Nieuws Maatregelen

Bakker Bas Vermeulen loopt 50.000 euro mis na ‘klein foutje in alle coronahectiek’ en stapt naar de rechter

Kun je het een ondernemer kwalijk nemen dat hij in alle hectiek rond de uitbraak van corona een foutje maakte bij een aanvraag voor steun? Bas Vermeulen van bakkerij Vermeulen & Den Otter uit Vlijmen vindt van niet. Hij stapt met steun van zijn brancheorganisatie naar de rechter om alsnog 50.000 euro te krijgen.

Dik de Joode 23 juni 2022

Bakker Bas Vermeulen 50 000 euro corona steun

Bakker Bas Vermeulen: 'Ik heb helemaal te goeder trouw gehandeld.' Foto: Marc Bolsius

De NBOV geeft aan dat de vrees van Vermeulen dat meer bedrijven in hetzelfde schuitje zitten, zeker ook in de brood- en banketbranche, terecht is.

50.000 euro is en blijft veel geld, ook al ben je een flinke ondernemer, stelt directeur Bas Vermeulen in het AD. Daarom laat hij een halve ton aan coronasteun niet zomaar aan zijn neus voorbijgaan, ook al maakte hij zelf een foutje bij de aanvraag. ,,Ik deed dat helemaal te goeder trouw.”

Door coronamaatregelen met 50 tot 80 procent in omzet omlaag

‘Stress en onkunde’ waren volgens Vermeulen de redenen dat hij in de fout ging bij de eerste aanvragen van steun via de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. ,,Niemand wist in het begin hoe het precies zat met de regelingen, er was bij iedereen paniek en stress.” De NOW-regeling van de rijksoverheid was bedoeld om werknemers met een vast of flexibel contract te kunnen doorbetalen ten tijde van corona.

Wat Vermeulen precies ‘fout’ deed? Het heeft te maken met de structuur van het bedrijf, dat onder meer bestaat uit twee productiebedrijven, voor brood en banket. Deze bedrijven leveren aan onder meer bedrijfskantines, pretparken, cateraars, restaurants et cetera. ,,We klapten daar door de coronamaatregelen ineens met 50 tot 80 procent in omzet omlaag. Dan breekt toch wel de paniek uit.” Daarnaast heeft Vermeulen & Den Otter een aantal winkels in Vlijmen, Den Bosch en Vught, maar daar viel de omzet veel minder terug.

Lees ook: Terugbetalen coronasteun kost deze rijschoolhouder de kop: ‘Ik ben helemaal kapot’

50.000 euro misgelopen

,,Juist om die laatste reden besloot ik alléén NOW aan te vragen voor de productiebedrijven. En dus niet voor de winkels.” Later bleek dat Vermeulen voor zijn complete bedrijf steun had moeten aanvragen, omdat de verschillende bedrijven uiteindelijk één fiscale eenheid vormen. ,,Toen we daarachter kwamen, hebben we het nog geprobeerd, maar we kregen te horen dat we te laat waren.” Bij de volgende rondes NOW-steun ging het wel goed en kreeg Vermeulen niet alleen opnieuw steun voor zijn productiebedrijven, maar ook voor de winkels.

Had Vermeulen alles in één keer goed gedaan, dan had hem dat 50.000 euro opgeleverd. Dat wil hij nu via de gang naar de rechter alsnog zien te krijgen.

"Ondanks de coronasteun die we hebben gehad, hebben we in coronatijd flink verlies gedraaid. We worden niet zomaar omvergeblazen, maar als je het moeilijk hebt, is dit heel veel geld. Ik zou het rechtvaardig vinden als ik het alsnog krijg"

Brood duurder door hoge graanprijzen

Ook voor een bedrijf met destijds ruim 100 werknemers (inmiddels door overnames ruim 150), is 50.000 euro ‘serieus geld’, aldus de directeur. ,,Ondanks de coronasteun die we hebben gehad, hebben we in coronatijd echt flink verlies gedraaid. Nu worden we niet zomaar omvergeblazen, maar als je het moeilijk hebt, is dit heel veel geld. Ik zou het rechtvaardig vinden als ik het alsnog krijg.”

Niet voor niets wordt hij woensdag in de zaak tegen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bijgestaan door de NBOV, de Nederlandse Bakkers Ondernemers Vereniging. ,,In de bakkerijsector zijn heel grote zorgen, ik ben bang dat veel bedrijven gaan omvallen. Ze moeten straks eventueel te veel ontvangen steun en uitgestelde belastingen gaan terugbetalen. En dat in een tijd van stijgende inflatie en steeds hogere prijzen voor grondstoffen en energie. Alleen door de oplopende graanprijzen is de kostprijs van een brood met 26 cent gestegen. Je kunt niet alles blijven doorrekenen aan de klant. Ik weet niet waar dit moet eindigen.”

Lees ook: WE Fashion-topman Aperghis: 'Energie, huren, inflatie, personeel, het is een spannende periode'

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws