Nieuws Horeca

Lockdown, inbraak en ziekte: deze ondernemers geven niet op

De eerste lockdown en de horecasluiting in maart kwamen eigenlijk niet eens ongelegen voor Anthony Tunc, Milad Karimzadeh en Raffi Mousa. De drie eigenaren van het nieuwe Enschedese restaurant The Foodclub hadden ineens meer tijd voor de fikse verbouwing en het aantrekken van personeel. Naarmate de crisis echter langer duurde, stapelden de problemen zich op. „Het is altijd een droom geweest om een eigen horecazaak te hebben. Dat geef je niet zomaar op."

Anja Kruise (Tubantia) 4 januari 2021

De oprichters van The Foodclub gaven niet op. Inmiddels weten steeds meer mensen de (tijdelijke) bezorgdienst van het restaurant te vinden. Foto: Reinier van Willigen

Financiële reserves hadden Tunc, Karimzadeh en Mousa nog genoeg, schrijft Tubantia. In juni hadden ze er alle vertrouwen in dat hun zaak na de zomer zou openen. Dat werd pas november. Toen gooide corona opnieuw roet in het eten. In het nieuwe streetfoodrestaurant heeft nog geen enkele gast kunnen eten. Bestellingen mogen alleen worden afgehaald of bezorgd. Recht op financiële coronasteun van de overheid hebben de eigenaren niet als starters. „Gelukkig is de huur opgeschort. Anders hadden we een groot probleem gehad.”

Of corona nog niet erg genoeg was, waren er meer tegenslagen. Tijdens de verbouwing van het voormalige wokrestaurant mr. Wu werd ingebroken. Duur elektrisch gereedschap was weg. „Wat er door me heen ging toen ik het ontdekte? Dat gevoel is onbeschrijflijk”, zegt mede-eigenaar Tunc. De verzekering vergoedde de ongeveer 10.000 euro schade van de verbouwingsdiefstal niet.

"We hebben het maar gelaten, geen aangifte gedaan. We liepen op onze tenen en hadden geen energie meer voor dit soort dingen"

Milad Karimzadeh, mede-eigenaar restaurant The Foodclub

En dan was er ook nog de frustratie over zestien prijzige palmbomen die ineens van het terrein waren verdwenen. „We wisten wie de dader was. Dat hebben we ook op Facebook gezet, met het verzoek ze terug te brengen.” Kennelijk heeft de dader geen Facebook: de dag na het bericht waren ook de laatste zes palmen weg.

Lekkage in riool en een nare amandelontsteking

„We hebben het maar gelaten, geen aangifte gedaan. We liepen op onze tenen en hadden geen energie meer voor dit soort dingen. De dader zal last van zijn geweten hebben elke keer als hij hier voorbijkomt,” zegt Karimzadeh. Tot overmaat van ramp bleek er een ernstige lekkage te zitten in het riool, waardoor de nieuwe wasstraat in de keuken weer moest worden opengebroken. En hoewel besmetting met het coronavirus hen bespaard bleef, was mede-eigenaar Moussa bijna twee weken uitgeschakeld door een nare amandelontsteking.

Lees ook: Horecamakelaars verwachten drukte: 'Ondernemers willen hun zaak massaal verkopen'

Met een bewonderenswaardig optimisme hebben de drie vrienden zich door alle ellende heen geslagen. Tunc: „Bij ondernemen horen risico’s en er in slechte tijden het beste van zien te maken.”

Geen concessies doen aan opzet van The Foodclub

De winst van de rustige periode was dat er tijd was om te finetunen, om te oefenen met de gerechten, zegt Tunc. „Daar kom je anders te weinig aan toe.” Het streetfoodrestaurant is inmiddels nagenoeg klaar. Het is een bonte mix van exotische sferen uit verschillende werelddelen. Zo zijn overal kleurrijke muurschilderingen te bewonderen die professionals ter plekke hebben gemaakt. Dat heeft een aardige duit gekost, bevestigt Karimzadeh. „We hebben het laten doorgaan, omdat we geen concessies wilden doen aan de opzet die we voor ogen hadden.”

''Soms zag ik het niet meer zitten en bleef ik een paar dagen weg''

Milad Karimzadeh, mede-eigenaar restaurant The Foodclub

Ze hebben nooit overwogen om het na de rampzalige start op te geven. Tunc: „Het is altijd een droom van me geweest om een eigen horecazaak te hebben. Dat geef je niet zomaar op." Karimzadeh had er af en toe wat meer moeite mee, bekent hij. „Toen de verbouwing in volle gang was, zag ik het soms niet meer zitten en bleef ik een paar dagen weg. Als ik weer kwam, was het werk altijd opgeschoten en kreeg ik weer moed.”

Vastgoedeigenaar schortte huur tijdelijk op

Ze zijn dankbaar voor de hulp die ze van alle kanten kregen. Familie en vrienden staken bij de verbouwing hun handen uit de mouwen, koks hielpen bij sloop- en schoonmaakwerkzaamheden. De vastgoedeigenaar schortte de huur in afwachting van betere tijden op.

Lees ook: ING: horeca blijft jarenlang last houden van coronacrisis

Op 10 november was het grote moment daar: aan honderd van hun volgers werden tryout-boxen uitgedeeld. Drie dagen later kon voor het eerst worden besteld. „Heel spannend. Daar hadden we met z'n allen zó naartoe gewerkt.” Het leverde die dag 25 bestellingen op, hoofdzakelijk van vrienden en familie die hen een hart onder de riem wilden steken. „Heel lief, maar dat was nog geen nieuwe klantenkring.”

Steeds meer mensen weten The Foodclub inmiddels te vinden

Die klantenkring begint inmiddels aardig te groeien. Midden december hadden naast de incidentele klanten, ongeveer 35 mensen al twee keer of vaker besteld. Ruim vijftien mensen zelfs al drie keer of vaker. De kerstdagen verliepen naar tevredenheid.

In het restaurant zelf moeten nog een paar puntjes op de i worden gezet voordat de eerste gasten kunnen plaatsnemen zodra dat weer mogelijk is. Tunc, Karimzadeh en Mousa maken zich er niet druk over. Het belangrijkste is dat ze na een bijzonder zwaar jaar eindelijk omzet draaien met het restaurant van hun dromen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.