Crowdfunding

Bierbrouwer Roel haalde in 8 crowdfundrondes al 9 miljoen euro op: ‘Banken vinden ons maar raar’

Roel Buckens, eigenaar brouwerij Frontaal, in zijn nieuwe hal. Foto: Ron Magielse/Pix4Profs Roel Buckens, eigenaar brouwerij Frontaal, in zijn nieuwe hal. Foto: Ron Magielse/Pix4Profs
Roel Buckens, eigenaar brouwerij Frontaal, in zijn nieuwe hal. Foto: Ron Magielse/Pix4Profs
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

De bastonen van hardrock uit een speaker mixen zich met het geluid van felgekleurde blikjes die rammelend de afvullijn overgaan. ,,We vullen voor een multinationale brouwer blikjes met speciaalbier af.”

Lees ook: Brouwerij Frontaal gaat voor de vijf miljoen: grootste crowdfunding ooit in Nederland

Roel Buckens zegt het achteloos als hij van een balkon op een meter of vijf, zes hoog over de enorme brouwerijhal kijkt. Achter hem is een aannemer bezig scheidingswanden te plaatsen. In een oogopslag is te zien wat de oprichter en eigenaar van de Bredase bierbrouwer Frontaal Brewing Company doet om dit jaar break-even en daarna weer met winst af te sluiten. ,,We vullen af voor derden, en de helft van ons pand verhuren we voor vijf jaar aan een internationale verhuizer, daarom laten we een scheidingswand bouwen.”

Lees verder onder de advertentie

Frontaal betrekt al tien jaar community bij groei

Eerder, voor de rondleiding door de splinternieuwe brouwerij aan riviertje de Mark in Noordelijk Breda en het proeven van hun vermaarde Juice Punch NEIPA – New England India Pale Ale, heeft Buckens samen met commercieel directeur Reinier Kamphuis de opvallende financieringsmethodiek uit de doeken gedaan.

,,Vanaf de oprichting, dit jaar tien jaar geleden, betrekken wij de community bij de financiering van onze groei”, vertelt Buckens. ,,Na een reis door Australië was ik obsessief bezig met bier. Op vrijdag kreeg ik mijn diploma informatie-specialist aan de Haagse Hogeschool en maandag ben ik begonnen met Frontaal. Ik was 23 jaar. Mijn moeder financierde het eerste halfjaar door mij 1200 euro per maand te lenen als een soort salaris. Het bedrag is netjes terugbetaald. De volgende financiering haalde ik op bij vrienden en andere familieleden.”

Door crowdfunding grootste microbrouwerij worden

Als Buckens zijn verhaal met volle overgave doet, steekt een labradoodle zijn guitige kop om de hoek. De twee Frontaalmannen worden omringd met oorkondes van de Dutch Beer Challenge voor hun winnende NEIPA-bieren. Op de achtergrond is het een gezellig geroezemoes.

Lees verder onder de advertentie

,,Het is hier een rebelse club van jonge mensen. De gemiddelde leeftijd is 30 jaar. Ooit begon ik in mijn uppie. Nu werken hier totaal veertig mensen. Daar zitten ook onze oproepkrachten bij en is de inzet om te blijven groeien. Ik nog brouwen?”, hij lacht uitbundig. ,,Heb je ooit wel eens Dolf van den Brink (ceo van Heineken, red.) aan het brouwen gezien? Mijn tijd gaat nu op aan strategie, financiering regelen en managen. En wat die stip aan de horizon is? Ooit de grootste onafhankelijke microbrouwerij van Nederland worden.”

Wat die stip aan de horizon is? Ooit de grootste onafhankelijke microbrouwerij van Nederland worden

Roel Buckens Eigenaar brouwerij Frontaal

Hij kijkt daarbij rebels, uitdagend, ondeugend. ,,En om onafhankelijk te blijven heb je schaalgrootte nodig, vandaar onze groei. Maar er is ook sprake van bewijsdrang. Ik geloof er namelijk in dat wij de bierindustrie uiteindelijk beter kunnen maken. Weg van industrieel gemaakt bier, waar kwaliteit niet voorop staat.”

1,2 miljoen liter

Over omvang hebben Kamphuis en Buckens in hun inmiddels derde onderkomen, een splinternieuwe in 2023 opgeleverde hal – op steenworp afstand van AB Inbev, de grootste brouwerij ter wereld – niet meer te klagen.

Lees verder onder de advertentie

Met geld van de community en door consequent de winst over de eerste jaren weer te herinvesteren staat er een compleet geautomatiseerde brouwerij en beschikt Frontaal over de modernste afvullijn van Nederland. Kamphuis: ,,We brouwen dit jaar tegen 1,2 miljoen liter (12.000 hectoliter) en dat is ongeveer één tiende van wat we daadwerkelijk kunnen produceren. Overigens ben je tot 200.000 hectoliter nog steeds een microbrouwer.”

We brouwen dit jaar 1,2 miljoen liter, dat is één tiende van wat we daadwerkelijk kunnen produceren

Reinier Kamphuis Commercieel directeur van Frontaal

Verlies wegwerken door brouwen voor anderen

Als de twee mannen hun verhaal vertellen, staat de achtste financieringsronde op iets meer dan 850.000 euro. Bij het schrijven van dit verhaal is de financiering van 1 miljoen ruim overtekend.

,,Deze ronde ging 16 december live en is binnen twee maanden volgelopen. Even voor de start brachten we via een prospectus onze community op de hoogte”, legt Buckens zijn crowdfundingsstrategie uit. ,,Door te investeren in een gebouw met een nieuwe brouwinstallatie met afvullijn hebben we de laatste drie jaar geen winst gerealiseerd. Het geld van deze achtste ronde gebruiken we voor de herfinanciering van deze aanloopverliezen, het versterken van onze cashflowpositie. De rest is voor marketing, investeringen in ons laboratorium en het aanpassen van de hal om de helft te kunnen verhuren.”

Lees verder onder de advertentie

Om dat verlies verder weg te werken brouwt en vult Frontaal af voor derden. ,,Voor huurbrouwers tot aan private label bier”., aldus Buckens. ,,Als je snel 180 hectoliter in een blik wil hebben, kom je bij ons uit. Door al die inspanningen verwacht ik voor dit jaar break-even te draaien, misschien een kleine winst.”

Nederlandse Biermarkt loopt averij op als gevolg perfect storm

De biermarkt verkeert in zwaar weer. Vooral de forse verhogingen van de bieraccijns (+8 procent) en de verbruiksbelasting per 1 januari 2024 (+200 procent), hakten er stevig in. Volgens Nederlandse Brouwers, branchevereniging van de grote brouwers, was dat nog niet alles. De prijzen van grondstoffen, energie en het minimumloon stegen ook nog eens fors. Er was volgens de brouwers de achterliggende jaren sprake van een perfect storm en daardoor een krimp.

,,We gaan sinds 2020 van de ene naar de andere rollercoaster. Als microbrouwer zullen we ons aan die nieuwe realiteit moeten aanpassen, anders gaan we onderuit”, zegt Reinier Kamphuis, commercieel directeur van brouwerij Frontaal, door erachteraan te zeggen dat aan de kwaliteit niet wordt getornd. ,,No-go: we hollen onze producten niet uit, ook al zijn de prijzen van de grondstoffen hoog. We doen geen concessies aan onze brouwreceptuur. In onze NEIPA’s gebruiken we 15 gram hop per liter. Er zijn IPA’s met nog geen halve gram hop per liter, dat zou de snelste slag zijn om meer te verdienen. No way dat we dat gaan doen.”

Het CBS constateerde eind februari dat als gevolg van die marktomstandigheden het aantal brouwers daalde. ‘Voor het eerst in 15 jaar waren er vorig jaar minder bierbrouwerijen in Nederland dan het jaar ervoor. Ons land telt nu 740 brouwerijen, 40 minder dan begin 2024. Veel kleinere brouwerijen zijn gestopt vanwege stijgende kosten, waardoor de bierproductie niet meer rendabel is.’

Crowd van 7000 fans

Voor de fans vormen de rode cijfers geen barrière. ,,Het zijn inmiddels 6500 tot 7000 mensen die financieel betrokken zijn bij Frontaal. Het schommelt tussen die twee getallen, het is vrij constant”, gaat Buckens verder. ,,Waarom crowdfunding onze aanpak is? Je kunt dan een groep mensen om je heen verzamelen die er ook in gelooft.”

Lees verder onder de advertentie

,,Crowdfunding geeft je ook meer ruimte om creatief te ondernemen. Je moet het alsnog wel strak organiseren volgens de regels. Daarnaast zullen we het moeten hebben van deze vorm van non-bancaire financiering, omdat geen enkele bank ons wil aanraken. Ze vinden ons maar raar, begrijpen mij niet, zien ons al een bedreiging van hun eigen businessmodel voor bedrijfsfinanciering.”

Aandelen verhandelen op Nxchange

Voor de eerste equity crowdfundingsrondes - bij equity crowdfunding maakt het bedrijf zijn investeerders mede-eigenaar van de onderneming - maakte Buckens nog gebruik van het platform CrowdAboutNow. De jonge Bredase ondernemer zag dat de Schotse brouwer BrewDog aandelen uitgaf, maar die bleken niet verhandelbaar. ,,CrowdAboutNow doet veel, maar faciliteert geen handel in aandelen. Mijn wens is altijd geweest dat die aandelen verhandelbaar moesten zijn. Dat komt voort uit mijn gevoel voor rechtvaardigheid. Het is eerlijker om zo te ondernemen. Om die reden richten we een Stichting Administratiekantoor (STAK) op, die certificaten van aandelen uitgeeft. Het certificaat geeft recht op het toekomstige dividend en op de waardestijging van het onderliggende aandeel. De stukken worden verhandeld op beursplatform Nxchange.”

Ik ben een bedrijfskundige geworden. Dat moet wel, want we hebben 9,1 miljoen euro opgehaald

Roel Buckens is eigenaar van de Frontaal Brewing Company

Inmiddels kan Buckens met zijn 33 jaar een oude rot in het crowdfundingvak worden genoemd. Het schrijven van de prospectus om financiers te paaien is een serieuze aangelegenheid geworden. ,,Ik ben in die afgelopen jaren een bedrijfskundige geworden”, grapt hij. ,,Dat moet wel, want we hebben inmiddels 9,1 miljoen euro opgehaald bij onze community. Bij het schrijven van onze plannen verplaatsen wij ons in de rol van kritische investeerder. Ik zeg dan: je mag het komende uur alleen maar negatief zijn. Ik wil niets positiefs horen. Wat is hier slecht aan? We kijken dus heel scherp naar onze eigen plannen door kritisch vermogen te organiseren.”

Lees verder onder de advertentie
Foto: Frontaal Foto: Frontaal
Foto: Frontaal

Een voorbeeld daarvan is dat in de laatste prospectus – die van 1 miljoen euro – de afvullijn als onderpand is opgenomen. Waarom? ,,Dat is bewust gedaan. We laten zo zien hoe serieus we zijn. Zonder afvullijn wordt het lastig werken, dus extra druk om nog meer ons best te doen. Het is ook een extra zekerheid voor wie in Frontaal wil stappen.”

Lees ook: Lessen uit 1500 crowdfunding-campagnes: ‘Retail en horeca doen het goed’

Lees verder onder de advertentie