Nieuws Maatregelen

Consumentenpsycholoog: 'Met een term als lockdown willen OMT en kabinet ons wakker schudden'

Het is niet toevallig dat het OMT-advies is uitgelekt om ‘lockdown-achtige maatregelen’ in te voeren ter bestrijding van de oplopende coronacijfers. Hoewel deze lockdown geen volledige lockdown is, moet dit zware woord Nederland echt wakker schudden over de ernst van de situatie, meent consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Jeroen Mirck 11 november 2021

Laatste update: 12 november 2021 22:15

Patrick Wessels Consumentenpsycholoog Doris Schakenbos

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels: ,,De overheid heeft zich in een corona-spagaat gemanoeuvreerd."

Dagelijks verschijnt rond lunchtijd een speciale, digitale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over de verwachte coronamaatregelen. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.

Lees ook: Liveblog persconferentie 12 november: de coronamaatregelen én reacties

Op de stoel van het Outbreak Management Team wil Patrick Wessels, vaste columnist én podcastmaker van De Ondernemer, nadrukkelijk niet gaan zitten als hem wordt gevraagd naar de huidige publiekscommunicatie over strengere coronamaatregelen. ,,Qua inhoud is het OMT de expert, ik kan slechts kijken naar de gekozen communicatiestrategie”, zegt hij. ,,Het woord ‘lockdown’ is natuurlijk niet per ongeluk gelekt. Daarmee wil het kabinet iets uitstralen. Door mensen te laten denken aan een lockdown, benadruk je de ernst van de situatie.”

Lees ook: Advies OMT: 'Korte lockdown noodzaak om besmettingen tegen te gaan'

Vuile strategie van kabinet?

Het lekken van maatregelen is al sinds de uitbraak van de coronapandemie een beproefde methode om beleid te peilen of te laten landen. ,,Dat kan een goede kant hebben, maar ook een vuile kant”, vindt Wessels. ,,Als deze maatregelen serieus worden overwogen, is het een goede zaak om Nederland er aan te laten wennen. Ik ben er geen voorstander van om een maatregel te lekken waarvan je toch al weet dat je het niet gaat doen. Het laat zich immers raden hoe mensen gaan reageren op het woord ‘lockdown’. Ik geloof niet in die laatste strategie. Overheidscommunicatie moet open en eerlijk zijn, zeker als het om de gezondheidssituatie van ons land gaat.”

"Het woord ‘lockdown’ is natuurlijk niet per ongeluk gelekt: door mensen te laten denken aan een lockdown, benadruk je de ernst van de situatie"

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Overheid zit in corona-spagaat

Heftige maatregelen lekken en vervolgens in afgezwakte vorm doorvoeren, helpt natuurlijk niet mee aan het toch al broze vertrouwen in het huidige kabinet-Rutte. ,,De overheid heeft zich in een bijzonder moeilijk positie gemanoeuvreerd. Er is sprake van een totale spagaat. Enerzijds wordt er actief opgeroepen om je te vaccineren (met zelfs een derde prik op komst), met als doel om de samenleving open te kunnen houden, maar nu is dus de boodschap dat de samenleving waarschijnlijk toch weer dicht gaat. Dan denkt iedereen: heb ik daar die prik voor gezet, heb ik daar mijn plicht voor gedaan?”

Ook MKB-Nederland en VNO-NCW gebruiken de term 'lockdown' - en dat direct na de persconferentie van 12 november: Ondernemersorganisaties: ‘Omzetderving 100 procent compenseren'

Lockdown eerlijker dan mondkapjesplicht?

Toch ziet Wessels nog wel iets positiefs in de boodschap over een tijdelijke lockdown-light van twee weken. ,,Niet dat ik er om sta te springen, maar het is een veel meer heldere boodschap dan de mondkapjesplicht in winkels. Met die eerdere maatregel, waarvan je je kunt afvragen of die echt het probleem oplost, tref je specifieke sectoren. Naar ondernemers lijkt me een lockdown in de breedte veel beter te verkopen dan als je alleen bepaalde sectoren aanpakt. Al zitten die ondernemers er natuurlijk niet op te wachten en zullen de economische implicaties groot zijn.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws