Detailhandel

Kledingwinkel openen in klein dorp, waarom Marieke en Jolanda dat aandurfden

Marieke Sprengers (l) en Jolanda Bijleveld runnen samen damesboetiek La Lupa in Wolphaartsdijk. Johan van der Heijden
Johan van der Heijden
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Hoewel ze beiden nog nooit in de mode werkzaam waren geweest, begon het een paar jaar geleden te kriebelen bij de vriendinnen Marieke Sprengers en Jolanda Bijleveld uit het ruim 2200 inwoners tellende Wolphaartsdijk. Want een passie voor mode hadden ze zeker. Regelmatig, bijvoorbeeld tijdens een wandeling, fantaseerden ze over het openen van een eigen kledingwinkel. Om niet meteen helemaal in het diepe te springen, begonnen ze in maart vorig jaar onder de naam La Lupa Boutique met een webshop.

Naamsbekendheid opbouwen

Dat was al een uitdaging op zich. ,,Je bent met zo'n webshop toch een heel kleine visje in de grote zee van het internet’’, zegt Jolanda in het AD. ,,Daar komt bij dat het allemaal nieuw was voor ons. Iets als 'vindbaar worden op internet’ was iets waar we ons echt in moesten verdiepen.’’ Van lieverlee wisten de twee vriendinnen meer klanten te bereiken. ,,We hebben in die tijd ook op allerlei marktjes gestaan om naamsbekendheid op te bouwen’’, blikt Marieke terug. ,,Dat sloeg aan. Ik weet nog dat we hier in Wolphaartsdijk voor de eerste keer met een stand op de camping hadden gestaan en mensen meteen vroegen wanneer we wéér zouden komen.’’

Het openen van een fysieke winkel bleef in het achterhoofd van de twee inwoonsters van Wolphaartsdijk zitten. Veel eerder dan gedacht, namen ze die stap, want al een paar maanden nadat ze hun webshop waren begonnen, kwam er een kans voorbij die ze eigenlijk niet konden laten liggen. In het oude pand van de supermarkt aan de Hoofdstraat werden winkelruimtes gemaakt. Een voor Wolphaartsdijkse begrippen absolute toplocatie, want de nieuwe supermarkt, met al z’n aanloop, zit er pal tegenover.

Lees verder onder de advertentie

Soms blijft het bij een praatje. Dat is prima, want zo'n winkel willen we zijn.

Marieke Sprengers Eigenaresse La Lupa

Fysieke winkel loopt goed

De twee vriendinnen hapten toe en ervaren nu ook daadwerkelijk de voordelen van de locatie. ,,Het gebeurt regelmatig dat iemand die in de supermarkt een brood heeft gehaald ook nog even bij ons binnenstapt’’, zegt Marieke. ,,Vaak koopt zo iemand ook iets, maar soms blijft het bij een praatje. Dat is ook prima, want zo'n winkel willen we zijn. De koffie staat altijd klaar.’’ Jolanda knikt: ,,In zekere zin hebben we ook een sociale functie. Er worden hier veel leuke gesprekken gevoerd.’’

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook gewoon brood op de plank moet. Dus er moet geld worden verdiend. Dat lukt prima. De fysieke winkel, die in december vorig jaar de deuren opende, loopt goed. ,,Natuurlijk was het best spannend’', zegt Jolanda. ,,Maar je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan.’’ In de boetiek komen dames uit Wolphaartsdijk, maar ook uit andere plaatsen in de wijde omgeving en vanaf de campings en jachthavens bij het dorp. Daarnaast wordt ook nog altijd kleding verkocht via de webshop.

Gunfactor voor kersverse ondernemers

De gunfactor speelt volgens de twee nieuwe ondernemers een niet te onderschatten rol in hun succes. Het wordt door veel dorpsbewoners gewaardeerd dat ze deze stap hebben genomen. Marieke: ,,Mensen komen wel eens met een foto van een kledingstuk en vragen dan of wij daar ook aan kunnen komen. ‘Want dan gunnen we het jullie’, zeggen ze dan.’’ Jolanda vult aan: ,,Veel mensen vinden het ook gewoon fijn om niet naar Goes te hoeven gaan, maar hier lekker rustig in de winkel te kunnen rondsnuffelen.’’

Lees verder onder de advertentie

La Lupa (Wolvin in het Italiaans, verwijzend naar Wolphaartsdijk) is volgens de twee uitbaters een winkel met een breed assortiment voor vrouwen van 12 tot 80 jaar. Er worden ook sieraden en parfums verkocht. Het eenjarig bestaan van de winkel wordt in december gevierd met verschillende acties. Zo is er op 8 december een ladiesnight en de eerste 25 klanten die meer dan 100 euro besteden vanaf die datum krijgen een goodiebag die is gevuld met attenties van lokale ondernemers.