Nieuws Maatregelen
Cindy van Egmond (Herbs&Spices) had nooit gedacht failliet te gaan: en dat gebeurde toch bijna
Cindy van Egmond (47) van horecabedrijf Herbs & Spices uit het Brabantse Alphen kreeg vorig jaar een verrassend telefoontje, vlak na het uitbreken van de coronacrisis: een ambtenaar belde met de vraag of ze specifieke hulp nodig had. Al snel kreeg de ondernemer – die haar inkomsten in rap tempo zag kelderen - ondernemersadviseur Bill Hoeks van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) toegewezen.

Jan van Nederveen (links) en Bill Hoeks (midden) van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) blikken terug op het adviestraject, met Herbs & Spices-ondernemer Cindy van Egmond. Foto's: Ruud Voest.
Samen keken ze kritisch naar de uitgaven, kreeg de online vindbaarheid een boost en bleef de verhouding prijs en kwaliteit gewaarborgd. Van Egmond heeft de boel intussen weer op de rit. ,,Ik ben zo blij dat mijn missie overeind is gebleven.’’
Toegegeven, Cindy van Egmond was een tikkie van haar apropos gebracht toen de gemeente Tilburg haar vorig jaar mei belde. Of ze misschien behoefte aan een coach… Ze stond – hoe kan het anders – te koken, het telefoontje kwam binnen op haar werktelefoon. Het was een week of zes na het uitbreken van de coronapandemie, de inkomsten van haar tot maart 2020 florerende bedrijf Herbs & Spices – dat zich richt op gezond eten - waren nagenoeg opgedroogd. Van Egmond had intussen een beroep gedaan op Tozo 1. Ja, ze maakte zich grote zorgen over het voorbestaan van haar bedrijf. Ja, in haar achterhoofd hield ze rekening met een faillissement. Haar man Jurrian – planeconoom en goed met cijfertjes - had na premier Ruttes allereerste persconferentie al berekend dat ze het nog drie maanden vol zou houden.
'Hulp? Hoezo bellen jullie mij?'
Dat telefoontje van de gemeente Tilburg verraste haar, zo blikt Van Egmond terug. ,,Ik was echt retedruk met overleven en dacht: hoezo belt iemand van de gemeente mij op? Ik had er niet om gevraagd, maar de ambtenaar afwimpelen deed ik ook niet. Ik had vooral vragen. Hoezo bellen jullie mij? Wat kan zo’n coach voor mij betekenen? Wat kost dat dan? De gemeente benaderde mij omdat ik Tozo 1 had aangevraagd en of ik verdere hulp nodig had. Het bleek ook nog eens gratis te zijn. Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?’’
'Het ging echt supergoed, met een prachtig onderkomen, acht oproepkrachten en een fulltimer met een jaarcontract. Ik was aan het ondernemen zoals ik wilde: vanuit pure passie'. En toen: corona.
Van Egmond – ze noemt zichzelf een gezondheidsgenieter - startte Herbs & Spices zeven jaar geleden met een heldere missie: zoveel mogelijk mensen - jong en oud, dik en dun - gezond laten eten met zelf gecreëerde producten. Zij gelooft er heilig in dat kwaliteit van leven en echte gezondheid begint met de juiste voeding op de juiste momenten. In het allereerste begin experimenteerde Van Egmond vooral met het maken van gezonde repen en koekjes. Om te checken of de gezonde baksels bij haar dorpsgenoten in de smaak vielen, deelde ze deze hier en daar wat uit, onder meer op het schoolplein. ,,Ik stopte ze onderin de kinderwagen om weg te geven. Op een gegeven moment kreeg ik appjes van bekende en onbekende mensen die een hapje hadden geproefd en wilden kopen. Toen ging het hard.’’
Louter gezonde producten uit eigen keuken
Lang verhaal kort: Herbs & Spices groeide uit tot een goedlopende horecaonderneming met louter gezonde producten uit eigen keuken. Van Egmond verkocht maaltijdboxen, verzorgde de catering op feestjes en leverde eten aan kinderdagverblijven. In haar healthy bakery werden gezonde baksels gemaakt. ,,Het ging echt supergoed, met een prachtig onderkomen, acht oproepkrachten en een fulltimer met een jaarcontract. Ik was aan het ondernemen zoals ik wilde: vanuit pure passie.’’
Ondernemers in zwaar weer: vraag gemeente om hulp
Ondernemers in zwaar weer weten vaak niet dat gemeenten over allerlei middelen beschikken om ze door een crisis heen te loodsen, zegt Jan van Nederveen (foto) van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK). Naast financiële regelingen gaat het bijvoorbeeld om het aanbieden van een coach, een cursus social media of hulp bij heroriëntatie van het bedrijf. ,,Met name kleine ondernemers en zzp’ers hebben vaak geen idee wat gemeenten voor ze kunnen betekenen. Wanneer een ambtenaar zomaar belt, reageren ze in eerste instantie toch verbaasd. Alsof het een beetje verdacht is. Zonde, want gemeenten zijn juist heel betrokken bij ondernemers die het moeilijk hebben als gevolg van de coronacrisis. Maar ook los van corona zijn er regelingen, denk aan bijstand voor zelfstandigen, de Bbz én de vereenvoudigde versie Bbz Light, een vervolg op de Tozo.’’
Van Nederveen benadrukt dat ondernemers in zwaar weer niet per se alleen maar geld nodig hebben om de boel weer op de rit te krijgen. ,,Sommigen zijn in paniek, voelen zich eenzaam, hebben even een gebrek aan zelfvertrouwen en zijn bezorgd over de toekomst van hun bedrijf. Ook daar zijn budgetten voor. Ze hebben een duwtje in de rug nodig.’’
