Nieuws Retail

Hoe deze retailers-in-nood een luisterend oor vonden bij Máxima

In de vorm van een zoomsessie met zes non-food retailondernemers onder de bezielende leiding van INretail-directeur Jan Meerman, bracht koningin Máxima donderdag een digitaal werkbezoek. De deelnemers aan het bijzondere gesprek hebben veel gemeen met elkaar: ze verkopen allemaal een heel uiteenlopend product – van bruidsmode tot wintersportartikelen - maar worden allen hard geraakt door de coronapandemie en de lockdown.

Bart Remmers 28 januari 2021

Zes ondernemers spreken in de zoomsessie met koningin Máxima. Foto: INretail.

Een van de ondernemers met wie onze koningin sprak is Job Prijt van De DonJon Meubelen in Son, onder de rook van Eindhoven. Het digitale werkbezoek ziet Prijt als iets bijzonders, zeker in deze tijd. ,,Dat iemand van het koningshuis tijd in haar agenda vrijmaakt om een thermometer in onze samenleving te houden. De koningin was goed voorbereid en wist op bepaalde vlakken goed waar ze het over had. Je voelt je gehoord. Het is een fijn gevoel.’’

Marathon met onbekende finish

Prijt zit elke dag weer met de gevolgen van de huidige pandemie. Toch blijft zijn relativeringsvermogen aanwezig. ,,Corona is verschrikkelijk, maar wat er deze week gebeurde met de rellen voelde erger dan de coronaproblematiek. Ik kan niemand de schuld van het virus geven. Ja, ik kan iets vinden van het overheidsbeleid. Echter, uiteindelijk is de pandemie iets dat we met ons allen als samenleving handen en voeten moeten geven. Maar het moment waarop er een dreiging ontstaat van mensen die simpelweg hun jas aantrekken en bij jou en je collega’s de boel komen slopen… Dat voelt pas echt als een ramp. Puur omdat die rellen te voorkomen zouden moeten zijn. Corona is een sluipmoordenaar. Dat merk ik ook onder mijn collega’s. Ze zijn vaker prikkelbaar en zeggen dat ze moeten opletten niet uit te vallen tegen de mensen om hen heen. Daar hebben we allemaal last van.’’

''Als ondernemer probeer je toch de wereld naar je hand te zetten. Controle te hebben en te behouden. Dat kan nu niet''

Job Prijt, directeur De DonJon Meubelen (foto onder)

De Brabantse ondernemer vergelijkt het met de welbekende marathon waarvan niemand weet waar de finish ligt. Prijt: ,,Is het nog twintig, zestig of tachtig kilometer die je moet afleggen? Je weet het niet. Precies dat gevoel maakt het heel tricky. Als ondernemer probeer je toch de wereld naar je hand te zetten. Controle te hebben en te behouden. Dat kan nu niet. Tools om omzet te maken worden je ontnomen, terwijl kosten door blijven lopen.''

,,Op het moment dat je weet dat die situatie nog twee of drie maanden aanhoudt, dan heb je die stip – de marathonfinish – aan de horizon. Dan zing je het wel uit. Maar die stip is er niet. Tel daarbij op de keuzes vanuit de overheid. Inhoudelijk ben ik het er mee eens, ze zullen het beter weten dan ik. Daarentegen is de onvoorspelbaarheid van diezelfde keuzes soms behoorlijk frustrerend. Het vreet aan je. Het zijn steeds weer andere maatregelen en eindstrepen die worden aangekondigd. Daardoor verlies je de controle die we als ondernemers juist zo hard nodig hebben.’’

Lees ook: Meerman (INretail): ‘Kabinet was al om: nu meer maatwerk en perspectief’

De lessen van een familiebedrijf

Tijdens het koninklijke werkbezoek vertelde de ondernemer over het familiebedrijf waar hij de vijfde generatie van is. Heb je als familiebedrijf een klein voordeel in tijden van crisis? ,,Meneer Swinkels van Bavaria vertelde ooit wat het verschil is tussen een familiebedrijf en een niet-familiebedrijf. Het eerste bedrijf denkt in generaties en het niet-familiebedrijf in kwartalen. Dat blijf ik een mooie quote vinden. Die manier van denken doet iets met je bedrijfsvoering, met hoe je denkt over de toekomst van je onderneming. Het voelt alsof ik de vijfde roerganger ben van een schip dat sinds 103 jaar vaart. Met zo’n oud schip ga je anders om dan met een exemplaar dat net van de dealer komt’’, meent Prijt.

,,Ik zet iets voort dat vier eerdere generaties opgebouwd hebben. Van mijn vader en zijn vader heb ik geleerd dat het bankboekje op orde moet zijn. Pas dan kan je ondernemen. We hebben sinds de vorige crisis onze buffers goed aangevuld, het zorgt voor ademruimte. Ruimte om na te denken wat de volgende stappen moeten zijn. Zeker nu.’’

Nieuwe uitdagingen en mogelijkheden

Zorgt de buffer, de kracht van het familiebedrijf, ervoor dat Prijt ondanks het gemis van de marathonfinish optimistisch naar de overige elf maanden van 2021 kijkt? ,,Sinds 15 december is de winkel dicht en heb ik geen klant in de showroom gezien. Tegelijkertijd scoren we omzet. Online, maar ook door middel van telefonisch contact, augmented reality-apps en een mobiele showroom die we bij de mensen thuis brengen. Op die manier kan de consument in de openlucht verschillende bankstellen uitproberen voordat ze hun keuze maken. Ons personeel heeft nu de tijd om nieuwe dingen te leren.''

,,We kunnen dat omdat er een prikkeling is om te innoveren. Je moet wel. Vergeet echter niet dat het huurcontract van ons pand gewoon doorloopt. De vaste kosten gaan door. Het is een uitdaging. Uitdaging op uitdaging die we gewoon moeten aangaan. We moeten wel, daardoor bevrijdt het ook. We kunnen niet meer terugkijken, maar vooruit. Dat is ook wel leuk, spannend. We worden er creatief van.’’

Boven: host Jan Meerman (INretail) met de koningin.

Geen familiebedrijf of vijfde generatie: Floor van de Pavert is eigenaar van twee SuperBra-winkels in Rotterdam en Utrecht. Het gaat om een jonge onderneming, waardoor Van de Pavert qua steunmaatregelen nog steeds tussen wal en schip lijkt te belanden. Voor we het er over hebben, eerst de door INretail georganiseerde zoomsessie met onze koningin. ,,Ik ben best wel fan van de koningin, dus ik vond het geweldig om met haar te mogen videobellen. Het was fijn om te merken dat ze echt de tijd nam om naar iedereen te luisteren. Ik voelde me echt gehoord en ze vroeg ook echt dóór’’, vertelt de ondernemer.

Een bh passen aan huis is lastig

Van de Pavert vertelde over de grootste problemen waar ze met haar winkels tegenaan loopt. Hoe weet een klant dat de bh de juiste pasvorm heeft? Dat is online natuurlijk ingewikkeld. Zijn er al alternatieven? Bezorging en passen aan huis, bijvoorbeeld? ,

,Passen aan huis is lastig, omdat er zo veel verschillende maten en modellen zijn. Stel je zou van élk van de 96 maten die wij op voorraad hebben een model bh meenemen. Dat is dan al te veel om in je eentje te dragen... Dan heb je nog niet eens verschillende modellen om te proberen. Je zou misschien wel ter plekke een bepaald model kunnen adviseren. Dat zou de klant toegestuurd kunnen worden. Maar het moment dat je kan checken of je in de roos zat, is pas weer dagen later. Misschien blijkt dan dat het nét niet het effect geeft waar de klant naar op zoek was. Zo blijf je bezig.’’

''Ik weet dat we die groei weer kunnen oppakken en dat we keihard gaan knallen als we weer mogen''

Floor van de Pavert, eigenaar SuperBra

Van de Pavert: ,,Ik ben wel hard bezig met nadenken hoe we de wauw-ervaring die wij in het pashokje tijdens een ‘brafitting’ creëren online zouden kunnen krijgen. Maar er komt zoveel bij kijken dat dit niet eenvoudig is: vertrouwen, deskundigheid, privacy, uitleg over het aantrekken, geruststellen dat de bh heel anders kan voelen, noem maar op.’’

Geen NOW-steun voor SuperBra

De ondernemer belandt tussen wal en schip van alle maatregelen, omdat SuperBra nog een jong bedrijf is. Zelfs met de vorige week aangekondigde steun voor starters. Frustrerend. ,,Het is mega-frustrerend. Ik vind het vooral verschrikkelijk dat - omdat we geen NOW-steun krijgen - zo'n groot gedeelte van mijn team nu thuis zit en geen inkomen heeft, het zijn oproepkrachten. Ik heb veel contact met de operationeel manager van SuperBra, die werkt nog wel volledig door, onder andere aan het verbeteren van de webshop. We kunnen dit soort frustraties goed bij elkaar kwijt. Verder mediteer ik. Dat helpt om niet te blijven hangen in negatieve gevoelens.’’

Boven: Floor van de Pavert voor haar winkel. (Foto: Naomi Modde )

Verder houdt Van de Pavert zich vast aan hoe ongelofelijk goed het ging voordat corona er was. ,,Ik weet dat we die groei weer kunnen oppakken en dat we keihard gaan knallen als we weer mogen. Verder krijgen we op social media ook veel lieve berichten van klanten. Dat helpt ook zeer voor het humeur.’’

Verbeteren van processen

Laten we hopen dat de winkels snel open kunnen. Hoe probeert de ondernemer de geleden schade weer enigszins in te halen? ,,De zes medewerkers die nu nog wel doorwerken besteden een groot deel van hun tijd aan het achter de schermen verbeteren van processen. Typisch van die belangrijke, maar niet urgente dingen waar normaal niemand aan toe komt’’, legt de retailer uit.

,,We zijn bijvoorbeeld procesbeschrijvingen aan het maken van alles wat we doen, zodat in de toekomst nieuwe medewerkers sneller kunnen worden ingewerkt. Door dit belangrijke werk achter de schermen leggen we een goede basis waardoor we straks des te harder door kunnen groeien. En als het weer kan, wil ik heel graag heel veel brafitting-avondjes in de winkels organiseren met bijvoorbeeld groepjes vriendinnen of familie. Dat is altijd supergezellig en de omzet van dat soort avondjes is ook altijd goed.’’

Lees ook: Nijmeegse wethouder: 'Mona Keijzer, steun startende ondernemers die nergens voor in aanmerking komen’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.