Nieuws Horeca
Wouter Staal sluit yoghurtzaken maar zet plantaardige missie voort: 'Bedrijven ondersteunen met switch naar net-zero'
YB, het vroeger Yoghurt Barn, heeft het roer rücksichtslos omgegooid. De verlieslatende horeca is gesloten en het bedrijf zet het merk YB voort. Zo gaat de onderneming de samenwerking aan met de facilitaire gigant Facilicom, om onder de naam Food&I plantaardige producten aan te bieden.

Oprichter van YB Wouter Staal. Foto: YB
Opgelucht is Wouter Staal, de oprichter van YB. Samen met zijn partner Esther en de rest van zijn team is de keus gemaakt om alle YB-horecazaken per direct te sluiten. ,,Er is een last van mijn schouders gevallen”, zegt hij monter aan de telefoon. ,,We zijn maanden hiermee bezig geweest. Horeca bleek uiteindelijk voor ons het struikelblok. We zijn nooit echte horecamensen geweest. Daarnaast: de gevolgen van de coronaperiode en de huidige hoge inflatie hebben we nooit kunnen opvangen."
,,Horeca bleef verlieslatend. We hebben de huurcontracten verkocht. Met dat geld hebben we een deel van de schuld kunnen inlossen. In Rotterdam wilde bijvoorbeeld horecaondernemer Herman Hell het pand graag overnemen, maar er zit geen horecavergunning (kan geen drank worden geschonken, red.) op. Uiteindelijk neemt de Vermaat Groep het over. In franchise worden er nog wel twee (Brussel en Food&I) voortgezet, maar dat heeft nu niet de hoogste prioriteit.”
Lees ook: Foodconcept YB opent vestiging in Brussel en stapt over op volledig plantaardig aanbod
Sharefunding-campagne voor groei
Staal, in een vorig leven marketeer bij Philips, begon in 2012 met de eerste winkel onder de naam Yoghurt Barn die toen nog uitsluitend yoghurt verkocht. Overigens zei hij in een gesprek met De Ondernemer begin februari 2018 geen horeca- en retailachtergrond te hebben. ‘We koken thuis met Knorrpakketten.’
In een tijdbestek van tien jaar groeide de onderneming uit tot een personeelsbestand van bijna 250 medewerkers en waren er 13 locaties. De naam werd in die periode omgezet naar YB, het werd een B Corp, er stapte het bedrijf over op 100 procent plantaardig. De producten werden ook verkocht via de retail vanuit het nieuwe onderdeel YB Pro. Met een sharefunding-campagne in de lente van 2022 haalde YB geld binnen voor groei. Staal wist de media te vinden en werd ambassadeur van plantaardige voedingsproducten.
Staal vroeg geen faillissement aan
Bijna twaalf jaar keihard werken is niet voor niets geweest: YB is dood, lange leve YB. ,,Geen failliet aanvragen, maar doorzetten! Het merk YB en de coöperatie zetten we voort. Het is pijnlijk en zwaar, maar we moesten daarvoor wel onze horeca sluiten”, vertelt Staal. ,,De winkels hebben bijgedragen aan een enorme fanbase voor plantaardig. We gaan daarom verder met impact maken met de ontwikkeling en verkoop van plantaardige producten voor in de Europese retail- en foodservicemarkten. We hebben bijvoorbeeld voor in onze eigen horeca geweldig zalige plantaardige croissants en patisserie ontwikkeld en die gaan we nu voor derden produceren.”
"Ik ga bedrijven ondersteunen met hun switch naar net-zero. Daar heb ik in twaalf jaar veel ervaring in opgedaan"
Met Facilicom is Staal gaan samenwerken met cateringdochter Food&I. ,,We hebben een cateringmodule ontwikkeld met onze plant-based YB-producten. Dit gaan we de komende periode verder uitrollen. Daarnaast ga ik bedrijven ondersteunen met hun switch naar net-zero. Daar heb ik in twaalf jaar veel ervaring in opgedaan.”