Podcast

Consumentenpsycholoog: 'Niet verplichten van mondkapjes grote fout van de overheid'

,,De overheid heeft een grote fout gemaakt door het dragen van mondkapjes niet te verplichten.” Het is de heldere mening van Patrick Wessels. Tijdens De Ondernemer op New Business Radio vertelt de consumentenpsycholoog en het Raad van Advies-lid wat eventuele nieuwe coronamaatregelen voor het vertrouwen van de consument betekenen en hoe winkeliers op dit moment het beste kunnen handelen.

Van onze redactie 6 oktober 2020

Toen De Ondernemer in gesprek was met INretail-directeur Jan Meerman, vertelde de laatste dat het hem niet duidelijk is op basis waarvan het kabinet mogelijk nieuwe maatregelen gaat treffen. Hoe ziet Wessels dat? ,,Ik begrijp de vraagtekens van Meerman. Daarnaast komen we er op deze manier nooit achter of we goed gedrag hebben vertoond. Het is nu niet duidelijk wat de eerdere maatregelen hebben uitgehaald.”

Hinken op twee gedachten

Wessels hinkt echter op twee gedachten als hem gevraagd wordt wat dit met het vertrouwen van de consument doet. Zo zegt hij dat het fijn is om te weten of we met z’n allen de goede kant op bewegen, maar dat men zich in dat geval misschien ook weer ‘slechter’ gaat gedragen. Met alle gevolgen van dien.

Lees ook: Advies Patrick Wessels: 'Ondernemers, draag een mondkapje!'

Wanneer het onderwerp ‘mondkapjesplicht’ wordt aangehaald, komt Wessels met een overduidelijk oordeel: ,,De overheid heeft een grote fout gemaakt door het dragen van mondkapjes niet te verplichten. Ook de luchtige wijze waarop het dringende advies vóór mondkapjes er kwam, is niet de manier waarop je over een onderwerp als dit wilt communiceren. Het blijft nu zo’n onduidelijk verhaal. Gelukkig zie ik om mij heen dat steeds meer mensen er eentje dragen, maar dat had ook zomaar de andere kant kunnen opgaan.”

Sneeuwbaleffect creëren door personeel mondkapje te laten dragen

,,Als kleine winkelier heb je hier echt last van. Je blijft op deze manier afhankelijk van wat een klant zelf wil. Winkeliers zijn in een afhankelijke positie gedrukt. Ik denk dat het slim is om personeel in ieder geval een mondkapje te laten dragen. Op die manier verlaag je de drempel voor de consument om hetzelfde te doen. Zo beïnvloeden consumenten ook elkaar en krijg je een soort sneeuwbaleffect.”

Tekst gaat verder onder de foto van consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Lees ook: Lange rijen bij nachtwinkels: horeca wil dat coronamaatregelen terug worden gedraaid

Wessels zegt dat Den Haag minder moet kijken naar de medische voordelen van mondkapjes. Er moet volgens hem gefocust worden op het gedrag dat veranderd wanneer iedereen er eentje draagt. ,,Mensen houden automatisch meer afstand van iemand met een mondkapje omdat ze toch denken dat er iets met deze persoon aan de hand is. Het kan een paar maanden duren, maar uiteindelijk zal je zien dat dit in zijn totaliteit voor meer onderlinge afstand zorgt.”

Wessels' tips voor winkeliers

Als laatste heeft de consumentenpsycholoog nog een aantal tips voor winkeliers omtrent de huidige coronamaatregelen. ,,Communiceer duidelijk of het dragen van een mondkapje wel of niet is verplicht. Geef zelf het goede voorbeeld door het personeel een mondkapje te laten dragen, zorg ervoor dat klanten genoeg afstand van elkaar kunnen houden en houd het aantal mensen in de winkel scherp in de gaten om ervoor te zorgen dat je het maximum aantal niet overschrijdt.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details