Nieuws Corona

Omzet oliebollenkraam is door corona beslist geen vetpot

Oud en nieuw betekent dat Nederland zich weer op de oliebollen stort. Dat merken ze bij verschillende oliebollenkramen. Waar de verkoop van de gefrituurde bal normaal een aantal ondernemers een mooie zakcent oplevert, is het dit jaar geen vetpot door corona.

Martijn Schraven 30 december 2020

Oliebollenkraam in Oosterhout

Oliebollenverkoop vanuit de oliebollenkraam in Oosterhout. Foto: Pix4Profs/Peter Braakmann

De Nederlandstalige muziek en de sfeervolle verlichting van Bierens Gebak brengen deze zondag nog enige vrolijkheid op een verder ronduit druilerig Bouwlingplein in Oosterhout. De hekjes die moeten zorgen voor een coronaproof rijopstelling hebben geen functie in de regen. Toch is er, gelukkig voor Ad Bierens, wel gedurende de hele dag wat toeloop, constateert het AD.

Ook heeft hij een mooie bestelling binnen gekregen waar hij druk mee is. Hij verwacht een vergelijkbare drukte in aanloop naar nieuwjaar als andere jaren, maar ‘het jaar is verloren’. ,,In een normaal jaar draai ik tussen de dertig en vijfendertig kermissen. Nu waren dat er vier of vijf.”

Bierens is de vijfde generatie van oliebollenbakkers. Sinds 1885, om precies te zijn. Niet alleen Bierens zelf is hard getroffen, ook zijn zoon en dochter, beiden met een eigen kraam, zaten dit jaar in het zelfde schuitje. Om het jaar door te komen, heeft hij flink zijn spaargeld aan moeten spreken. ,,We redden het, maar een tweede jaar zoals dit, dan is het gebeurd.”

Lees ook: Groei-expert Gerhard te Velde: 'Met deze acht manieren haal je groei uit tegenslag'

Friet en broodjes verkopen mocht wel

Noodgedwongen zaten hij en zijn vrouw maanden thuis. ,,Ik zeg eerlijk, ik heb mijn hele leven nog nooit één euro verdiend zonder de oliebollen. En wat had ik anders moeten doen”, stelt de 62-jarige ondernemer retorisch. Friet gaan verkopen? Dan was ik tegen dezelfde problemen aangelopen.”

In Breda heeft zijn collega Eveline Martens van Martens gebak wél een tijdlang friet en broodjes verkocht. ,,Daar ben ik de gemeente Breda heel dankbaar voor”, zegt ze vanuit haar kraam op het Chasséveld. ,,Normaal staan we hier pas na de najaarskermis. Nu kreeg ik toestemming om in juni al hier te komen staan.”

De familie Martens stond in maart opgebouwd en wel klaar in Amsterdam voor hun eerste kermis van het seizoen. ,,We hebben spelwagens en een frietkraam met bar en podium”, verduidelijkt Martens. ,,En toen kwam het slechte nieuws. M’n man kon de volgende dag alweer alles afbreken.” Drie kermissen konden ze draaien.

Ondernemer Duursma stelde jaar lang plannen bij

In het Bredase Breepark zou van 19 december tot 10 januari eigenlijk een indoor-pretpark gesitueerd zijn. Tot op het allerlaatste moment hoopte kermis- en evenementorganisator René Duursma dat de eerste editie van het Brabant Winterfestijn door zou kunnen gaan. Helaas gooide de laatste lockdown de deur definitief dicht.

Het hele jaar is er voor Duursma een geweest van plannen en bijstellen. ,,We hadden net de vierde kermis van het jaar staan, in maart, en plots werden we om vijf uur ‘s middags gebeld met de mededeling dat we diezelfde avond om negen uur moesten sluiten. Toen dachten we nog dat het tot Koningsdag zou duren. Daarna dachten we Pinksteren en toen juli.”

In de zomer raakt de rasondernemer in gesprek met de mensen van Breepark en er is direct een klik. ,,Ik had geen idee dat Breda een locatie als deze had”, vertelt hij. ,,Corona geeft en corona neemt”, zegt Duursma. ,,En vooralsnog neemt corona vooral.”

Drive inn olibollenkreaam

Op de foto hierboven kunnen consumenten bij de Oliebollen Drive-Inn op de Bavelseberg oliebollen kopen. Foto: Pix4Profs/Peter Braakmann

Kermisondernemers zijn creatief en zien kansen

Toch ziet Duursma kansen. Mits je als ondernemer ze ziet en neemt. Op de parkeerplaats nabij de evenementenlocatie aan de Bavelseberg is een heuse drive-thru voor oliebollen verrezen. Met een tevreden blik ziet hij hoe de auto’s af- en aanrijden. ,,Zie je hoe snel dit gaat”, vraagt hij met een knik naar een auto die zojuist twee royale zakken oliebollen aangepakt heeft. ,,Dit concept is zo’n voorbeeld van een idee waar je buiten corona om nooit op was gekomen.”

Dat de drive-thru een blijvertje zal blijken, staat voor Duursma vast. ,,De kermisondernemer is creatief”, spreekt hij voor zichzelf en zijn collega’s. ,,Ik ben er van overtuigd dat de wereld met door de corona niet op zal houden te bestaan en als we met z’n allen de schouders er onder zetten, dan komen we hier sterker uit dan voorheen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.