Nieuws Maatregelen
ABN Amro: avondlockdown leidt tot recorddrukte voor pakketbezorgers
De volledige sluiting van niet-essentiële winkels zal opnieuw leiden tot een enorme stijging van het aantal online bestelde pakketjes. Zeker als het kabinet vanavond, dus ruim een week voor pakjesavond, al een avondlockdown aankondigt. Naar aanleiding van transactiedata van de eerste drie weken van november stelt ABN AMRO dat de pakketbezorgers daardoor met recorddrukte te maken zullen krijgen.

Kondigt het kabinet vanavond een avondlockdown aan, dan verwacht ABN AMRO recorddrukte voor pakketbezorgers. Foto: Shutterstock
Tot en met de persconferentie verschijnt dagelijks een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over de verwachte coronamaatregelen. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.
Coronamaatregelen leidde vorig jaar ook tot stijging van online-bestellingen
In 2020 besloot het kabinet tot een sluiting van niet-essentiële winkels vanaf dinsdagochtend 15 december. Dat leidde toen tot een sterke stijging van de online-bestedingen. Zo bestelden consumenten eind december 2020 bijna twee keer zoveel online als in dezelfde periode in 2019. Webwinkels verkochten toen onder andere veel elektronica, meubels en kleding
Consumenten lijken dit jaar sowieso nog meer online te bestellen. Sinds het begin van deze maand gaven zijn gecorrigeerd voor inflatie via internet circa 8 procent meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Als die trend de komende weken doorzet, kan het 'sinterklaasrecord' van 2020 worden verbroken. Consumenten gaven toen rond Sinterklaas zo’n 50 procent meer uit in webwinkels dan in 2019.
Sluiting niet-essentiële winkels zorgt voor vertraging in pakketbezorging
De pakketbezorgers krijgen het dit jaar nog drukker, verwacht ABN AMRO. Indien het kabinet vanavond besluit om niet-essentiële winkels al vóór pakjesavond te sluiten, zou dat leiden tot een verdere toename van de online-uitgaven, met nog meer vertraging als gevolg.
Pakketbezorgers hebben de capaciteit dit jaar al verder opgeschroefd. PostNL rekent op een piek van 2 miljoen pakketten per dag, tegen 1,7 miljoen per dag vorig jaar. DHL wil dit jaar 1,2 miljoen pakketten per dag verwerken, tegen 1 miljoen vorig jaar.
Lees ook: Bijna was Black Friday voor MediaMarkt ook zwarte vrijdag: online draait op volle toeren
Toename in internetaankopen is waarschijnlijk structureel
De online-uitgaven liggen sinds het einde van de lockdown afgelopen zomer vrijwel voortdurend boven die van dezelfde periode vorig jaar. De huidige toename in internetaankopen lijkt daarmee op dit moment nog niet zozeer het gevolg te zijn van de nieuwe coronamaatregelen, maar is waarschijnlijk structureel.
Het kabinet waarschuwde op vrijdag 12 november voor de snel toenemende aantallen besmettingen en ziekenhuisopnames. Om besmettingen tegen te gaan moeten niet-essentiële winkels om zes uur ’s avonds de deuren sluiten. Eerdere coronagolven zorgden voor een explosieve stijging van de onlinebestedingen en het aantal pakketjes, maar dat lijkt tot op dit moment nog mee te vallen. In de derde week van november stegen de online-uitgaven sterk, al was de toename volgens ABN AMRO niet groter dan normaal in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas.