Nieuws Maatregelen

Solidariteitsplan-Molenaar komt niet op gang: 'Niemand pakt verantwoordelijkheid'

Extra belasting op normale winst, solidariteitstoeslag op online bestellingen en samenwerken op lokaal niveau: dit is het solidariteitsplan voor zwaar getroffen ondernemers waar Cor Molenaar eerder op deze site voor pleitte. Een kleine maand later spreekt de econoom/bijzonder hoogleraar stevig zijn teleurstelling uit naar iedereen die het verschil had kunnen maken, maar dat niet doen. ,,Het is hier ieder voor zich en God voor ons allen.”

Robbert Daalder | Lex van Kooten (de Stentor) 17 februari 2021

Koopgoot rotterdam crisis corona

Coronamaatregelen. Een verlaten 'Koopgoot' in het centrum van Rotterdam. Foto: ANP.

De winnaars van deze crisis moeten de verliezers buiten hun schuld, gaan helpen en niet langer genoegzaam naar hun groeiende winsten kijken. Molenaars ‘gedwongen solidariteit’ kan zowel onder de bevolking als diverse ondernemers- en brancheorganisaties rekenen op bijval, bleek al snel na de publicatie van zijn blog daarover op deze website. Nadat het ook uitvoerig werd besproken in dagbladen, tijdens talkshows op televisie en radio, bleek dat de cruciale partijen zich niet aangesproken voelen.

Bijdrage Albert Heijn, bol.com, Coolblue en Wehkamp 'onvoldoende'

Zo stelt Albert Heijn dat het al solidair genoeg is door samen te werken met Voedselbanken Nederland, Linda Foundation en het Rode Kruis. Molenaar begrijpt niet waarom dat voor de supermarktketen al genoeg is. ,,Dan snap je het als bedrijf gewoon niet. Dat is toch veel te generiek? Ze doen helemaal niets voor de horeca. Net zoals bol.com. Daar zeggen ze dat ze al genoeg voor kleine retailers doen door hun platform als verkooppunt aan te bieden. Ja, dat is lekker: dat kost ze niets en ze krijgen er ook nog eens provisie voor. Ik las dat bol.com 75 procent meer heeft verkocht dan in 2019; stop wat terug in lokale retailers! Voor Coolblue en Wehkamp geldt precies dezelfde boodschap.”

Via deze link, zijn eerdere blog, lees je alles over het voorstel-Molenaar: Cor Molenaar pleit voor noodfonds en solidariteitsheffing retail, horeca en zzp

In een eerdere verklaring aan de Stentor liet Wehkamp-woordvoerder Jennita van Herrikhijzen weten dat het bedrijf al samenwerkt met enkele Nederlandse winkelbedrijven die getroffen zijn door de winkelsluiting. ,,Daarom kijken we binnen Wehkamp hoe we deze partners zo goed mogelijk kunnen helpen, bijvoorbeeld door extra voorraden over te nemen, die momenteel niet via de winkels verkocht kunnen worden. Daarnaast brengen we deze merken extra onder de aandacht bij onze klanten via onze shop, advertenties en social-mediakanalen.”

Wehkamp wilde niet ingaan op invoering van een coronabelasting, noodfonds of solidariteitsheffing. Volgens sommige financiële experts mag een coronabelasting misschien sympathiek klinken, het is tegelijk zeer de vraag of het wel zo handig is.

Molenaar: geen begrip aanpak minister Hoekstra

Molenaar: ,,Op Radio 1 sprak ik met een journalist over mijn voorstel. Deze man had het onderwerp eerder besproken met Wopke Hoekstra (demissionair minister van Financiën, red.) en die gaf ook al aan dat het ‘veel te moeilijk’ is. Daar hebben we belastingen voor, meent hij. Maar dit is nu juist het probleem. Het schiet tekort. Dat geld komt niet bij de mensen terecht die het ’t hardst nodig hebben.”

"Vorige week hoorde ik dat er vier ondernemers zelfmoord hebben gepleegd. Zulke berichten halen amper de pers, maar het is wel de bittere realiteit"

Cor Molenaar

Voorstel Molenaar bloedt dood: 'Teleurgesteld in solidair vermogen'

De teleurgestelde expert gaat zelfs nog een stap verder door te zeggen dat ‘de winnaars van de crisis’ altijd wel een excuus hebben om het geld in eigen zak te houden. Molenaar had meer verwacht van het solidaire vermogen binnen Nederland. ,,Zelf in de krant roept het PvdA dat we zo solidair zijn met elkaar. Nou, daar is dus niets van waar. Mijn voorstel bloedt gewoon dood. Niemand pakt het op. Niemand pakt zijn verantwoordelijkheid.”

,,Het is hier gewoon ieder voor zich en God voor ons allen. Vorige week hoorde ik dat er vier ondernemers zelfmoord hebben gepleegd. Zulke berichten halen amper de pers, maar het is wel de bittere realiteit. De centen zijn, alles is op. Hoe moet iemand dit ooit weer terugverdienen? Niemand helpt je. Ook de overheid niet.”

Lees ook: KHN-directeur Beljaarts over voorstel-Molenaar: 'Kracht van herstel zit in brede, kwalitatieve samenwerking'

'Belangenorganisaties moeten zich echt hard gaan maken'

Molenaar haalt een ander voorbeeld aan dat volgens hem tekenend is voor de situatie waarin retailers nu verkeren. ,,In mijn eigen woonplaats zie ik winkeliers elkaar in de gaten houden om ervoor te zorgen dat niemand illegaal open is. Men is elkaar gewoon aan het verlinken zodra er via de achterdeur iets word verkocht om het hoofd maar boven water te kunnen houden. ‘Rutte, wat heb je Nederland toch in de afgrond gebracht’, zeg ik weleens tegen mezelf.”

Als Molenaar gevraagd wordt naar hoe het nu verder moet, slaakt hij een diepe zucht. ,,De belangenorganisaties moeten zich echt hard gaan maken. Sommigen veel harder dan zijn nu doen. De winkels moeten open, dus bewijs dat de besmettingshaarden daar niet ontstaan. De meeste sterfgevallen door corona vinden plaats in de categorie van mensen boven de 80 jaar oud. Isoleer hen en geef de rest hun vrijheid terug. Op die manier hoeven wij niet te bloeden. Een laatste advies dat ik kan bedenken om een ommekeer teweeg te brengen, is stemmen op de juiste partij. Al heb ik zelf ook geen idee voor wie ik nu in hemelsnaam zou moeten kiezen.”

Cor Molenaar

Cor Molenaar

Retailexpert/econoom/bijzonder hoogleraar

Als buitengewoon hoogleraar is Cor Molenaar verbonden aan de leerstoel eMarketing & Distance Selling van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit). Daarnaast is hij adviseur bij enkele bedrijven en onder andere voorzitter van de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg. Zie ook cormolenaar.nl.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.