Nieuws Maatregelen

Ondernemers over harde lockdown: 'Dit wordt een rampzalige kerst'

Hoe kijken ondernemers aan tegen de harde lockdown die morgen in gaat? De Ondernemer maakt een rondje langs de velden. Is de lockdown terecht? Wat betekent het voor de ondernemers met een fysieke winkel of meerdere filialen? En is het alleen maar goed nieuws voor de online winkeliers? < UPDATES VOLGEN >

Van onze redactie 14 december 2020

Laatste update: 15 december 2020 10:12

Eindhoven lege winkelstraat lockdown

Een lege winkelstraat in regenachtig Eindhoven. Foto: ANP

Ceo WE Fashion: 'Dit wordt een rampzalige kerst'

Niet-essentiële winkels moeten de deur sluiten. Dat geldt dus ook voor de 105 Nederlandse vestigingen van WE Fashion. Ceo Joris Aperghis: ,,Het is buitengewoon spijtig, omdat dit onze belangrijkste weken zijn en er geen causaal verband tussen de stijging van besmettingen en winkelbezoek lijkt te zijn. We hebben het in de winkels goed voor elkaar met alle maatregelen en klanten dragen netjes hun mondkapjes. Op straat is het nog steeds veel rustiger dan vorig jaar.”

Online kan WE Fashion natuurlijk wel verder met de verkoop, maar daar voorziet Aperghis ook problemen. ,,Online zal maar beperkt kunnen opschalen, omdat de pakjesbezorgers al tegen hun grenzen aanzitten. Dit zal dan ons offer zijn voor de gemeenschap. Ik hoop dat de overheid met aanvullende steunmaatregelen komt, want de NOW-regeling is echt onvoldoende. Dit wordt een rampzalige kerst.”

''Vanuit positiviteit komen we het verst. Zo zullen we onze telefoonservice inzetten om mensen te adviseren voor kerstdiner''

Derrick Neleman, Neleman Wijn (foto onder)

Directeur Neleman Wijnen: 'We rechten onze rug'

Directeur/oprichter Derrick Neleman denkt dat zijn drie wijnwinkels in Zutphen, Utrecht en Amsterdam open mogen blijven, aangezien bakker, groenteboer, supermarkten en slijters en wijnwinkels in dezelfde categorie vallen. ,,Zo niet, dan richten we ons op de andere twee van de drie pijlers. Naast de winkels zijn dat de mini hub – het magazijn – en de klantenservice. Die laatste twee pijlers kunnen door en we zullen net als vorige keer de knop van online nog harder indrukken’’, verzekert de wijnondernemer ons.

,,We rechten onze rug en stropen de mouwen op, zetten een glimlach op en we gaan er voor. Vanuit positiviteit komen we het verst. Zo zullen we onze telefoonservice inzetten om mensen te adviseren voor kerstdiner.’’

Directeur Urban Department Store Rotterdam: 'Het is natuurlijk vreselijk'

Dominique van Elsacker, directeur van de Rotterdamse Urban Department Store: ,,We hebben uiteraard kennis genomen van de mogelijke op handen zijnde maatregelen en zullen daarnaar handelen. Het ziet er niet goed uit voor de winkels en dat is in de belangrijkste verkoopperiode van het jaar natuurlijk vreselijk. Het spreekt voor zich dat de winkels open zouden willen blijven zeker omdat de winkeliers hebben laten zien dat ze een effectief deurbeleid voeren en de juiste maatregelen in de winkels hebben getroffen."

KHN: 'Wij zitten al in lockdown'

Voor de horeca lijkt er niets te veranderen, daar waren de deuren al gesloten. Veel ondernemers waren al bezig met kerstpakketten die kunnen worden afgehaald of bezorgd. Koninklijke Horeca Nederland wacht de toespraak van Rutte van vanavond af voordat er officieel wordt gereageerd. ,,Maar wij zijn natuurlijk al in lockdown."

Lees ook: Harde lockdown tot en met 19 januari: niet-essentiële winkels dicht

Sportscholen: 'consequenties voor gezondheid van Nederland'

Ook al worden ze niet genoemd bij de te verwachten maatregelen en hebben ze met hun protocollen de zaak goed op orde, ook sportscholen lijken de dans niet te ontspringen: een maand dicht. Han de Hair, voorzitter van de Vereniging van Exclusieve Sportcentra: ,,De Vitaliteitsmotor van Nederland gaat zijn vierde maand sluiting in. Een beslissing met verstrekkende consequenties voor de gezondheid van Nederland en de bedrijfstak." Bij een eerdere verplichte sluiting liet De Hair al weten dat het vooral het gemis aan nieuwe klanten is dat sportscholen dwars zit. Begin januari is voor sportscholen met het oog op goede voornemens een belangrijke periode.

