Nieuws Maatregelen

Kledingwinkel wordt 'essentieel' met wc-rollen en gaat zaterdag open

,,De maat is vol. Dit kan gewoon niet langer.” Het zijn de duidelijke woorden van Inez Scheper, die komende zaterdag de deuren van haar kledingwinkel opent. Of de coronamaatregelen het nou toelaten of niet. Door essentiële artikelen aan haar assortiment toe te voegen, zou ze er technisch gezien mee weg moeten komen, maar dat ze een risico neemt, mag duidelijk zijn. ,,Een boete van 4.000 euro kan ik er helemaal niet bij hebben, maar ik kan niet langer lijdzaam toekijken hoe mijn levenswerk ten onder gaat.”

Robbert Daalder 12 januari 2022

Kledingwinkel house tall essentieel wc rollen zaterdag

Inez Scheper, eigenaresse van het 'essentiële' House of Tall. Foto: House of Tall

Op doordeweekse dagen verschijnt een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over de coronamaatregelen en de effecten ervan. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.

Lees ook: Persconferentie Rutte-Kuipers 25 januari: wat houden de versoepelingen precies in?

Wc-papier, lenzenvloeistof, kattenvoer en koekjes. Het is zomaar een greep uit de artikelen die Scheper met ingang van zaterdag gaat verkopen. Een vreemd gezicht, zo tussen de kleding en schoenen die House of Tall speciaal voor lange mensen verkoopt. Scheper heeft er maling aan, ze wil een punt maken richting de overheid. ,,Het is een beetje de stoute schoenen aantrekken, maar ik denk dat ik met de verkoop van deze essentiële drogisterijartikelen een maas in de wet heb gevonden.”

Binnen een uur stonden de boa's al op de stoep

De eigenaresse van twee winkels lacht terwijl ze het zegt. Natuurlijk weet Scheper dat ze een reprimande van boa’s over zich afroept. Net zoals dat eerder deze week ook al het geval was. ,,Ik had een kledingrek voor de winkel neergezet en een truitje aan een klant verkocht. Binnen een uur stonden de boa’s al op de stoep. Het rek moest per direct naar binnen. Ik vroeg ze waarom ze dit niet gewoon konden gedogen, al bleek dat totaal geen zin te hebben. Vervolgens heb ik de gemeente gebeld. De persoon die ik moest hebben, zou mij terugbellen. Dat werd een voicemailbericht omdat ik de oproep miste, maar het enige wat hij opsomde waren de huidige regels. Waarom kan men niet gewoon coulant zijn?”

'Een Kruidvat is essentieel, maar klanten staan hier hutjemutje op elkaar. Is dat coronaproof? En dat terwijl wij hier voldoende onderlinge afstand voor onze klanten kunnen garanderen'

Langs KVK om officieel een essentieel bedrijf te openen

En dus volgt nu haar rebelse actie, zoals Scheper het zelf noemt. ,,Ik ben best ver gegaan. Deze week was ik bij de Kamer van Koophandel om officieel een bedrijfje in drogisterijartikelen en etenswaren op te richten. Als ze mij dan een boete willen geven, kan ik het door deze actie in ieder geval aanvechten. Ik ben ook nog even nagegaan of het nodig is om 70 procent van de omzet uit die essentiële middelen te halen. Dat was tijdens de eerste lockdown namelijk wel het geval, nu staat er nergens iets over geschreven.”

Lees ook: Aperghis (WE Fashion): ‘Kopieer voor onze retail de aanpak van Duitsland’

Gevoel van onrecht wordt alleen maar groter

Scheper kan nog steeds niet geloven dat ze middenin een lockdown zit. Alweer. En omdat het aantal besmettingen ondertussen blijft stijgen, wordt het gevoel van onrecht alleen maar groter. De ondernemer, die in totaal al twaalf jaar met haar winkels aan de weg timmert, trekt een vergelijking met de situatie in een winkel als Kruidvat. ,,Deze winkel is essentieel, maar klanten staan hier hutjemutje op elkaar. Is dat coronaproof? En dat terwijl wij hier voldoende onderlinge afstand voor onze klanten kunnen garanderen. Eerder deze crisis hebben we al laten zien dat een beperkt aantal klanten per winkelbezoek prima werkt. We hebben spatschermen, lijnen op de vloer en dragen mondkapjes. Wat moeten we nog meer doen?”

,,Het is niet eerlijk”, besluit ze. ,,Om over die extra treinen richting België maar niet te spreken. Het doet echt pijn om te lezen dat de ondernemers daar 30 procent extra omzet draaien met onze klanten. Ik hoop dat ik mijn Nederlandse collega-ondernemers aanspoor om nu ook in actie te komen. Ik merk dat de ondernemers achter de winkels om ons heen nog niet zo goed durven, maar in landelijk opzicht is dat wel anders.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws