Winkels die geen voedsel verkopen, zoals schoenen- en kledingwinkels en doe-het-zelfzaken, noteerden een omzetgroei van 4,5 procent. Dit komt bovenop eerdere positieve resultaten dit voorjaar.
Lees ook: Wetswijzigingen ondernemers 1 juli 2024: dit verandert er voor jou
Volgens Paul te Grotenhuis, woordvoerder van INretail, markeerde april al het begin van het seizoen ondanks een nat en koel voorjaar in februari en maart, zo liet hij eerder optekenen door De Ondernemer. ,,De cijfers van 2,3 procent in april laten zien aan dat er groei is, maar het zijn geen indrukwekkende percentages zoals 4 of 5 procent. Dit komt doordat het voorjaar laat op gang kwam.”
Omzetdaling supermarkten, foodsector stabiel
In contrast met de positieve resultaten van andere non-food winkels, hadden meubel- en woninginrichtingszaken een minder goed jaar in vergelijking met een jaar geleden, zo blijkt uit de cijfers van het CBS.
De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen bleef nagenoeg gelijk. Supermarkten noteerden een lichte daling in omzet, terwijl speciaalzaken een stijging van bijna 5 procent zagen.
Online verkoop groeit licht
De online verkoop nam in mei met 1,6 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Webwinkels die uitsluitend online verkopen zagen een omzetstijging van 7,2 procent, terwijl de online omzet van fysieke winkels, waar internetverkoop een bijzaak is, met 5,3 procent daalde.
Het CBS benadrukt dat de omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in mei, aangezien op sommige dagen van de week meer wordt verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie zou de omzetgroei zelfs 4,2 procent bedragen ten opzichte van mei vorig jaar.