passen perfect in die stad. Er is ruimte voor ons op de markt. Eigenlijk zijn we een budgethotel dankzij de relatief bescheiden kamers waar wel alles te vinden is, inclusief eigen sanitair. Dat verdienmodel past prima bij een stad als Rotterdam. Weet je, onze ambitie is eigenlijk alleen maar gegroeid het afgelopen jaar, ondanks de coronacrisis. De prestatiedrang wordt steeds groter. Je wilt niet elke maand je handen ophouden om je bedrijf overeind te houden. Je gaat op zoek naar alternatieven, het motiveert enorm. We komen sterker uit deze crisis, dat weet ik zeker.’’

Lees ook: Innovatie: hoe en waarom in hotels citizenM nu werkelijk alles contactloos gaat

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.