''We zullen het gigantische omzetverlies in onze beste maand december waarschijnlijk niet helemaal kunnen compenseren, maar we gaan een eind komen''

Esther Meijer-Litjes, medeoprichter en eigenaar SOAP Treatment Store

SOAP Treatment Store: 'Ook dit komt weer goed'

Esther Meijer-Litjes (links op de foto onder), samen met haar zus Stephanie medeoprichter en eigenaar van de SOAP Treatment Store: ,,Dat was echt wel even schrikken. Wij hadden dit niet zien aankomen. Het eerste uur gingen we redeneren dat het wellicht heel onredelijk is om ook de gecontroleerde 1-op-1-afspraken te verbieden. Wij behandelen alleen op afspraak en zijn zo super safe ingericht dat hier nooit een brandhaard kan ontstaan.''

,,Na een uur keerde de creativiteit weer terug in ons brein en hebben we met het kernteam razendsnel onze online strategie versneld. Die was tijdens de eerste lockdown al flink geoptimaliseerd. Alles wat in het vat zat om binnen nu en een maand te realiseren is morgen af: de optimalisatie van de smart beauty quiz voor hypergepersonaliseerde voorschriften voor thuis, integraties met derden, automatische e-mails en optimalisatie van de website. We trekken een nachtje door. We zullen het gigantische omzetverlies in onze beste maand december waarschijnlijk niet helemaal kunnen compenseren, maar we gaan een eind komen. Ook dit komt weer goed.''

Stephanie Litjens: ,,Ja, deze dag loopt behoorlijk anders dan verwacht. Maar zoals Esther al zegt zijn we direct aan het handelen gegaan. De volgende campagne gaat vanaf woensdag van start: 'De Soap Specialist komt bij je thuis!'. Dus geen mogelijkheid voor een facial? Of huidadvies van je SOAP-specialist? No worries, doe de smart beauty quiz en ontvang je treatment thuis zonder verzendkosten en met korting. Kortom: never waste a good crisis. Het is een goed moment om helemaal te gaan leunen om onze technologie.''

''Iedereen zit daar met enorme kerstvoorraden. Na vandaag ga je die niet meer kwijtraken. Het zal een behoorlijke schadepost zijn''

Hans Biesheuvel, voorzitter van ondernemersorganisatie ONL

ONL: Extra steun voor kleine detailhandel met kerstvoorraad

Hans Biesheuvel, voorzitter van ondernemersorganisatie ONL: ,,Hoe pijnlijk ook, ik denk dat het nu niet anders is. In de detailhandel zal nu verbijstering nog een rol spelen. Iedereen zit daar met enorme kerstvoorraden. Na vandaag ga je die niet meer kwijtraken. Het zal een behoorlijke schadepost zijn. Maar ik heb de afgelopen dagen ook veel ondernemers gesproken die behoefte hebben aan zicht op een normale samenleving en een normale economie. Zij zeggen: nu één duidelijke stap terug om er straks drie vooruit te kunnen zetten. Door deze lockdown is de kans groter dat we eind januari wel weer open kunnen.”

Dat Rutte vanavond kiest voor een toespraak vanuit het Torentje, verrast Biesheuvel niet. ,,Het is volkomen duidelijk dat de persconferenties van de laatste weken steeds minder impact hebben gehad. Het is tijd om iedereen echt weer even wakker te schudden. Zondag stond men in een file voor de winkels in de Haagse binnenstad. Het besef is er niet meer dat we in een lockdownperiode zitten.”

Biesheuvel verwacht vanavond geen nieuwe steunpakketten. ,,Er is de afgelopen tien weken drie keer een aanvullend steunpakket bekend gemaakt. Ik denk dat het voor nu wel even genoeg is. Er zit ook niet veel rek meer in. Ik denk wel dat we de kleine detailhandel vanwege de harde lockdown nog tegenmoet moeten komen. Zij blijven nu met hun kerstvoorraad zitten omdat de winkels zo onverwacht dicht moeten. We zijn immers de vuurwerkverkopers ook tegemoet gekomen.”

INretail: 'Dit gaat desastreus uitpakken'

Non-food-vertegenwoordiger INretail noemt de te verwachten maatregelen 'desastreus'. ,,Wij verwachten veel problemen, dit gaat desastreus uitpakken voor de non-food retail. Vijf weken dicht, dat is langer dan Duitsland. December is voor velen binnen de sector de maand waarin ze het moeten verdienen.''

INretail beseft dat de enorme stijging van coronabesmettingen om extra maatregelen vraagt. Maar dat kan intelligenter. ,,Er komen een half miljoen medewerkers thuis te zitten. Consumenten kunnen alleen nog online kopen, terwijl de maximale capaciteit van webshops is bereikt. Het is essentieel dat click & collect voor alle winkels mogelijk wordt. Dat is op een heel veilige manier te organiseren. Consumenten kunnen dan thuis bestellen en in de winkel op een afgesproken tijdstip hun al betaalde aankoop ophalen. Dat helpt heel veel ondernemers en verlaagt de enorme druk op webshops.”

,,Bovendien moet eerst worden gedefinieerd wat niet-essentiële winkels zijn. Vervolgens gaan we kijken naar wat nodig is om deze maatregelen het hoofd te bieden. Wij zijn voortdurend met ministeries van Justitie en Veiligheid en Economische zaken in overleg over de situatie, daar leeft het besef van urgentie binnen de sector enorm. Wij verwachten een coöperatieve houding.”

