Nieuws Horeca

Frank heeft een succesvol eetcafé. Hád. Nu: 120.000 euro schuld.

Om horecaondernemers met een schuldpositie een gezicht te geven, is Frank Loois (43) van eetcafé Gulle Graef in Hilversum niet te beroerd om met de billen bloot te gaan. De opgebouwde schuld als direct gevolg van de coronacrisis tot nu toe: 120.000 euro. Maar Loois – tevens voorzitter van KHN Hilversum – gaat niet zielig in een hoekje zitten. ,,Ik hoop op een generieke regeling voor alle ondernemers die in de problemen zijn geraakt.''

Jeroen Kreule 10 maart 2021

Laatste update: 16 maart 2021 17:33

Frank Loois van eetcafé Gulle Graef. Foto's: Ruud Voest.

Loois ként ze, ondernemers die privéspaarrekeningen moesten leegplunderen en/of geld moesten bijlenen bij ouders of vrienden, om koste wat kost de huur en andere vaste lasten te kunnen betalen. ,,Ook ik heb mij in allerlei bochten moeten wringen om het hoofd boven water te houden en de tent draaiende te kunnen houden. Omdat ik een eenmanszaak heb, ben ik kwetsbaar. En lopen mijn gezin en ik een extra groot risico.’’

Om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen heeft hij schulden moeten maken bij diverse partijen: de belastingdienst, leveranciers, de bank en de huurbaas. ,,Ik raad iedere ondernemer aan om altijd met je schuldeisers – vooral met je huurbaas - in overleg te gaan. En wanneer de coronacrisis voorbij is en wij weer normaal kunnen draaien, hoop ik op een generieke regeling van de overheid. Hoe? Dat een deel van al die schulden wordt kwijtgescholden en dat je de rest van het bedrag mag terugbetalen in een periode van zeg tien jaar. We zitten met zovelen in hetzelfde schuitje. Ik kan niet geloven dat de Belastingdienst ons straks allemaal omver trekt.’’

Pijn verdelen na sluiting café

Toen zijn eetcafé – met 190 zitplaatsen binnen en 190 zitplaatsen buiten – in maart vorig jaar moest sluiten, heeft Loois direct contact gezocht met de eigenaar van het pand. ,,Ik heb hem voorgesteld of we de pijn konden verdelen. Mijn idee was een gedeelte van de huur te blijven betalen. En als we weer open zouden gaan, een omzet-gerelateerde huurprijs betalen. Daar kwamen we niet uit. De verhuurder wilde van geen huurvermindering weten.’’

De huurachterstand bedraagt op dit moment zo’n 50.000 euro. De huurbaas heeft hem voor de rechter gesleept en heeft geëist dat Loois zijn pand wegens huurachterstand moet ontruimen. ,,De zaak loopt nog, maar ik vind het heel erg dat de verhuurder zich zo heeft opgesteld.’’

Opgebouwde schuld van 120.000 euro

Loois draait er niet omheen: sinds het uitbreken van de crisis hij heeft naast de huurachterstand van een halve ton een schuld bij de belastingdienst (loonbelasting) van circa 70.000 euro. De opgebouwde schuld is inclusief de financiële staatsregelingen als Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) en Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). ,,Zonder crisis stond ik 100.000 euro in de plus, met crisis 120.000 euro in de min. Dat zijn de kille cijfers.’’

Reactie verhuurder Jean Christophe Poiron (Ensemble Vastgoed)

Vastgoedondernemer en verhuurder Jean Christophe Poiron van Ensemble Vastgoed – onderdeel van Poiron Groep - zit met de huurkwestie rond eetcafé Gulle Graef in zijn maag. ,,Vooropgesteld: deze situatie kent geen winnaars. De pandemie heeft ons allemaal overvallen. De heer Loois mist inkomsten, maar als vastgoedeigenaar mis ik natuurlijk ook inkomsten als mensen de huur of een deel van de huur niet meer willen of kunnen betalen. Het liefst heb ik dat de exploitant een succesvol bedrijf heeft en netjes zijn huur betaalt. Dat heeft hij tien jaar lang gedaan, nu is de situatie anders.’’

