Podcast

Consumentenpsycholoog: 'Niet verplichten van mondkapjes grote fout van de overheid'

,,De overheid heeft een grote fout gemaakt door het dragen van mondkapjes niet te verplichten.” Het is de heldere mening van Patrick Wessels. Tijdens De Ondernemer op New Business Radio vertelt de consumentenpsycholoog en het Raad van Advies-lid wat eventuele nieuwe coronamaatregelen voor het vertrouwen van de consument betekenen en hoe winkeliers op dit moment het beste kunnen handelen.

Van onze redactie 6 oktober 2020

Toen De Ondernemer in gesprek was met INretail-directeur Jan Meerman, vertelde de laatste dat het hem niet duidelijk is op basis waarvan het kabinet mogelijk nieuwe maatregelen gaat treffen. Hoe ziet Wessels dat? ,,Ik begrijp de vraagtekens van Meerman. Daarnaast komen we er op deze manier nooit achter of we goed gedrag hebben vertoond. Het is nu niet duidelijk wat de eerdere maatregelen hebben uitgehaald.”

Hinken op twee gedachten

Wessels hinkt echter op twee gedachten als hem gevraagd wordt wat dit met het vertrouwen van de consument doet. Zo zegt hij dat het fijn is om te weten of we met z’n allen de goede kant op bewegen, maar dat men zich in dat geval misschien ook weer ‘slechter’ gaat gedragen. Met alle gevolgen van dien.

Lees ook: Advies Patrick Wessels: 'Ondernemers, draag een mondkapje!'

Wanneer het onderwerp ‘mondkapjesplicht’ wordt aangehaald, komt Wessels met een overduidelijk oordeel: ,,De overheid heeft een grote fout gemaakt door het dragen van mondkapjes niet te verplichten. Ook de luchtige wijze waarop het dringende advies vóór mondkapjes er kwam, is niet de manier waarop je over een onderwerp als dit wilt communiceren. Het blijft nu zo’n onduidelijk verhaal. Gelukkig zie ik om mij heen dat steeds meer mensen er eentje dragen, maar dat had ook zomaar de andere kant kunnen opgaan.”

Sneeuwbaleffect creëren door personeel mondkapje te laten dragen

,,Als kleine winkelier heb je hier echt last van. Je blijft op deze manier afhankelijk van wat een klant zelf wil. Winkeliers zijn in een afhankelijke positie gedrukt. Ik denk dat het slim is om personeel in ieder geval een mondkapje te laten dragen. Op die manier verlaag je de drempel voor de consument om hetzelfde te doen. Zo beïnvloeden consumenten ook elkaar en krijg je een soort sneeuwbaleffect.”

Tekst gaat verder onder de foto van consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Patrick Wessels Consumentenpsycholoog

Lees ook: Lange rijen bij nachtwinkels: horeca wil dat coronamaatregelen terug worden gedraaid

Wessels zegt dat Den Haag minder moet kijken naar de medische voordelen van mondkapjes. Er moet volgens hem gefocust worden op het gedrag dat veranderd wanneer iedereen er eentje draagt. ,,Mensen houden automatisch meer afstand van iemand met een mondkapje omdat ze toch denken dat er iets met deze persoon aan de hand is. Het kan een paar maanden duren, maar uiteindelijk zal je zien dat dit in zijn totaliteit voor meer onderlinge afstand zorgt.”

Wessels' tips voor winkeliers

Als laatste heeft de consumentenpsycholoog nog een aantal tips voor winkeliers omtrent de huidige coronamaatregelen. ,,Communiceer duidelijk of het dragen van een mondkapje wel of niet is verplicht. Geef zelf het goede voorbeeld door het personeel een mondkapje te laten dragen, zorg ervoor dat klanten genoeg afstand van elkaar kunnen houden en houd het aantal mensen in de winkel scherp in de gaten om ervoor te zorgen dat je het maximum aantal niet overschrijdt.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details