Nieuws Horeca

Zo dealt Klooster Nieuwkerk met crisis: 'Hoteliers inventiever door corona'

In een serie artikelen kijkt De Ondernemer naar de ‘ho’ in ‘horeca’. Het deel dat de dans deze coronacrisis ontspringt als het aankomt op verplichte sluiting. Maar het is ook in deze branche knokken om het hoofd boven water te houden. Toch liggen er kansen. We vroegen drie hoteleigenaren hoe ze daarmee omgaan. In het laatste deel Jochem de Jong, directeur van Klooster Nieuwkerk. ,,Door corona zijn veel ondernemers erg inventief geworden, als hun nieuwe concept goed is aangeslagen zullen ze dat na de crisis doorzetten.''

Bart Remmers 8 december 2020

Jochem de Jong hotel Klooster

Jochem de Jong, directeur van Klooster Nieuwkerk in Goirle.

Lees ook: Hotel(s) runnen tijdens de coronacrisis: advies van topondernemers

In het Noord-Brabantse Goirle, onder de rook van Tilburg, vind je Klooster Nieuwkerk. Jochem de Jong is er directeur. Hoe is de teneur in het hotel nabij de Belgische grens? ,,Tijdens de eerste lockdown is er handig gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de gedeeltelijke sluiting met zich meebracht, denk hierbij aan schilderen, schoonmaken en opknappen’’, vertelt De Jong.

,,Na de eerste lockdown was er meteen een enorme drukte. Terrassen zaten iedere dag bomvol en veel Nederlanders gingen in eigen land op vakantie, dus het hotel zat ook iedere dag goed vol. Om de horeca te steunen lag het gemiddelde besteedbaar bedrag ook hoger. Zakelijke klanten voor trainingen en seminars kregen deze zomer ook weer meer vertrouwen waardoor de markt sterk aantrok. Maar na de recente persconferenties is dat vertrouwen weer helemaal weggezakt. Trainers en deelnemers durven het niet meer aan om op anderhalve meter in één ruimte te werken.’’

''Als je je woning dreigt te verliezen en dan niet op hotels kunt bouwen, sta je letterlijk op straat''

Jochem de Jong, directeur Klooster Nieuwkerk

Hoe komt het dat de hotelsector de deuren nog niet hoeft te sluiten in tegenstelling tot restaurants en kroegen?

,,Overnachten - een dak boven je hoofd - is een eerste levensbehoefte, er zijn altijd mensen die tussen wal en schip vallen op bepaalde momenten in hun leven. Als je je woning dreigt te verliezen en dan niet op hotels kunt bouwen, sta je letterlijk op straat’’, legt de hoteldirecteur uit. ,,Ook merkten we tijdens de eerste lockdown dat er mensen waren waar het thuis op een bepaald moment niet meer goed ging en daarom hun toevlucht in hotels zochten.’’

Hoewel hotels open mogen blijven, zijn ondernemers genoodzaakt om rekening te houden met de anderhalve metermaatregelen. Dat geldt ook voor de Brabantse hotelier. ,,Het hotel en de verschillende ruimtes hebben we volledig coronaproof gemaakt. Het ontbijtbuffet en de andere buffetten zijn aangepast. Het is nu een uitgeserveerd ontbijt per persoon om de bewegingsstromen te beperken. Verder hebben we buiten een gezellige take-away gemaakt voor lunch en koffie, zodat onze gasten in de natuur kunnen gaan wandelen en toch iets kunnen nuttigen.’’

Bovenaanzicht Klooster Goirle

Foto boven: Klooster Nieuwkerk van bovenaf.

Kunnen er lessen worden getrokken uit de coronacrisis?

,,Als de coronacrisis voorbij is zullen vermoedelijk veel mensen snel in hun oude gewoontes terugvallen. Wel verwacht ik dat take-away bij veel zaken zal blijven als het bij hun een succes is. Door corona zijn veel ondernemers erg inventief geworden, als hun nieuwe concept goed is aangeslagen zullen ze na de corona dit doorzetten. In hotels in er nog strikter naar hygiëne gekeken, het zou mooi zijn als dit na corona gehandhaafd blijft.’’

Lees ook: Voor blooming hotel is deze crisis de tijd van realisme en nieuwe kansen

Hotel amsterdam corona maatregelen

KHN over coronabeleid hotels

,,Hotels mogen openblijven voor logiesgasten en wij hebben geen signalen ontvangen dat dit in de toekomst anders zal zijn. De afgelopen acht maanden hebben horecaondernemers alles op alles gezet om gasten een veilige omgeving te bieden en besmettingen te voorkomen. En met succes; het aantal besmettingen dat te herleiden is naar de horeca is volgens het RIVM slechts 2,6 procent. Ondernemers volgen strenge protocollen en hebben dan ook bewezen dat ze veilig kunnen open kunnen zijn'', vertelt een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) aan De Ondernemer.

,,Er zijn grote verschillen in regio’s in het land en type hotels als het gaat om de ‘teneur’ bij horecaondernemers. Op dit moment zijn er in veel hotels, met name in de grote steden nauwelijks gasten; de bezettingsgraad en omzet zijn nihil. Doordat er veel (internationale) zakelijke evenementen en congressen zijn afgelast, zijn er nauwelijks (internationale) zakelijke reizigers, waardoor hotels het enorm zwaar hebben. Voor wat betreft leisure gasten is al het plezier voor een paar dagen of weekend inmiddels wel weg, waardoor de animo hiervoor sterk verminderd is.''

Aanvulling op huidig steunpakket

,,De reisbeperkingen voor buitenlanders als (thuis)quarantaine zorgt voor minder animo en veel annuleringen. Met een bezettingsgraad tussen juni en begin oktober van amper 60 procent – in de grote steden en vooral Amsterdam ligt dat zelfs lager dan 15 procent - en zonder perspectief, zijn veel hotels op dit moment structureel verliesgevend, al zijn er landelijke verschillen. En sinds de aankondigingen van de afgelopen persconferenties om nationale reisbewegingen ook te beperken, is de bezettingsgraad nog verder gedaald; zakelijk was het al minimaal en nu is alles wat een uitje leuk maakt voor leisure gasten gesloten: de eet-en drinkgelegenheden, musea, bioscoop en het theater.''

,,Hotels kampen met enorme problemen; hotelkamers staan leeg, de vaste lasten waaronder huur- en personeelskosten lopen door en veel hoteliers staan voor zeer moeilijke keuzes als het gaat om ontslagen of bedrijfsbeëindiging. KHN eist bij het kabinet dan ook dat ondernemers financieel tegemoet worden gekomen. Er moeten per direct aanvullingen komen op het huidige steunpakket 3; van de huidige afbouw van dit pakken kan geen sprake zijn.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.