Blog Retail

INretail-directeur Meerman: 'De overheid schiet nu alweer door'

De recente versoepelingen zijn ook in de retail uiteraard heel welkom, maar kunnen niet verbloemen dat veel zaken nog niet goed zijn geregeld, schrijft INretail-directeur Jan Meerman in zijn nieuwe blog. Personeel, banken, regelgeving; het lijkt of er bijna niets is veranderd. 'In Den Haag wordt op dit moment te veel bepaald door de boekhouders van het ministerie van Financiën', maar ook: 'FNV basht werkgevers'.

Jan Meerman (INretail) 8 juli 2021

Jan Meerman

Directeur INretail

Jan Meerman en retail zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hij is directeur van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 13.000 leden in Nederland. Jan Meerman behoort ook al enige tijd tot ons vaste team expertbloggers.

Het ondernemersklimaat in ons land staat onder druk. We hebben een gigantische crisis meegemaakt en het economische klimaat sluipt nog steeds (of alweer) achteruit. Dit is geen moment om op de rem te staan en steun stop te zetten. Er moet geïnvesteerd worden, geïnnoveerd. En ondertussen moeten we onze schulden kunnen aflossen.

Overheid schiet door

We hebben een ruimhartig denkende én opererende overheid nodig die ons nog minstens twee, drie jaar de tijd geeft om ons uit de crisis te investeren. Niet een overheid die nu al komt met beperkingen en nieuwe regelgeving op het gebied van klimaat en duurzaamheid. Ik snap ze en ze zijn nodig, maar nu schiet de overheid door, alle goede bedoelingen ten spijt. Dit beleid heeft de verkeerde invloed op het leefklimaat van ondernemers én burgers.

In Den Haag wordt op dit moment te veel bepaald door de boekhouders van het ministerie van Financiën. Daar zitten macro-economische denkers die zich niet kunnen inleven in de situatie van een ondernemer en daardoor blijft het maatwerk onvoldoende. Ik spreek ondernemers op Schiphol die nog steeds 80 procent minder omzet draaien dan ze gewend zijn rond deze tijd. Zij zitten nog steeds enorm in de shit en dan kan het niet zo zijn dat de steun stopt.

Lees ook: Financieel herstel voor ondernemers: het tienjarenplan van INretail

Personeel is niet te vinden

Personeel vinden is momenteel een groot probleem. Ik sprak een keuken-ondernemer die drie monteurs mist. Nu kun je denken: hoe zwaar weegt dat? Maar voor deze ondernemer betekent dat een miljoen minder omzet per jaar. Per monteur! Drie miljoen minder omzet omdat hij niet aan de goede mensen kan komen. Ik hoor ook steeds vaker dat ondernemers hun zaak op bijvoorbeeld maandag en dinsdag dichthouden. Geen personeel om klanten te helpen. En ze kunnen het niet allemaal alleen doen.

Scholen en opleidingen zouden versneld moeten kunnen inspelen op dit soort situaties, maar dat lukt niet. Het kost zelfs de meest op de markt georiënteerde opleiding zo'n vijf jaar om alles aan te passen. Het curriculum, de technische eisen. Krankjorum word je van alle regelgeving die daarbij komt kijken.

De FNV praat alsof ze door veel werknemers in de retail worden gesteund, maar in werkelijkheid is maar drie procent in de retail lid.

FNV basht werkgevers

Waar ik ook niet vrolijk van word is het bashen door de FNV van werkgevers die over de ruggen van werknemers winst zouden proberen te maken. Nu gaat het om Wibra en het gelijk dat ze hebben gekregen om mensen eerder betaalde maar nog niet gewerkte uren alsnog te laten invullen. Als FNV schiet je niets op met polariseren. Ze vergroten zaken die klein zijn; 99 procent van de ondernemers regelt dit netjes met hun personeel, niets aan de hand.

Uit een flitspeiling die we een paar weken geleden hebben gedaan, blijkt dan 80 procent van de werknemers in de retail tevreden zijn met hun baan. Natuurlijk is geld belangrijk, maar dicht bij huis en flexibel kunnen werk is net zoveel waard. De FNV praat alsof ze door veel werknemers in de retail worden gesteund, maar in werkelijkheid is maar drie procent in de retail lid.

Angst voor witwassen...

Nog een zorg is de eenzijdige beslissing van banken om bepaalde groepen ondernemers buiten de deur te zetten. Voor autobedrijven die minder dan 50 miljoen omzet draaien kan de Rabobank bijvoorbeeld geen financiering meer verzorgen. Voor bloemisten geldt hetzelfde: geen krediet meer. En waarom? Uit angst voor witwassen. Witwassen door bloemisten? Een hele branche wordt in de kou gezet, terwijl de innovatie die nodig is om de branche op de been te houden juist vooral bij de kleinere ondernemers binnen de branche ontstaat.

Nog zoiets: ondernemers kunnen tegenwoordig veel moeilijker cash geld bij de bank afstorten. Doordat banken in de afgelopen vijf jaar 70 procent van hun filialen hebben gesloten, moeten ondernemers nu 30 kilometer rijden met een zak met geld in de auto, om bij een bank te komen waar hun geld kan worden gestort. Niet erg veilig, nog los van de efficiëntie.

Voor bloemisten is er bij de Rabobank geen krediet meer. En waarom? Uit angst voor witwassen. Witwassen door bloemisten? Een hele branche wordt in de kou gezet.

Retail-ondernemers willen best naar omzethuur

Uit onze enquête bleek nog iets: 40 procent van de retail-ondernemers is ongelukkig met de huidige huursituatie. Velen hebben nog steeds geen goede en realistische afspraken kunnen maken met verhuurders. Anderen hebben wel afspraken, maar krijgen binnen de kortste keren deurwaarders op de stoep als er even niet is betaald.

Wij pleiten voor een richtlijn. Geen wet, want dat kost te veel tijd. Maar spreek nou met elkaar af dat je het omzetverlies door twee deelt en dat het deel van de verhuurder de korting is op de huurprijs. Dan draag je samen de last. Retail-ondernemers willen best naar omzethuur, dat past ook in het nieuwe denken over ondernemen: samen in slechte tijden de lasten delen en in goede tijden de winst.

Want alleen kom je er sneller. Maar samen kom je verder.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws