Nieuws Horeca

Gaat feestmaand coronaklap horeca nog enigszins goedmaken?

De horeca krijgt klap op klap tijdens de coronapandemie, roepen Koninklijke Horeca Nederland en de ondernemers zelf al tijden. Online bank Knab ziet bij de horecabazen hoe groot de malaise echt is.

Natasja de Groot (AD) 5 november 2020

Horeca feestmaand knab

Omdat de horeca vanwege corona gesloten dient te blijven, tovert Farid Bicane, eigenaar van Café Nassau in Breda, zijn kroeg om tot winkel voor foute kersttruien. Foto: Ramon Mangold

Knab analyseerde de geanonimiseerde transactiedata van ruim 1.300 horecaondernemers, allemaal zakelijke klanten van de bank, vanaf de intelligente lockdown in maart tot de nieuwe sluiting halverwege oktober, valt in De Limburger en het AD te lezen. Uit analyse blijkt dat restauranthouders en cafébazen in coronatijd gemiddeld 12.182 euro minder aan persoonlijk inkomen op hun rekening hebben bijgeschreven gekregen dan tijdens dezelfde periode 2019. Daarmee is het inkomensverlies gemiddeld 18 procent.

Verschil tussen cafébazen en restauranthouders

Het verschil tussen cafébazen en restauranthouders is aanzienlijk, zo blijkt uit de resultaten. Waar restauranthouders nog de optie van afhalen of bezorgen hebben, zit er voor kroegbazen niets anders op dan de zaak volledig op slot te houden. Dat zorgt ervoor dat een kroegbaas gemiddeld 19.777 minder op de bankrekening kreeg bijgeschreven. Bij die groep gaat het zelfs om een daling van gemiddeld 24 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Bij restauranteigenaren daalde het inkomen met 15 procent ten opzichte van vorig jaar. Zij ontvingen sinds de lockdown in maart tot aan de huidige sluiting gemiddeld 9310 euro minder geld op de rekening. De schade bij die groep is nog enigszins binnen de perken gebleven, doordat ze in augustus (+ 1 procent) en september (+ 6 procent) voor het eerst weer positieve cijfers lieten zien. Tijdens de vorige lockdown - toen alle restaurants dicht waren - zagen zij 36 procent minder geld bijgeschreven.

Financiële pijn van de huidige sluiting

Financieel expert Oskar Barendse van Knab verwacht dat de financiële pijn van de huidige sluiting bij restauranthouders minder groot zal zijn dan in het voorjaar. ,,Restaurants zijn nu beter voorbereid dan in maart", constateert hij. ,,Toen de deuren op 14 oktober weer dicht moesten, schakelden de meesten direct weer om naar bezorgen en afhalen, voor zover ze dat nog niet deden.''

''De steun blijkt hard nodig én de ondernemers maken er goed gebruik van''

Oskar Barendse, Knab

Knab nam niet alleen inkomensdaling onder de loep, maar analyseerde tevens hoeveel steun de ondernemers hebben ontvangen, én hoe nodig die steun is om de zaak overeind te houden. ,,De steun blijkt hard nodig én de ondernemers maken er goed gebruik van", luidt de conclusie.

TOGS-uitkering horeca

Uit de transactiedata van Knab blijkt dat 45 procent van de horecaondernemers tijdens het eerste steunpakket een TOGS-uitkering kreeg, een eenmalige uitkering van 4.000 euro voor sectoren die het hardst getroffen zijn.

De steun was voor veel ondernemers slechts een druppel op de gloeiende plaat. ,,De compensatie is slechts een derde van de gemiste inkomsten." Het gaat hier om gemiddelden, dus voor sommige ondernemers zijn de verliezen nog vele malen groter, benadrukt hij. ,,En die verliezen zullen de komende maanden zeker nog flink oplopen", vult hij aan.

NOW-regeling

Tijdens het eerste steunpakket kreeg twaalf procent van de café-eigenaren met personeel en negen procent van de restauranteigenaren via deze loonkostencompensatie NOW minimaal één maand geld op zijn rekening gestort. Tijdens het tweede steunpakket lagen deze percentages lager: zeven procent van de ondernemers met een café ontving tenminste één keer geld via de NOW-regeling. Bij de restauranteigenaren was dat nog slechts drie procent. Doordat de horeca vanaf juni weer - met beperkingen - open kon, vroeg in totaal nog acht procent van de restaurant- en café-eigenaren (opnieuw) steun aan via de Tegemoetkoming Vaste Lasten, de opvolger van de TOGS.

Hoewel Knab niet gekeken heeft naar de uitgaven van de ondernemers en daarom niet kan aangeven wat zij nu onder de streep overhouden, durft Barendse wel te concluderen dat veel ondernemers het water aan de lippen staat. ,,Het gaat om zulke substantiële bedragen."

''Het is voor de horeca te hopen dat zij de feestmaand open kunnen. December is voor hen een piekmaand, een periode dat ze topomzet draaien''

Oskar Barendse, Knab

Inhaalslag in december

Dat de horecaondernemers nog niet massaal zijn omgevallen, heeft volgens de financieel expert mede te maken met de steun die zij ontvangen. Niet alleen van de overheid, maar ook van bierbrouwers en andere leveranciers waarmee veel ondernemers regelingen hebben getroffen, zoals pandeigenaren. Bovendien, zo denkt Knab, lenen veel ondernemers geld van familie en van de bank.

Een andere verklaring van Barendse is dat ondernemers zelf ook een stuk soberder zijn gaan leven. Toch houdt de financieel expert zijn hart vast voor wat nog gaat komen. ,,Het is voor de horeca te hopen dat zij de feestmaand open kunnen. December is voor hen een piekmaand, een periode dat ze topomzet draaien. Als dat die maand ook wegvalt, dan volgen nog hele zware klappen."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.