Nieuws Retail
Zo houd je als lokale winkelier je staande in het geweld van de online winkels
We kopen onze spullen steeds vaker bij de grote online winkels, zeker nu. Maar als we zo gesteld zijn op onze lokale winkeliers is het wel zaak om die hun omzet te gunnen. Hoe lok je de consument naar jouw winkel?

Lilyan van de Beek van modewinkel Sfeer en Meer in Ede gebruikt sociale media om haar klanten te bereiken. Foto: Koen Verheijden
Met lede ogen zien lokale ondernemers hoe de omzet bij de grote online winkels explodeert terwijl hun eigen omzet stilvalt. Ook als de buurtwinkels weer helemaal open zijn, zullen we er vaker voor kiezen om aankopen en dagelijkse boodschappen thuis te laten bezorgen. Gelukkig kan dat ook steeds vaker bij de lokale winkel. ,,Veel buurtwinkels zijn al bezig met samenwerken’’, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit, tegen De Gelderlander. ,,Dat is belangrijk voor hun voortbestaan. Ze bieden persoonlijk contact, sfeer, gezelligheid, service en extraatjes. Een verkoopster die precies dat leuke truitje voor jou weet, vind je niet bij een grote webwinkel.’’
Dat persoonlijk contact is ook dankzij internet mogelijk. Koelemeijer: ,,Even whatsappen of facetimen met je lokale winkelier en dan een pakje ophalen of thuisbezorgd krijgen: dat is toch een stuk leuker dan bestellen bij een online gigant.’’
Lees ook: 'Contentkalender voor je webshop? Doen!'
Kledingwinkels organiseren online modeshows
,,Bijna alle lokale winkels zijn ook digitaal actief’’, zegt Paul te Grotenhuis van branchevereniging INretail. ,,Ze hebben niet allemaal een webshop maar meestal wel een website om hun collectie te tonen. Of ze presenteren hun spullen via Facebook, Instagram en andere sociale media. Sommige winkeliers hebben QR-codes op winkelruiten die je kunt scannen. Zo kun je de spullen in de etalage gelijk in je virtuele winkelmandje stoppen. Kledingwinkels organiseren online modeshows om te laten zien hoe kleding valt. Ze stellen kledingpakketten samen die je thuis kunt passen. Je houdt wat je leuk vindt, de rest wordt opgehaald.’’
Geen reden op niet lokaal te gaan winkelen
Met bijna alle winkeliers kun je bellen of appen. Hebben ze een product niet op voorraad, dan willen ze dat vaak best voor je bestellen bij hun leverancier. Andersom kan ook: zie je online een mooi product van een bepaald merk, check dan welke buurtwinkel dat verkoopt.
Te Grotenhuis: ,,Winkeliers bezorgen thuis, vaak nog dezelfde dag, of geven de mogelijkheid producten op te halen. Winkelen op afspraak is gelukkig ook weer mogelijk. Er is dus geen enkele reden om je producten niet gewoon bij de lokale winkelier te kopen. Ze kunnen de omzet goed gebruiken.’’
"Tijdens de lockdown oriënteren consumenten zich nog meer online. Dan moet het aanbod van lokale winkels wel goed te vinden zijn"
Oriënteer je online
In tal van plaatsen zijn er initiatieven waarbij lokale winkeliers samen hun aanbod online hebben gezet. Tik op Google ‘koop lokaal’ of ‘lokaal kopen’ met daarachter je woonplaats in en je ziet al gauw wat er in jouw plaats of regio mogelijk is. Ook websites van plaatselijke winkeliersverenigingen kunnen je wegwijs maken.
,,Tijdens de lockdown oriënteren consumenten zich nog meer online’’, ziet Michiel Vos van techbedrijf Zupr. ,,Dan moet het aanbod van lokale winkels wel goed te vinden zijn. Onze techniek wordt bijvoorbeeld gebruikt voor Warenhuis Groningen, met het aanbod van tweehonderd lokale winkels. Ook in Assen, Den Bosch, Geleen en Hilversum leveren we dergelijke platforms en we zijn bezig met andere steden.’’
Bestel bij je eigen lokale boekhandel
Een boek is via Bol.com zo besteld. Maar vaak gaat een bestelling bij je lokale winkelier net zo makkelijk en krijg je je boek soms zelfs diezelfde dag nog bezorgd. Of je haalt het zelf even op. Met nog een groot voordeel: een lokale boekhandel kan adviseren en zorgt ervoor dat je niet alleen de grote bestsellers vindt, maar ook de kleine pareltjes.