Lees ook: Ondernemers bedenken creatieve ideeën voor de alternatieve kerstborrel

Eigenaresse Urban Bakery Rotterdam: 'Strenge maatregelen zijn onontkoombaar'

,,Dit is schrikken natuurlijk”, zegt Miriam Staffhorst van Urban Bakery Rotterdam. ,,Maar het kon ook niet anders. Als je ziet hoeveel er geshopt wordt. Ook tijdens Black Friday. Het is niet normaal. Deze strenge maatregelen zijn onontkoombaar. Hoewel wij tijdens de eerste lockdown open mochten blijven, is het mij nu nog niet duidelijk of we nu opnieuw de deuren open mogen houden. De NBOV (Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging, red.) is aan het lobbyen. Zij houden iedereen in de branche altijd goed op de hoogte en zal snel met duidelijkheid komen.”

,,Ik hoop natuurlijk dat we open mogen blijven. Niet alleen voor onszelf, maar ook omdat er een enorme run op supermarkten zal komen wanneer wij als bakker, de visboer, groenteman en slager moeten sluiten.” Staffhorst geeft aan dat een eventuele sluiting van haar zaak (nog) geen cruciale gevolgen zal hebben voor het voortbestaan van Urban Bakery Rotterdam. ,,We bakken dagvers en dus kunnen we de grondstoffen voor onze producten ook in januari nog aanbreken. Nogmaals, ik heb er begrip voor als we dicht moeten. Of onze online service in dat geval klaar is voor grote drukte? Dat zal moeten blijken.”

"Na Black Friday werd het mij wel duidelijk dat we tussen kerst en oud en nieuw dicht zouden moeten"

Ed Kloes, eigenaar kledingwinkel Eddy's

Kapper Beentjes belde al zijn klanten om afspraken naar maandag te halen

‘Je hebt prachtig haar om het de komende tijd wat langer te laten groeien hoor’, zegt kapper Gerard Beentjes met gevoel voor undersatement via de telefoon tegen een klant. De eigenaar van de gelijknamige kapsalon uit Bergen benadrukt vervolgens dat hij deze maandag bomvol zit met klanten. ,,Zondagavond werd het mij al duidelijk dat de strengere maatregelen eraan zaten te komen en daarom heb ik iedereen gebeld die deze week een afspraak had staan en gevraagd of we deze naar maandag konden verplaatsen.”

,,Hoewel deze maatregelen mij een hoop geld kosten, heb ik er wel begrip voor. We moeten dit gewoon slikken met z’n allen. Ja, ik overleef dit wel. Ik ben altijd zorgvuldig met mijn inkomsten omgegaan en gelukkig krijg ik wat steun vanuit de overheid."

Lees ook: Wijnprofessional gooit vanwege corona carrière om en verovert nu huiskamers

Kledingwinkel omgetoverd tot inpakmagazijn voor webshop

Ed Kloes is eigenaar van de Eindhovense kledingzaak Eddy’s en voelde de bui net als Beetjes al hangen. Hij besloot vol in te zetten op zijn webshop. ,,Na Black Friday werd het mij wel duidelijk dat we tussen kerst en oud en nieuw dicht zouden moeten. Daarom hebben we nu een webshop van de winkel gemaakt. Er is een aparte server voor de website zodat ik zeker weet dat we online bereikbaar blijven. Ik heb behangtafels gekocht die we in de winkel neerzetten om bestellingen op in te pakken, we hebben eigen busjes die pakketjes wegbrengen en daarnaast komt er drie keer een bedrijf langs dat orders oppikt.”

Over de toekomst maakt Kloes zich geen zorgen. ,,Voor horecaondernemers vind ik het lullig om te zeggen, maar we hebben echt een topzomer gedraaid. En de fysieke winkel is straks dan weliswaar een maand lang dicht, mensen zullen altijd leuke kleding willen hebben. Kleding die ze via onze webshop gewoon kunnen bestellen."

De

Foto boven: Konrad van den Bosch van de Kijkshop.nl

Konrad van den Bosch, directeur van de Kijkshop.nl: ‘Vanavond komen er 16.000 speelgoedartikelen op de site’

,,Vanavond hoop ik nog live te gaan met mijn speelgoed. Ik heb op de valreep met een grote speelgoeddistributeur een overeenkomst gesloten. Er komen 16.000 speelgoedartikelen op de site.” Voor Van den Bosch van Kijkshop.nl breken spannende dagen aan. ,,Wij kunnen tienduizend bestellingen per dag kwijt, maar schalen net zo makkelijk op naar honderdduizend. We zijn op de mogelijk komende drukte voorbereid. Op Kijkshop, het is een platform, zijn dertig grote magazijnen aangesloten met voor 300 miljoen euro aan voorraad. Onze beschikbare eigen voorraad is dus enorm. Zo konden wij bij de eerste lockdown met gemak tussen de vijf- en zeshonderd tondeuses per dag uitleveren. Mochten de bouwmarkten ook dicht moeten dan hebben we gelukkig net het Gereedschapcentrum aan ons platform verbonden.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.