Nieuws Toerisme
Reisondernemers over gevolgen negatief reisadvies: 'Ik eet nu de pensioenpot op'
Het kabinet adviseert Nederlanders om tot half januari niet naar het buitenland te reizen. De meeste ondernemers in de reisbranche hadden het advies in de persconferentie van dinsdag wel aan zien komen, maar dat maakt de klap niet minder. ,,Ik hoor heel veel over de horeca die nu weer dicht moest, maar wij hebben al zeven maanden de deuren gesloten en al die tijd hard gewerkt.''

De coronateststraat op vliegveld Schiphol in augustus dit jaar. Foto: ANP
Reisbrancheorganisatie ANVR zei direct na de persconferentie al teleurgesteld te zijn over het negatieve advies. Vooral het feit dat het ook geldt voor 'gele' gebieden met weinig besmettingen, bevreemdt de ANVR in een persbericht. De brancheorganisatie wil graag in overleg met het kabinet over het gebruik van sneltesten en dringt aan op sectorspecifieke hulp om de extra reisbeperkingen op te vangen.
Touroperators Corendon en TUI kregen na de persconferentie juist te maken met een run op reizen naar Curaçao en Bonaire. Voor de Caribische delen van het Koninkrijk geldt namelijk een uitzondering op het negatieve reisadvies. ,,Tientallen tot honderden boekingen zijn er inmiddels al binnengekomen,’’ aldus een woordvoerder van Corendon in het AD.
Lees ook: Hoe Corendon crashte door corona: ‘We zitten in overlevingsstand’
Hoop op reizen in het najaar
Reisondernemer Terry van den Berg vindt dat het nieuwe advies tot verwarring kan leiden. Als franchisenemer van The Travel Club runt hij sinds vijftien jaar samen met zijn vrouw een reisadviesbureau vanuit huis. ,,Het is verwarrend dat het eerst ging over gele en oranje gebieden en dat nu alle reizen ontraden worden, bijvoorbeeld ook naar gele gebieden als de Canarische eilanden. Voor ons als branche is de schade van zo’n keuze enorm.’’
Van den Berg had een beetje hoop gevestigd op het najaar, want hoewel reizen deze zomer beperkt mogelijk was, maakte dat voor de ondernemer weinig goed. ,,Dit jaar halen we maar 5 tot 10 procent van de omzet van vorig jaar. Ook deze zomer hadden we alleen een paar kleine reizen binnen Europa.’’
Foto onder: Terry van den Berg van The Travel Club
Lees ook: Bakkie Media: reisbranche, toerisme - hoe nu verder?
,,Het grote probleem is dat er voor ondernemers als ik geen steun is,’’ zegt hij. ,,Omdat ik als zelfstandige vanuit huis werk maak ik geen aanspraak op de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten, red.). De TOZO-regeling voor zelfstandigen kan ik ook niet meer krijgen, omdat ik een partner heb die ook werkt en er nu een partnertoets aan deze regeling is toegevoegd.’’ De ondernemer eet nu naar eigen zeggen de pensioenpot op. Iets nieuws beginnen in een andere branche ziet hij niet zitten. ,,Als reizen in januari weer mogelijk zou worden, moet je weer aan de bak.’’
Deze week zou eigenlijk het vijftienjarig jubileum zijn van het reisadviesbureau. ,,Maar we vieren het niet. Daar lijkt het me niet het moment voor.’’
''Het grote probleem is dat er voor ondernemers als ik geen steun is''
Ook Jeroen ’t Hart, zelfstandig reisadviseur onder de naam Mijn Reiskennis, valt wat steunregelingen betreft tussen wal en schip. Deze zomer sloeg hij al de handen ineen met Van den Berg en bood het kabinet een petitie aan om aandacht te vragen voor de lastige situatie van kleine ondernemers in de reisbranche.
Het advies uit de persconferentie van dinsdag kwam voor hem niet als een verrassing. Hij heeft er wel begrip voor dat er maatregelen zijn, maar heeft moeite met de tegenstrijdigheden in de maatregelen. ,,De vakantieparken en hotels zijn nog wel open en er zijn nog steeds reisbewegingen binnen Nederland. Daar zijn ook contactmomenten die tot besmettingen kunnen leiden. Daarnaast kunnen toeristen Nederland nog wel inreizen en zo het virus meenemen. Daar kan ik met de pet echt niet bij.’’
Foto onder: Jeroen 't Hart van Mijn Reiskennis
Dan maar bron- en contactonderzoeker bij de GGD
’t Hart heeft zich nu bij de GGD gemeld om te helpen met bron- en contactonderzoek. ,,Dat is zo’n beetje de enige vorm van inkomsten die ik nu zou hebben. TOZO krijg ik niet omdat mijn vrouw parttime werkt en daarbij net boven het bestaansminimum verdient. Grotere reisorganisaties krijgen TVL en NOW om kosten te dekken. De zzp’er is in dit hele verhaal compleet vergeten.’’
De ondernemer had zijn vizier al op volgend jaar gericht, maar heeft daarvoor nu ook weinig hoop. ,,Ik was wel bezig met 2021, maar uit alle signalen blijkt dat de consument dat niet is. Dat merkte je deze zomer ook, mensen zijn toch terughoudend en boeken minder en andere reizen. Ik voorspel dat volgend jaar weer een zwaar jaar wordt en er een grote schifting van bedrijven gaat komen.’’
Foto onder: Mirjam Bruinvelds van reisorganisatie Africa Feeling
Mirjam Bruinvelds is al elf jaar eigenaar van Africa Feeling, een reisorganisatie in Amersfoort die zich op reizen naar Afrika richt. In een interview met De Ondernemer eerder dit jaar vertelde ze nog wat hoop te hebben voor reizen in het najaar. Dat die hoop nu vervlogen is betekent een jaar geen omzet voor Africa Feeling. ,,Ik ga er namelijk vanuit dat dit nog wel tot maart volgend jaar duurt.’’
,,Doordat we gespecialiseerd zijn in reizen naar Afrika zitten we ook wel in een speciale situatie. Wij zijn al sinds half maart dicht en hebben ook deze zomer niks kunnen doen, omdat reizen buiten Europa steeds een no go was. Dat is natuurlijk wel zuur, zeker omdat wij bijvoorbeeld reizen doen naar Namibië en Botswana, waar maar heel weinig besmettingen zijn en je nauwelijks mensen tegenkomt. Dat is echt puur natuur.’’
Tachtig procent van de reizen omgeboekt
Bruinvelds vertelt dat ze de afgelopen tijd leefde van een eerder opgebouwde buffer en vooral druk was met omboekingen en annuleringen. ,,Reizen die in april niet doorgingen waren vaak omgeboekt naar oktober, we dachten dat het dan allemaal wel wat beter zou zijn. Die reizen moesten nu wéér omgeboekt worden. Hoewel we al sinds maart dicht zijn hebben we daar nog steeds veel werk aan. Zeker tachtig procent van de reizen is omgeboekt, de rest is geannuleerd, waarvoor we vouchers aanbieden. We zorgen voor veel service en nemen ook wat kosten op ons, zodat het gunstig is voor de klant. Dat is dan hopelijk een investering voor de toekomst.’’
Bruinvelds vindt het lastig dat de reisbranche het steeds moet ontgelden en er weinig aandacht is voor de problemen waar ze nu mee zitten. ,,Ik hoor heel veel over de horeca die nu weer dicht moest, maar wij hebben al zeven maanden de deuren gesloten en hebben al die tijd hard gewerkt. Dan vind ik die negativiteit wel jammer.’’