En toen kwam corona. Ze raakte aanvankelijk lichtelijk in paniek en voelde een ‘tsunami aan ellende’ over zich heen komen. ,,Alsof ik werd overspoeld. Op een gegeven moment verdwijnt die vloedgolf en dan kun je twee dingen doen: er tegenin zwemmen of je mee laten glijden met de stroming en dan maar hopen dat je goed terecht komt. Ik heb voor dat laatste gekozen. Nooit heb ik gedacht dat ik failliet zou gaan, maar in mijn achterhoofd hield ik er wel rekening mee.’’
Ondernemersadviseur Bill Hoeks liet haar gelukkig al snel inzien dat Van Egmond daadwerkelijk een gezond en goedlopend bedrijf had, maar dat enkel en alleen de maatregelen als gevolg van de coronacrisis haar bedrijf deed wankelen. Van Egmond: ,,Vergeet niet dat alles bijna in een keer stil viel. Kinderdagverblijven gingen dicht, feestjes werden geannuleerd, mensen gingen zelf bakken en ik kreeg enorme concurrentie van gesloten restaurants die ook maaltijden gingen verzorgen. Terwijl ik maandelijks minstens 10.000 euro bedrijfskosten heb: de huur van een pand, personeel, een bedrijfsbus.’’
De coronacrisis: ,,Nooit heb ik gedacht dat ik failliet zou gaan, maar in mijn achterhoofd hield ik er wel rekening mee", vertelt Cindy van Egmond. Schulden? Net niet. Op het dieptepunt, in november vorig jaar, stond er 114 euro op haar zakelijke rekening.
Coachingstraject
Zij en Bill Hoeks hadden gelukkig een klik, er was geen tijd te verliezen. Cindy’s man Jurrian, die aanvankelijk sceptisch reageerde op het adviestraject, was ook snel om en was bij alle gesprekken betrokken. Hoeks: ,,De insteek was simpel: het bedrijf van Cindy door deze periode heen loodsen. We hebben naar een aantal zaken gekeken. In de eerste plaats naar het verdienmodel van de onderneming vóór corona. Is dat verdienmodel ook houdbaar ná deze crisis? En zijn alle beschikbare financiële maatregelen daadwerkelijk ingezet? Zien we niks over het hoofd? Er zijn meer regelingen dan ondernemers denken.’’
Hoeks merkte al snel dat hij te maken had met een gepassioneerde ondernemer die er echt voor wilde gaan. ,,Ze is eerlijk, dat is fijn. Daar hecht ik aan, niemand heeft er wat aan om toneel te spelen. Ze wilde gewoon goed geholpen worden en deed niet moeilijk over het delen van de boekhouding.’’ Schulden heeft ze gelukkig niet gehad. Net niet. Op het dieptepunt, in november vorig jaar, stond er 114 euro op haar zakelijke rekening.
Zakelijker denken
Er is kritisch gekeken naar de uitgaven, verder is Van Egmond mede dankzij Hoeks zakelijker gaan denken. Ze heeft geleerd dat kwaliteit een bepaalde prijs mag hebben. Ze beschikt nu over een flexibele schil dat – meer dan voorheen - mee ademt met het werkaanbod. Verder heeft ze 600 euro geïnvesteerd in het verhogen van de vindbaarheid van haar bedrijf. Dat leidde al snel tot succes: twee grote bedrijven uit Amsterdam en Rotterdam belden haar eind vorig jaar met de vraag of ze 1500 kerstpakketten met gezonde producten kon leveren…. Ze heeft staan janken van blijdschap. ,,Door die turboboost op de bankrekening waren we in een klap gered.’’
Hoeks en Van Egmond hebben in totaal vijf gesprekken gevoerd via Zoom. Van Egmond: ,,Bill zei in het begin al tegen me: wat heb je een mooie onderneming. Die woorden had ik echt even nodig. Hij zei: je werd niet geraakt door slecht ondernemerschap, maar puur door corona. Dat gaf me zelfvertrouwen. Daarom ben ik altijd blijven geloven in wat ik heb neergezet: zoveel mogelijk mensen gezond laten eten. En dat kan ik, mede dankzij Bill, blijven doen.’’
"Bill Hoeks (links op de foto, red.) zei in het begin al tegen me: wat heb je een mooie onderneming. Die woorden had ik echt even nodig. Hij zei: je werd niet geraakt door slecht ondernemerschap, maar puur door corona. Dat gaf me zelfvertrouwen".
MKB Noodlijn
Vlak na de uitbraak van de coronacrisis heeft het IMK – samen met ONL voor ondernemers – de MKB Noodlijn gelanceerd. Het heeft geresulteerd in duizenden telefoontjes van ongeruste, soms wanhopige ondernemers die het even niet meer weten. Van Nederveen: ,,Er is in eerste instantie een luisterend oor, maar we proberen ze uiteindelijk ook weer op weg te helpen: neem contact op met je gemeente, ze kunnen zoveel voor je betekenen. Blijkbaar gaat er toch iets mis in de communicatie, gezien de hoeveelheid telefoontjes naar onze noodlijn. Ik kan het dan ook niet vaak genoeg roepen: gemeenten en ondernemers, zoek elkaar alsjeblieft op!’’
Alle Nederlandse gemeenten hebben sinds 1 januari 2021 vanuit de Tozo-regeling ook de taak om ondernemers te helpen bij het (her)bezinnen op hun toekomst. Voor ondernemers die wel wat hulp kunnen gebruiken of ondernemers die hun omzet of rendement willen verhogen, heeft de overheid adviestrajecten beschikbaar gesteld. Is er überhaupt voldoende fundament om door te gaan? Of is het raadzaam om een baan te zoeken? Is een combinatie mogelijk? Veel gemeenten maken gebruik van adviseurs van het IMK.