Poiron bevestigt dat Loois in maart vorig jaar contact met hem zocht om te praten over de huurprijs. ,,Ik heb meerdere horecapanden in de verhuur, maar Loois was de eerste die me belde. Wij hadden op dat moment nog geen idee hoe lang het zou kunnen duren, wat de effecten zouden zijn en in welke mate de overheid een rol zou gaan spelen. Dat deed er voor Loois ook niet toe. Hij had van meet af aan een strategie in zijn hoofd en wilde daar niet van afwijken. Hij stelde voor om ‘coronahuur’ te betalen, zoals hij het zelf noemde. Het ging om zo’n 2800 euro, ongeveer een kwart van de normale huurprijs. Er is vervolgens heen en weer contact geweest. In de loop der maanden kwamen wij met het voorstel dat hij tot vijf maanden lang de helft van de huurprijs hoefde te betalen; de andere helft zou hij pas in 2021 hoeven terugbetalen. Renteloos. Hij mocht de maanden van terugbetaling zelf kiezen.

Op onze verzoeken om inzage te geven om zijn financiële positie (zakelijk & privé ) heeft hij nimmer antwoord willen geven. Na de fantastische zomermaanden wilde Loois de volledige huur nog steeds niet betalen. Hij bleef onwrikbaar in zijn standpunt, toen is de gang naar de rechter gemaakt.’’

De horecaondernemer is sinds 2007 eigenaar van eetcafé Gulle Graef, de oudste horecagelegenheid van Hilversum. Als 16-jarig jochie had hij er een bijbaantje, in dienst van de vorige eigenaar. Vele jaren later – ze waren elkaar een tijdje uit het oog verloren - kreeg Loois de vraag of hij de zaak wilde overnemen. En zo geschiedde.

Loois: 'Bankencrisis was stressvoller dan huidige pandemie'

,,En wat gebeurde er een jaar later? Juist, de bankencrisis. De omzet daalde met 30 procent. Maar die crisis heb ik anders beleefd dat de huidige crisis: toen waren we gewoon open en deed je er alles aan om meer resultaat te behalen. Lukte iets niet, dan kon ik het mezelf verwijten. Het leverde meer stress op dan nu. De pandemie overkomt ons allemaal. Je hebt er geen invloed op, omdat van hogerhand wordt bepaald wat wel en vooral niet mag."

,,Je kunt tien creatieve ideeën van stal halen, maar je kunt nooit je oude omzet halen. Net als de rest hebben we ons volle bak gestort op afhalen en bezorgen. We zijn zeven dagen in de week open, maar daar kun je echt geen fatsoenlijke boterham mee verdienen: de omzet is maximaal 30 procent van wat je normaal zou halen. En ik heb veel extra kosten moeten maken, denk aan hygiëne-maatregelen.’’

Lees ook: Advocaat KHN: 'Hoe kan aanpassen van een percentage heel systeem laten vastlopen?'

Verdienmodel voor de horeca

Loois wil niets liever dan de boel weer opengooien, maar niet ten koste van alles. ,,Veel ondernemers willen krampachtig open, omdat ze denken dat ze het dan redden. Ik wacht liever op het moment dat we serieus meer ruimte krijgen, dan dat we met heel veel beperkingen te maken hebben. Als ik onder strikte voorwaarden maximaal dertig gasten mag ontvangen, dan heeft het voor mij weinig zin. Daar zit voor mij geen verdienmodel in.’’

Hij refereert aan laatste weken voordat de horeca moest sluiten, half oktober. ,,Als horecaman waren dat de meest vreselijke weken die ik ooit heb gehad, met maximaal dertig mensen en een tent die om tien uur leeg moest zijn. Mensen stonden buiten in de rij om een tafel te bemachtigen. Ik was meer politieagent dan ondernemer. Ik wil gezelligheid, mensen een onbezorgde avond geven. Handhaven past niet bij mijn horeca-dna.’’

