CoronaToerisme

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Frans Leenaars van TUI (links) legt in gesprek met presentator Floris Hülsmann uit waar de naam precies vandaan komt.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

vorige

De Zogenaamde Podcast begint met een duik in hetverleden. Want TUI is eigenlijk nog maar zeer recent een bekende naam in deNederlandse reisbranche. TUI zelf komt oorspronkelijk uit Duitsland,zo vertelt Frans Leenaars. De naam is een afkorting van Touristik UnionInternational. ,,Gelukkiggebruiken we dat nooit. Dat klinkt natuurlijk helemaal niet, dus hetis TUI. Dat is een lekkere naam: het klinkt anders en het staateigenlijk nergens voor, dus je kunt het helemaal claimen.”

Lees verder onder de advertentie

Verschillende overnames gaven TUI eensterke positie in de Nederlandse reismarkt vanaf pakweg het jaar2000, maar pas in 2015 werd de naam in Nederland in gebruik genomen.Voor dat jaar zorgden verschillende klassieke merken voor hetmarktaandeel. Wie is er niet op vakantie gegaan met Arke, HollandInternational of Kras Vakanties?

TUI is een lekkere naam: het klinkt anders en het staat eigenlijk nergens voor, dus je kunt het helemaal claimen

Toe-Wie, dus niet Tui of T-U-I

Welis er in De Zogenaamde Podcast wat verwarring over de precieze uitspraak. FlorisHülsmann weet er als naamexpert natuurlijk het fijne van. ,,Het is Toe-Wie. Ikspreek het natuurlijk zo uit omdat ik het heel vaak gehoord heb, wantreclame maken kunnen jullie erg goed. Maar het is niet de Tui ofT-U-I. Iedereen zegt heel braaf TUI.”

Lees ook: Transloetje, Edison the Petit en Floatzac: elke productnaam Fatboy combineert lol met kwaliteit

Lees verder onder de advertentie

Inde podcast gaan de gesprekspartners in op het ontstaan van het logo.Leenaars vertelt dat het is ontworpen door een stagiair en dat hetvervolgens door het hele bedrijf is omarmd. Hij vertelt ook waar hetvoor staat. Het is zo'n typisch geval van Cruyffiaanse logica: jegaat het pas zien als je het doorhebt. En wie de podcast heeftgeluisterd, herkent het daarna meteen.

Florisziet er ook een glimlach in, een verwijzing naar de claim die TUIjarenlang hanteerde: Discover your smile. ,,Nou, da's inderdaad ookwat we doen. Je wordt je beste ik weer. Overigens hebben we sindsvorige zomercampagne een nieuwe slogan: Live happy.”

Lees ook: Het verhaal achter de naam Innocent: 'Het zegt alles, maar vergt ook uitleg'

Lees verder onder de advertentie

Na twee jaar corona werd het pas in 2022 weer normaal

Leukom te vertellen is volgens Frans Leenaars ook dat de afkorting TUIook wordt gebruikt om de kernwaarden van het bedrijf weer te geven.,,Die zijn trusted, unique en inspiring. Betrouwbaar, ik denk dat jeje daar wel wat bij kunt voorstellen. Unique is tweeledig: we geveneen unieke ervaring en we maken producten uniek voor iedere klant. Enwe inspireren natuurlijk mensen om op reis te gaan en dingen tebeleven.”

Inde podcast praten de beide gesprekspartners ook over de hectischejaren die TUI achter de rug heeft. ,,Ja, corona. We dachten even dathet bij ons wel droog zouden houden. Maar dat bleek niet zo te zijn.Toen zijn we keihard aan de slag gegaan. Eerst om onze gasten weernaar huis te halen toen alles op slot ging. Want dat is natuurlijkwel een verplichting die je hebt als touroperator. Ook zijn we deoverheid gaan helpen met het terughalen van Nederlanders en Belgendie niet via ons in het buitenland zaten.”

Lees ook: Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Lees verder onder de advertentie

Daarna werd het wonden likken, aldus Leenaars. ,,Pas in week 7 van 2022 werd het weer een beetje normaal. We hebben een hele mooie zomer gehad qua verkoop. Mensen wilden weg, mensen hadden gespaard, ze waren bereid om uit te geven.”

De rol van acteur Frank Lammers

Denabije toekomst lacht TUI tegemoet. ,,De winter kwam aarzelend opgang,” zegt Leenaars eerst, ,,maar inmiddels zien we een enorme,enorme verkoop. Mensen willen weg, op reis.”

Inde podcast praten Floris en Frans verder over de verschillendesubmerken die TUI voert, over de verschillen in cultuur tussen delanden waarin TUI actief is en het belang van acteur Frank Lammers inde ontwikkeling van het merk. Wat die rol precies is, hoor jenatuurlijk in deze aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Lees verder onder de advertentie

Benieuwd naar het complete verhaal achter TUI? Luister dan de hele podcast via Spotify of Apple Podcasts. Vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.

beeld deondernemer

Lees ook: Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Lees verder onder de advertentie