Podcast

Consumentenpsycholoog: 'Niet verplichten van mondkapjes grote fout van de overheid'

,,De overheid heeft een grote fout gemaakt door het dragen van mondkapjes niet te verplichten.” Het is de heldere mening van Patrick Wessels. Tijdens De Ondernemer op New Business Radio vertelt de consumentenpsycholoog en het Raad van Advies-lid wat eventuele nieuwe coronamaatregelen voor het vertrouwen van de consument betekenen en hoe winkeliers op dit moment het beste kunnen handelen.

Van onze redactie 6 oktober 2020

Toen De Ondernemer in gesprek was met INretail-directeur Jan Meerman, vertelde de laatste dat het hem niet duidelijk is op basis waarvan het kabinet mogelijk nieuwe maatregelen gaat treffen. Hoe ziet Wessels dat? ,,Ik begrijp de vraagtekens van Meerman. Daarnaast komen we er op deze manier nooit achter of we goed gedrag hebben vertoond. Het is nu niet duidelijk wat de eerdere maatregelen hebben uitgehaald.”

Hinken op twee gedachten

Wessels hinkt echter op twee gedachten als hem gevraagd wordt wat dit met het vertrouwen van de consument doet. Zo zegt hij dat het fijn is om te weten of we met z’n allen de goede kant op bewegen, maar dat men zich in dat geval misschien ook weer ‘slechter’ gaat gedragen. Met alle gevolgen van dien.

Lees ook: Advies Patrick Wessels: 'Ondernemers, draag een mondkapje!'

Wanneer het onderwerp ‘mondkapjesplicht’ wordt aangehaald, komt Wessels met een overduidelijk oordeel: ,,De overheid heeft een grote fout gemaakt door het dragen van mondkapjes niet te verplichten. Ook de luchtige wijze waarop het dringende advies vóór mondkapjes er kwam, is niet de manier waarop je over een onderwerp als dit wilt communiceren. Het blijft nu zo’n onduidelijk verhaal. Gelukkig zie ik om mij heen dat steeds meer mensen er eentje dragen, maar dat had ook zomaar de andere kant kunnen opgaan.”

Sneeuwbaleffect creëren door personeel mondkapje te laten dragen

,,Als kleine winkelier heb je hier echt last van. Je blijft op deze manier afhankelijk van wat een klant zelf wil. Winkeliers zijn in een afhankelijke positie gedrukt. Ik denk dat het slim is om personeel in ieder geval een mondkapje te laten dragen. Op die manier verlaag je de drempel voor de consument om hetzelfde te doen. Zo beïnvloeden consumenten ook elkaar en krijg je een soort sneeuwbaleffect.”

Tekst gaat verder onder de foto van consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Lees ook: Lange rijen bij nachtwinkels: horeca wil dat coronamaatregelen terug worden gedraaid

Wessels zegt dat Den Haag minder moet kijken naar de medische voordelen van mondkapjes. Er moet volgens hem gefocust worden op het gedrag dat veranderd wanneer iedereen er eentje draagt. ,,Mensen houden automatisch meer afstand van iemand met een mondkapje omdat ze toch denken dat er iets met deze persoon aan de hand is. Het kan een paar maanden duren, maar uiteindelijk zal je zien dat dit in zijn totaliteit voor meer onderlinge afstand zorgt.”

Wessels' tips voor winkeliers

Als laatste heeft de consumentenpsycholoog nog een aantal tips voor winkeliers omtrent de huidige coronamaatregelen. ,,Communiceer duidelijk of het dragen van een mondkapje wel of niet is verplicht. Geef zelf het goede voorbeeld door het personeel een mondkapje te laten dragen, zorg ervoor dat klanten genoeg afstand van elkaar kunnen houden en houd het aantal mensen in de winkel scherp in de gaten om ervoor te zorgen dat je het maximum aantal niet overschrijdt.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details