Gemeentespeld als blijk van waardering

Loois pleit voor een maximaal aantal gasten gerelateerd aan het aantal vierkante meter. Dan kan hij – met inachtneming van de anderhalve meter – 80 à 90 mensen kwijt. In de tussentijd maakt hij zich als afdelingsvoorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland hard voor de horeca in Hilversum en omgeving. Zijn inzet wordt gewaardeerd. Uit handen van burgemeester Pieter Broertjes kreeg Loois in januari de gemeentespeld, bedoeld voor Hilversummers die zich op een bijzondere manier inzetten. Loois’ initiatieven en inzet in 2020 zijn van zeer groot belang voor de Hilversumse horeca, aldus de burgemeester. Loois was volgens hem niet alleen een verbinder, maar heeft echt zijn nek uitgestoken in het zware horeca-jaar.

Loois: ,,In deze periode hoef je niet na te denken over je concurrentiepositie. Laten we samen optrekken, samen plannen maken, samen een vuist maken. Wees transparant, gooi je boeken open, laat zien hoeveel schulden je hebt. Deze uitzonderlijke situatie vraagt om een uitzonderlijke manier van dingen onder de aandacht te krijgen. Laten we er voor zorgen dat we er met zijn allen uitkomen.’’

MKBDOORGAAN.NL: 'Verhaal Loois is lovenswaardig'

Jacqueline Zuidweg, initiatiefnemer

Jacqueline Zuidweg van MKBDoorgaan.nl vindt het lovenswaardig dat horecaondernemer Frank Loois eerlijk vertelt over zijn opgebouwde schuld, maar ook dat hij heel hard nadenkt over de toekomst van zijn eetcafé. ,,Frank is duidelijk bezig met een plan voor ‘de crisis na de crisis’’’, aldus Zuidweg.

Ze is mede-initiatiefnemer van MKBDoorgaan.nl, een stichting die vroegsignalering van financiële problemen organiseert en hulp biedt. De stichting richt zich op MKB-ondernemers en zzp’ers die in de kern een levensvatbaar bedrijf zijn, maar hulp nodig hebben om hun bedrijf gezond te houden.

Zuidweg: ,,Frank Loois heeft in de kern een gezond bedrijf en heeft de papieren op orde, maar door de crisis moest hij noodgedwongen sluiten. Daardoor wordt hij geconfronteerd met een schuld die op de een of andere manier moet worden terugbetaald, al dan niet gedeeltelijk. Het siert hem dat hij open kaart speelt en zijn nek durft uit te steken, over voor collega-ondernemers.’’

Een nieuw instrument om bankroet van ondernemers met betalingsproblemen bij meerdere schuldeisers te voorkomen, is de zogenaamde WHOA, zegt Ralph van Dam, lid van de Raad van Advies van De Ondernemer. Deze raad bestaat uit aansprekende (ex)-ondernemers en/of experts uit het bedrijfsleven die regelmatig in blogs, podcasts en artikelen hun inzichten en adviezen delen.

Van Dam verzorgt op 23 maart tussen 15.00 en 17.00 uur een webinar over de WHOA, samen met een jurist en Jurjen Hesseling, een ondernemer in de evenementenbranche die als direct gevolg van de coronacrisis ruim een miljoen euro schuld had opgebouwd bij meer dan honderd schuldeisers. Dankzij de WHOA is hij niet failliet gegaan, kwam er een regeling en moeten álle schuldeisers een schuldendeal accepteren, zo oordeelde de rechtbank. Van Dam: ,,Tijdens de webinar gaan we uitleggen hoe deze nieuwe wet werkt en welke concrete stappen een ondernemer met schulden kan nemen.’’

Voor meer informatie, zie mkbdoorgaan.nl en voor de webinar deze link.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.