Nieuws Horeca

Horeca-omzet na eerste lockdown weer even op niveau 2019, meer sterke drank verkocht

De Nederlandse horeca heeft na de eerste lockdown de weg omhoog snel weten te vinden, zo blijkt uit omzetcijfers van deze zomer. Halverwege juli steeg de omzet zelfs even tot het niveau van 2019. De behoeften van klanten zijn na de eerste sluiting wel veranderd: cafébezoekers kiezen vaker voor sterke drank of speciaalbier dan voor een pilsje.

Van onze redactie 7 januari 2021

Snel herstel horeca zomer lockdown

Terrasbezoekers op het Vrijthof in Maastricht op 1 juni, toen de horeca weer openging. Foto: ANP

Dit blijkt uit een jaarlijkse analyse van TAPP, dat consumpties in vierduizend zaken in Nederland monitort en analyseert.

De eerste weken van 2020 verliepen volgens de cijfers goed en de horeca-omzetten lagen toen zelfs boven het gemiddelde van 2019, zo meldt TAPP in een persbericht. Maar vanaf de aankondiging van de lockdown kelderde de omzetcijfers direct, om vervolgens in een onvoorzien dal te raken.

Heropening horeca in de zomer

Hoewel horecaondernemers na de heropening in juni nog steeds te maken hadden met beperkende maatregelen en een afname van het toerisme, heeft het goede weer in de zomer de horeca toch een steuntje in de rug gegeven. De omzetten gingen voorzichtig weer omhoog met als hoogtepunt medio juli. In de overige zomerweken behaalde de horeca gemiddeld tachtig procent van de omzet in 2019.

Image001

Horecagast bestelt meer gedistilleerd

Na de heropening van de cafés en restaurants zijn ook de behoeftes van klanten veranderd, zo blijkt uit de miljoenen consumpties die TAPP analyseerde in die periode. Nederlanders kozen bijvoorbeeld eerder voor sterke dranken, die bijna negen procent vaker op de rekening stonden.

Voor de lockdown was met name rum populair onder de gedestilleerde dranken, terwijl gin minder in trek was. Na de sluiting nam de algehele populariteit van gedistilleerd toe, maar werd rum minder vaak besteld dan voorheen.

Meer speciaalbier en minder pils

Niet alleen gedistilleerd won aan populariteit. Na de eerste lockdown liep het percentage pils dat in de horeca besteld werd terug, terwijl klanten meer speciaalbier dronken. Er werd bijna tien procent minder pils genuttigd. De vraag naar speciaalbier steeg ondertussen met acht procent.

,,Speciaalbier is natuurlijk al langer in toenemende mate populair, maar dit is wel een bijzonder sterke toename", zegt Meike Nederstigt van TAPP. ,,Aannemelijk is dat men minder pils bestelde omdat vanwege het beperkt aantal gasten dat naar binnen mocht, relatief weinig tijd werd doorgebracht in de horeca. Hierdoor trakteerde men zichzelf wellicht eerder op speciaalbier en gedistilleerd.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.