Nieuws Horeca
Pr-bureau MissPublicity: ‘Er liggen unieke kansen voor de hotelbranche’
In een serie artikelen kijkt De Ondernemer naar de ‘ho’ in ‘horeca’. Het deel dat de dans deze coronacrisis ontspringt als het aankomt op verplichte sluiting. Maar het is ook in deze branche knokken om het hoofd boven water te houden. Toch liggen er kansen. We vroegen hoteleigenaren hoe ze daarmee omgaan, maar trappen af met Clarissa Sarah Slingerland, directeur van het in de hospitalitybranche actieve MissPublicity. ,,Zet nu die gast centraal. Op lange termijn verdien je dat als ondernemer terug, geloof me.’’

Clarissa Sarah Slingerland, directeur van pr-bureau MissPublicity.
Lees ook: Hotel(s) runnen tijdens de coronacrisis: advies van topondernemers
MissPublicity, het vanuit Rotterdam opererende pr-bureau onder leiding van Clarissa Sarah Slingerland, heeft een grote en diverse portefeuille aan klanten. Een fors deel daarvan is actief in de zogenaamde hospitalitybranche. Daarom is het zo interessant om als eerste juist aan Slingerland te vragen wat de teneur is. Nog belangrijker: wat is haar advies om deze moeilijke tijd te doorstaan en hoe blijf je optimistisch naar de toekomst kijken als ondernemer?
Om direct van wal te steken… Hoe is de teneur momenteel? Is de vechtlust groot of is het glas vaker halfleeg?
,,Ik zie zeker strijdlustige ondernemers. Ondernemers die op een andere, creatieve manier hun gast willen en kunnen blijven verrassen en daarnaast een bepaalde continuïteit van hun bedrijf waarborgen. Maar dat beeld wisselt natuurlijk wel. Het ene hotel is het andere hotel niet.’’
Lees ook: Niels Meijssen geeft hotelier eerlijk boekingsplatform
Wat maakt het verschil?
,,Je ziet dat stadhotels het echt heel moeilijk hebben. Tegelijk zie je juist in de grote steden enorm leuke en goede samenwerkingen ontstaan. Hotels waar eten uit lokale restaurants wordt geserveerd, bijvoorbeeld. Maar een stad die op de winkels na zo goed als op slot zit, is niet de meest ideale plek voor leisure-gasten om te bezoeken. Voor hotels op de Veluwe of aan de kust is dat probleem minder groot, die blijven aantrekkelijker voor mensen op zoek naar ontspanning en een andere omgeving.’’
Een belangrijk deel van hotelgasten komt vooral vanwege zakelijke reizen. Die blijven nu massaal weg…
,,Klopt. Wat nogal eens wordt vergeten is dat veel hotels juist ingericht zijn op zakelijk publiek met grote ruimtes voor vergaderingen, conferenties en andere meetings. Stuk voor stuk gaan ze niet door. Het maakt het echt moeilijk voor dat type hotel. De leisure-gasten die ze in het weekend ontvangen maken de zakelijke schadepost van de rest van de week amper goed. Niet vreemd dus dat de stemming op die plekken niet bepaald feestelijk is. Aan de andere kant vind ik het mooi om te zien dat veel hotels die in alle eerlijkheid niet altijd even goed in creativiteit en samenwerking waren - of het niet nodig hadden - dat juist nu in coronatijd wel zijn.’’
''Bied een leuk arrangement aan waaraan je misschien weinig verdient, misschien kost het je zelfs wat geld. Niet erg. Dat is het waard''
Kun je een voorbeeld noemen?
,,Een mooi voorbeeld van een lokale samenwerking met nationale allure is Boutique Hotel Eleanor in Middelburg. De ondernemer erachter heeft allerlei bijzondere Zeeuwse restaurants benaderd waar mensen normaliter zelf van ver voor komen, zoals bijvoorbeeld tweesterrenrestaurant De Kromme Watergang en restaurant Meliefste. De vraag was of men in het hotel wil komen koken. De restaurants mogen de omzet die ze draaien volledig houden. De hotelondernemer verkoopt de kamers bij het speciale menu, voor een iets lagere prijs dan gewoonlijk. Op die manier kunnen beide partijen nog wat verdienen en doen ze waar ze het beste in zijn. Het mooie is dat je elkaars netwerk en klantenkring aanspreekt.’’
Zo’n samenwerking en oplossing moet toch ook andere ondernemers inspireren?
,,Zeker. Ik zeg tegen mijn klanten dat dit de uitgelezen periode is om je pr-kansen te grijpen. Ik snap dat bij veel ondernemers hun pet daar momenteel niet of nauwelijks naar staat. Ze zijn druk met overleven. Maar je kunt nu het verschil maken en zichtbaarheid voor de lange termijn realiseren. Bied een leuk arrangement aan waaraan je misschien weinig verdient, misschien kost het je zelfs wat geld. Niet erg. Dat is het waard. Gasten gaan erover praten en dat zorgt ervoor dat jouw onderneming bekend wordt bij een grotere groep mensen. Zo heeft BUNK een speciaal vriendenarrangement en heeft Zoku in Amsterdam een arrangement met de Foodhallen gelanceerd. Het krijgt ontzettend veel mooie media-aandacht waardoor beide partijen zichzelf opnieuw op de kaart zetten als het gaat om onderscheid en innovatie.’’
''Faciliteer. Wees helder in je communicatie. Ik noem dat creativiteit op maat. Kortom, zet nu die gast centraal en genereer daar publiciteit mee''
Heb je nog meer concrete tips voor ondernemers in de hotelbranche?
,,Belangrijk is dat je positief blijft. Ga er vanuit dat mensen zeker wel dingen willen. Een kamer boeken, uit eten, een arrangement kiezen! Zolang je die mensen maar het vertrouwen geeft dat jij het goed voor elkaar hebt. Laat zien dat je alle maatregelen in acht neemt. Daarnaast, zorg dat er wat te kiezen valt. Kom met verschillende arrangementen op verschillende momenten. Zo richt het Bilderberg zich ook specifiek op singles. Slim, het is een zeer grote doelgroep. Het doelgroepdenken blijft sowieso enorm belangrijk. Faciliteer. Wees helder in je communicatie. Ik noem dat creativiteit op maat. Kortom, zet nu die gast centraal en genereer daar publiciteit mee, zet social media goed in en nodig een keer een journalist of influencer uit. De individuele persreizen zijn nu erg populair. Zo krijg je bekendheid voor je concept. Op lange termijn verdien je dat als ondernemer terug, geloof me.’’
Dat klinkt goed. Er zijn dus veel kansen…
,,Ja. Vergeet ook niet: mensen kunnen nu niet op vakantie naar het buitenland. Ze kunnen niet naar het restaurant. Daar liggen ook de kansen. Maak er iets leuk van. Organiseer een filmavond en werk samen met een museum. Een tijdelijke tentoonstelling in jouw hotel, zoals blooming in Bergen dat doet. Het biedt enorme mogelijkheden. Niet alleen in de wat grotere rustigere hotels, maar zeker ook in de steden die het vaker moeilijker hebben dan de collega’s buiten de stad.’’
Lees ook: Hoteliers Postillion en Eden: begrip voor maatregelen, maar ook onduidelijkheid en teleurstelling