Financiën

Retailexperts over failliet Bax Music: doorstart of einde van een muziekgigant?

Bax Music is failliet verklaard. Bax Music is failliet verklaard. Foto: Johan van der Heijden/AD.
Bax Music is failliet verklaard. Foto: Johan van der Heijden/AD.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Retailexpert Cor Molenaar kent Bax Music goed. ,,Een jaar of tien geleden heb ik namens een investeerder het bedrijf doorgelicht”, zegt hij. Later heeft hij met Jochanan Bax, de begin dit jaar ontslagen ceo, onder meer een ‘studiereis’ naar China gemaakt om daar de ontwikkelingen te bekijken. ,,Ik had en heb nog steeds vertrouwen in Jochanan. Hij is nuchter en gooit geen geld over de balk.”

Bax werd begin dit jaar als directeur aan de kant gezet door zijn mede-aandeelhouders, onder wie zijn broer Nathanael en zijn schoonvader. Zij hadden een conflict over de toekomst van het bedrijf. Een interim-directie, met Erwin van Cooth, probeerde de afgelopen maanden vergeefs orde op zaken te stellen, schrijft het AD.

Lees ook: Winkels en webshop Bax Music op slot: veel onduidelijk over gevolgen klanten

Lees verder onder de advertentie

Faillissement Bax Music was kwestie van tijd

Er bleken behoorlijke financiële problemen te zijn. De afgelopen tijd is er gewerkt aan een plan om de schulden te saneren, maar daar konden de aandeelhouders het niet over eens worden. Vorige week vrijdag werd daarom uitstel van betaling aangevraagd. Dinsdagochtend sprak de rechtbank in Middelburg het faillissement uit. Bewindvoerder Folkert Hiemstra, die nu curator is geworden, zei maandag al dat een faillissement een kwestie van tijd is en dat er wordt ingezet op een doorstart.

Het product is prima. Ik denk dus dat het echt wel goed komt

Cor Molenaar retaildeskundige

Die zal er ook komen, verwacht Molenaar. ,,Bax heeft zeker toekomst in het hogere segment van muziek. Toen Bax naar het buitenland wilde, was er eigenlijk maar één grote partij op de Europese markt. Dat is Thomann. Dus daar was echt ruimte voor. En die ruimte is er volgens mij nog steeds. Er is wel degelijk een markt voor.”

Hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Foto: Frank de Roo/AD.
Hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Foto: Frank de Roo/AD.
Lees verder onder de advertentie

Ook heeft het bedrijf volgens hem een goede keuze gemaakt door niet alleen online actief te zijn, maar ook fysieke winkels te openen. Of zoals Bax Music het zelf noemt: bricks and clicks. ,,Het product is prima”, zegt Molenaar. ,,Ik denk dus dat het echt wel goed komt.”

Familiebedrijf Bax Music onder druk door falend financieel beleid

Hij vindt het dan ook verrassend dat het financieel toch zo fout is gelopen. ,,Alle pijlen richten zich nu op Jochanan. Daar heb ik persoonlijk veel moeite mee.” Een directeur heeft weliswaar de dagelijkse leiding, maar de aandeelhouders - al dan niet vertegenwoordigd door een raad van commissarissen - bepalen de strategie en zijn eindverantwoordelijk, zegt hij. ,,Waarom hebben zij niet eerder ingegrepen?”

Bax is sinds 2003 enorm gegroeid, maar in essentie nog altijd hetzelfde familiebedrijf. Dat leidt vroeg of laat tot problemen, volgens Molenaar. ,,Met familieleden heb je toch een andere verhouding. Daarom is een raad van commissarissen nodig met externe mensen, liefst ook van buiten Zeeland, die nuchter en kritisch naar het bedrijf kunnen kijken.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Doek valt definitief voor Bax Music, oprichter wil doorstart: ‘Doet ontzettend veel pijn’

Fysieke winkels als sleutel tot doorstart

Ook Hans van Tellingen, die al meer dan dertig jaar onderzoek doet naar winkels, ziet goede mogelijkheden voor een doorstart van Bax Music. Een belangrijk argument voor hem is dat het bedrijf de populaire webshop combineert met fysieke winkels. ,,Muziek moet je nu eenmaal horen, moet je voelen, moet je ruiken. Een dure gitaar wil je toch eerst in handen hebben gehad voordat je die koopt.”

Met alleen e-commerce, verkoop via internet, blijft het lastig om winst te maken, zegt Van Tellingen. ,,Dat heeft te maken met het feit dat de prijzen die je vraagt, heel transparant zijn. Iedereen kan die vergelijken. Dat is het voordeel van internet voor de consument. Maar dat betekent wel dat je als bedrijf een gitaar niet te duur mag verkopen. Daardoor zijn de marges doorgaans gering. Bovendien zit je met bezorgkosten en het percentage bestellingen dat retour wordt gestuurd, ligt ook vaak hoog.”

Lees verder onder de advertentie

Het bedrijf is failliet. Wat nu?

,,Ah nee, zijn ze failliet?” Paul Moers, die andere retaildeskundige die regelmatig opduikt in kranten en televisieprogramma’s, kan zijn verbazing niet verbergen. Hij heeft er regelmatig iets besteld. ,,Banjo’s. Dixieland, weet je wel. Ja, dan kom je toch al gauw bij Bax uit. Prima winkel.”

Maar, failliet. ,,Ja, dan kan de curator twee dingen doen. Eerst gaat hij kijken of iemand de tent wil overnemen en als dat niet lukt, dan volgt er een grote uitverkoop om toch nog zoveel mogelijk cash uit de inboedel te halen.”

Dat oud-directeur Jochanan Bax via LinkedIn een zoektocht is gestart naar iemand die miljoenen wil investeren, zodat hij het bedrijf kan voortzetten, is ‘klungelig’ in de ogen van Moers. ,,Zo werkt dat niet, dat er een paar sinterklazen aan de kant met geld staan te zwaaien en dat het dan wel goed komt. Zorg eerst maar eens voor een steengoed businessplan.”

En dat niet alleen. ,,De vraag is ook waaróm ze failliet zijn gegaan. Welke fout hebben ze gemaakt, is mij niet duidelijk. Zijn de kosten uit de hand gelopen? Was de marge onvoldoende, deden ze te weinig aan marketing? Als dat naar boven komt, kun je een plan gaan maken en investeerders zoeken.”

Al acht Moers de kans klein dat het zover komt. ,,De praktijk wijst uit dat een doorstart in slechts 15, maar ik denk eerder 10 procent van de gevallen lukt. Meestal zijn de problemen gewoonweg te groot. Ja, en dan wordt het uitverkopen. Hoe pijnlijk dat ook is. En dan maakt het niet uit hoe groot een merk is. Kijk maar naar Blokker en V&D. Je wordt gewoon gesqueezed. Uitgeknepen. Iedereen weet dat je geen kant op kunt.”