Bestellen via Libris.nl kan ook. Dat is geen keten, maar een collectief van ruim 180 zelfstandige boekhandels in Nederland. Je kunt dan kiezen voor boekhandels in de buurt. De koop- en bestelvoorwaarden zijn hetzelfde als bij een groot online platform.
'Elke dag filmpjes van mijzelf in kleding uit de winkel'
Lilyan van de Beek (60) van
modewinkel Sfeer & Meer in Ede ging niet bij de pakken neerzitten toen de
coronacrisis uitbrak. ,,Je moet creatief zijn en durven ondernemen. Ik was
tijdens de sluiting elke dag met mijn medewerkers in de winkel om met klanten
te appen en filmpjes voor sociale media op te nemen.’’
Ze begint niet aan een webwinkel. ,,Ik wil dat mensen kleding kunnen zien,
voelen en passen. Maar ik ben wel actief op Facebook en Instagram. Zo post ik
elke dag filmpjes en foto’s van mijzelf in kleding uit de winkel. Prijs en merk
erbij. Klanten kunnen bestellen en mijn man brengt de pakjes rond. Ik heb er
enorm veel volgers bij gekregen. Als je niks doet, raak je uit beeld. Ook nu we
weer klanten op afspraak mogen ontvangen blijf ik foto’s en filmpjes posten. Er
zijn nog steeds geen passanten, dus zo kom ik zelf elke dag online een paar
keer langs.’’
Kleding, cadeautjes, bloemen, wijn en meer
Peddler is een vrij nieuw initiatief, ontstaan in Amsterdam. ,,Ons idee is dat je alles wat je zoekt in je eigen stad kunt vinden, bij je lokale winkelier, maar dan online’’, legt marketingmanager Marleen Smit uit. ,,Je bestelt producten bij de buurtwinkel en je bestelling wordt dezelfde dag door een bakfietskoerier bij je thuisbezorgd.’’
Zo bezorgt Peddler boodschappen, speelgoed, bloemen, cadeaus, wijn, bier en kleding voor 2,99 euro aan huis. ,,Die spullen komen dus rechtstreeks uit een winkel, niet ergens uit een groot distributiecentrum’’, zegt Smit. Inmiddels zijn er 180 winkels bij Peddler aangesloten. Dat is nu ook in Utrecht te vinden en werkt aan uitbreiding naar andere steden.
In het oosten van Nederland is Lokaal Ideaal actief. ,,We zijn begonnen in Zwolle en daarna uitgebreid naar Apeldoorn. Binnenkort volgen Arnhem, Nijmegen, Utrecht en Amersfoort’’, meldt accountmanager Aron de Zwaan. ,,Bakkers, slagers, bloemisten, cadeauwinkels, een fietsenwinkel en een dierenwinkel zijn bij ons aangesloten. Je kunt online bestellen bij verschillende winkels, in één keer betalen en je krijgt het allemaal tegelijk thuisbezorgd, voor 1,99 euro. Binnen vijf jaar willen we uitbreiden naar zestig steden.’’
"We bieden producten aan van lokale winkeliers, maar ook rechtstreeks van boeren uit de omgeving"
Voor de fijnproever
Houd je van lekker eten? Kaas van de kaaswinkel, vlees van de slager, groente en fruit van de groenteboer en noten en wijn uit de delicatessewinkel? De Lokalist begon dit jaar in Utrecht en Noord-Holland met het thuisbezorgen van boodschappen uit inmiddels 110 lokale winkels. ,,Wij richten ons op alle wekelijkse boodschappen, maar ook bijvoorbeeld drogisterijproducten’’, zegt oprichter Paul van Straaten. ,,We bieden producten aan van lokale winkeliers, maar ook rechtstreeks van boeren uit de omgeving. Bezorging is gratis, behalve als je kiest voor een specifiek tijdvak. Dan betaal je tussen de 4,95 en 6,95 euro.’’
De Lokalist biedt maatwerk voor de fijnproever. ,,Bij de ene slager bestel je filet americain, bij de ander rosbief. En je ontdekt producten die je nog niet kent, zoals kaas en eieren rechtstreeks van de boer. We verzamelen alles en brengen het in één keer bij je thuis.’’
Zeventig procent van de Nederlanders koopt nu vaker bij lokale winkels dan een jaar geleden, blijkt uit onderzoek van creditcardbedrijf Mastercard. Driekwart van de ondervraagden zegt het liefst bij een winkelier te kopen die ze kennen. Twee op de vijf Nederlanders gaat bewust naar de buurtwinkel om die overeind te houden.