Podcast Onze Man In Londen

Ondernemer Van Otterloo vanuit Londen: 'Dit is eigenlijk een nieuwe lockdown die ze niet zo willen noemen'

Door Brexit heeft de Britse economie het al stevig te verduren, het coronavirus kwam daar nagenoeg gelijktijdig nog eens bij. De laatste versoepelingen van coronamaatregelen worden in Engeland uitgesteld tot 19 juli. Zorgen over het stijgende aantal besmettingen met de deltavariant (de Indiase variant) van het coronavirus zijn daar debet aan. Ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen onder meer over de lockdown-die-geen-lockdown-genoemd-wordt, effecten op de economie en ook het Nederlandse bedrijfsleven.

Van onze redactie 15 juni 2021

Een verlenging van de coronamaatregelen werd al enige tijd verwacht vanwege het stijgende aantal besmettingen met de deltavariant (de Indiase variant) van het coronavirus, die veel besmettelijker is dan de dominante alfavariant (de Britse). Vanwege die deltavariant heeft Nederland het Verenigd Koninkrijk intussen aangewezen als zeerhoogrisicogebied.

,,Eigenlijk zit het land weer in een lockdown, maar dat willen ze hier niet zo noemen", vertelt ondernemer Lennard van Otterloo, woonachtig en werkzaam in Londen. Hij vertelt dat het noorden van Engeland grote problemen met het coronavirus heeft en een klein deel van Londen waar veel mensen met een Indiase achtergrond wonen. ,,Verder valt het in Londen wel mee, daarom zou Johnson ook het liefst hebben gezegd in het zuiden te versoepelen en in het noorden strenger te zijn. Maar dat is politiek heel onhandig".

Horeca-ondernemer Won Yip noemt in deze blog onder meer de horeca in Engeland, waar hij de ontwikkelingen volgt: Won Yip voorziet mager horeca-najaar: 'Ik zit met mijn kont op de kassa'

'Je kunt horeca wel opengooien, je moet mensen ook overtuigen'

,,Met de retail gaat het redelijk als vanouds, extra grote klappen vallen hier met name in West End waar het toerisme grotendeels weg is en met het recente uitstel van de versoepelingen ook nog weg zal blijven. Los van de enorme personeelsproblemen is horeca sinds een aantal weken weer helemaal open, ook binnen, maar wel met een aantal restricties. Punt is nu dat je de horeca wel kunt opengooien, maar dat je nu ook de mensen moet overtuigen dat het veilig is omdat mensen nog altijd huiverig zijn. Het is een hele klus om de vraag weer te stimuleren, en niet alleen het aanbod".

'Onze Man in Londen' zegt in de podcast onder meer te verwachten dat de effecten van de extra vier weken voor im- en export voor de meeste sectoren zullen meevallen. ,,Sowieso was de transportsector al vrijgesteld van quarantainemaatregelen, maar ben je leverancier van producten in sectoren die verplicht langer moeten dichtblijven zoals discotheken, theaters en bioscopen, dan ga je dat zeker merken".

Londen lockdown corona johnson terras

Overvolle terrassen in Londen, waar een versoepeling van de coronamaatregelen werd ingezet, ook voor de horeca. De laatste ronde, gepland voor 21 juni, wordt vier weken uitgesteld uit vrees voor een nieuwe variant van het coronavirus. Foto's: Shutterstock.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details